Hoi LLinda,
Sorry voor mijn late reactie maar ik ben druk geweest de afgelopen dagen (we gaan op vakantie vandaag) en ik wist van te voren dat het waarschijnlijk wel eens een lang verhaal zou kunnen worden.
Grappig dat je weer advies aan me vraagd. Ik voel me, als ervaren moeder, zeer vereerd.
Bas heeft totaal geen moeite met grotere stukjes. Sterker nog, meneertje wil het liefst grote stukken in de hand (wortel, bonen, brocoli en pasta het verdwijnd moeiteloos naar binnen).
Eva (onze dochter van inmiddels bijna 4) was een heel ander verhaal. Zij gruwelde ook van stukjes. Die werden er vakkundig uitgepeuterd en was er per ongeluk een stukje blijven zitten, dan kon ze verschrikkelijk kokhalzen. In het begin had ik iedere keer mijn hart in mijn keel zitten als ze dat deed.
Ze heeft dus ook lang 6 maanden potjes gegeten en soms iets zelf gemaakts, maar dan moest er wel appelmoes doorheen, anders ging het bekkie niet open!
Eigenlijk bleef ik haar gewoon die zes maanden potjes geven en af en toe probeerde ik dan eens een acht maanden potje. Dan stopte ik niet als ze begon te gruwelen of kokhalzen. Kinderen moeten zo wennen aan nieuwe sensaties in hun mond, dat lukt gewoon niet met vijf happen. Soms viste Eva de stukjes er dan eerst uit, maar stopte ze daarna wel zelf weer in haar mond. Zo is ze langzaam aan aan stukjes gewend en nu eet ze werkelijk alles!
Eva bleef wel erg kokhalzen als er ook maar een iets te groot stukje in haar mond zat. Ook brood was voor haar een probleem. Uiteindelijk bleek ze 'kissing tonsils' het hebben. Dusdanig vergrote amandelen dat ze elkaar raakte. Daardoor werd haar keelopening heel klein en dat gaf dus problemen. Toen ze 2,5 was zijn al haar amandelen verwijderd en dat heeft enorm geholpen.
Hoe gaat het trouwens met brood. Eet hij dat wel?
En dan nu mijn tips.
Ik zou als je bij het CB of de HA bent een keer door de arts naar de amandelen laten kijken (doet geen pijn en dat geeft in ieder geval uitsluitsel).
Daarnaast zou ik dus gewoon de zes maanden potjes laten proberen.Daarnaast zou ik hem af en toe 'grote stukken' in zijn handje geven (ook een broodkorst bijvoorbeeld).Misschien als hij al gegeten heeft (dan zit erminder druk op). Ik weet niet of hij bij jullie aan tafel zit als jullie eten, maar dan zou je hem dingen van je eign bord geven. Er is niks zo interessant als dingen van mama en papa. Hij zal er enorm mee spelen, het fijnknijpen, over tafel smeren en van alles,maar misschien gaat hij het ook wel proeven. Dan heeft hij helemaal zelf de regie in handen en wie weet wat er dan gebeurd....
Wat kerstwondertje zei, lijkt mij ook een goede tip.
Succes weer met je kleine man en wat heerlijk dat hij in een slaapzakje slaapt nu!
Groetjes, Karin