Kaassoufle of kaasfondu

Geen probleem; kaas die verhit is al helemaal niet. Ook schimmelkaasjes mag je gewoon hebben.
Alleen rauw melkse kazen niet, maar die zijn moeilijk te vinden ;-)

Greetz
Randje
 
Hallo,

Verhitte producten is geen probleem, want dat overleeft de bacterie niet!
Zolang het een harde kaassoort is is de kans erg klein dat daar een bacterie in kan overleven, ook al is het van rauwe melk gemaakt, want die bacterie gedijt goed in een vochtige omgeving. Dat heb ik me door de kaasboer laten vertellen. Ik vind het stukje van 'de kans erg klein' niet goed genoeg dus ik eet geen boerenkaas ook al is die hard.
Volgens mij kan je dus wel gewoon een kaassoufle en kaasfondue doen, omdat die producten verhit zijn.
De kans dat je in nederland rauw melkse kaas kan krijgen is wel aanwezig, omdat boerenkaassoorten meestal van rauwe melk is gemaakt en bepaalde franse kaassoorten ook, maar het moet inprincipe op de verpakking vermeld zijn anders moet de verkoper het je kunnen vertellen. Oja, het is ook nog zo dat de kans dat je uberhaupt besmet wordt, mocht je het een keertje eten erg klein is. Dus eigenlijk is het 1 groot gedoe om allemaal kleine kansen, maar ja je zal niet de 'ongelukkige' zijn, dat probeer je toch te voorkomen.

groetjes kirsten
37w4d
 
Hoe zit dat dan met gewone brie= De een zeg het mag wel, de ander zegt weer van niet. Moet donderdag naar verloskundige dus zal het daar ook nog eens navragen.

Mellow
 
Alle kazen mag je eten, tenzij het van rauwe koemelk is. Zelfs schimmelkaas heb ik wel eens gelezen, maar die laat ik voorlopig even staan. Voelt niet goed.
Kaas van rauwe koemelk kan je overigens niet kopen in de supermarkt in Nederland! Bij speciale kaasboertjes soms wel, dus als je daar iets koopt, vraag er dan naar.
Brie uit de super kan je dus gewoon gerust eten. Lekker, he?
 
Klopt als een bus, brie mag je gewoon eten, mits hij van rauwe melk is gemaakt, maar die is in Nederland alleen verkrijgbaar bij delicatessenwinkels.
Dit geldt overigens voor alle zachte kazen.
Schimmelkazen mag je ook gewoon eten!

Groetjes, Ink
 
Terug
Bovenaan