kaas

Hoi, ik heb gisteravond gekruide kalkoenfilets gegeten van de Aldi. Bij de ingrediënten stond dat er naast pesto ook kaas in zat. Nou vond ik dit een erg sterke smaak hebben. Nu ben ik erg ongerust of ik deze kaas wel mocht hebben. HELP, heeft iemand hier ervaring mee? ALvast bedankt!
 
Hoi Nic,

Niet ongerust worden. Ik neem aan dat je de kalkoenfilets gebraden hebt? Dan is de kaas dus ook gesmolten/verhit/etc. De bacterie waar je bang voor bent, heeft dus al lang het loodje gelegd.

Wat kazen in het algemeen betreft; je kunt beter geen rauwemelkse kazen eten (dit moet in Nederland op de verpakking staan: rauwemelkse kaas OF au crait lu). Het merendeel van in de Nederland te kopen kazen zijn gemaakt van gepasteuriseerde melk, en kun je dus veilig eten.
Ook de harde rauwemelkse kazen in Nederland zou je veilig kunnen eten, want deze bevatten bijna geen vocht (en dat heeft de listeriabacterie nodig om te overleven).

Groetjes,
P.a.
 
wij eten die ook altijd. je mag gewoon kaas eten hoor. kruidenkaas, brie enz. rauwmelkse kaas wordt hier (vrijwel) niet verkocht. en de kalkoen was toch warm?
gr. sandy
 
Vrijwel alle kazen hier in nl mag je gewoon eten! Alleen in het buitenland gebruiken ze veel kazen van melk die niet gesteriliseerd is (au lait creme), die kan je beter niet eten omdat er de listeria-bacterie in KAN zitten. De besmetting met deze bacterie is kans van 0,09 %. Dus wees niet ongerust...
 
Terug
Bovenaan