kamperen met de kleine

Hallo allemaal,

Wij willen graag gaan kamperen in Frankrijk met onze dochter die dan 9 maanden jong is. Wie heeft er praktische tips?  Wat voor bedje kunnen we bv. het beste meenemen? Hoe zit het met de potjes voeding daar? Waar moet je op letten bij de camping die je kiest? etc.

Alle tips zijn welkom!

Bedankt,
       Mirjam
 


 


Hallo Mirjam,

Afgelopen zomer hebben wij met onze zoon van toen 11 maanden gekampeerd. Gewoon op de manier zoals we het altijd deden: met de tent op een kleine camping zonder te veel poespas. We hebben een camping bezocht (en gereserveerd!!) waar we al een keer eerder waren geweest zodat we wisten wat voor soort accomodatie het was. Het was een kleine camping met grote privé plekken, een meertje, een restaurantje op het terrein (erg lekker om 's avonds zonder kind en met babyfoon uit eten te gaan) en prima sanitair. Eén klein nadeel: de eigenaars zijn Nederlanders. Maar het voordeel is dat ze goed Frans spreken en eventueel van dienst willen/kunnen zijn bij calamiteiten met onze zoon: www.campingdeletang.com   Gewoon voor een prettig gevoel voor zo'n eerste gezinsvakantie. Mijn Frans is matig, maar ook weer niet zo geweldig.
We hebben een campingbedje van Nomad meegenomen. Het is een soort "koepeltentje" die je volledig voor muggen kan afsluiten. Daarnaast is hij ook er goed als box te gebruiken!! Hier hebben we dus ook gretig gebruik van gemaakt.
De potjes en luiers hebben we zelf meegenomen. Stan had meestal nooit genoeg aan 1 potje dus voegden we er altijd nog een beetje rijst/pasta bij van datgene wat ze zelf aten. Daarnaast is het natuurlijk ook makkelijk om zelf een hapje voor je baby te maken als je een pasta of rijstmaaltijd eet. Bijvoorbeeld: pasta met een tomaatje, fijn gesneden courgette en een beetje gehakt en je hebt een complete baby-maaltijd. AVG tijdens de vakantie aten we nooit (tja, wel gebakken aardappeltjes). Als je dochter nog erg veel houdt van fijngemaakte voeding, dan kan je bijvoorbeeld een rasp meenemen.
De potjes die ze in Frankrijk verkopen zijn veelal van Bledina (danone). Mijn ervaring is dat deze voeding veel fijner van structuur is. Ik vond persoonlijk de 8 maanden potjes van Olvarit prettiger en lekkerder. We hadden voor 16 dagen, 10 potjes meegenomen. En van Nutrilon een paar kleine kant-en-klare pakjes opvolgmelk. Maar achteraf hebben we het niet nodig gehad.
De luiers van Pampers zijn daar wel ietsjes duurder, maar ik vond het nog wel meevallen. Wij hadden voor 2,5 weken 2 grote pakken luiers van Kruidvat mee, en deze zijn niet eens op gegaan.
We hebben geen badje meegenomen. Oh ja, wel een opblaasbaar badje van Nijntje. Dat vond ik wel erg handig bij warm weer; toch een beetje afkoeling met water. Alhoewel je natuurlijk ook zo'n plastic krat (die je meestal wel vult met spulletjes voor 't  kamperen) kan vullen met water en klaar is het badje.
's Avonds deden we Stan altijd in een grote gootsteen in "bad". Deze stond nog net in de late avond zon en voor hem was het enorm genieten!! Lekker spelen en genieten van de voorbij lopende kids.
Voor het vervoer in de auto hadden we gewoon nog de maxi cosi (is gewoon het veiligste bij bijv. ongelukken) en op straat de buggy met parasolletje. Voor de buggy had ik een badstof hoes gemaakt om transpiratievocht op te kunnen nemen. Hij was te zwaar&te groot voor de buikdrager en rugdrager hebben we niet aangeschaft. Soms was het wel handig geweest... bijvoorbeeld met een lekkere wandeling.
Wat hadden we verder nog meer meegenomen: thermometer, zetpillen paracetamol, babyfoon, muggenspul zonder DEET, 1 klein doosje (zo'n kleinde duplo-doos) met speelgoedjes (pannen zijn ook leuk om mee te spelen), muziekdoosje, fles, tuitbeker, opvolgmelk, thermosflesje, zonnepet, oordruppels voor 't geval dat, chamodent, zonnebrandcreme fact. 60, aftersun, sudo, zwembroekje (niet gedragen, ging poedelnaakt in het meer), verschonen deden we gewoon op een handdoek. Grote handdoek/badjasje voor na het badderen.
Dit is al heel wat volgens mij. Denk gewoon aan wat je zelf iedere dag gebruikt bij de verzorging van je dochter. Deze spulletjes gaat dus ook mee op vakantie.
Oh ja, voorheen hadden we altijd een koelbox. Maar we hebben nu een klein koelkastje aangeschaft die op gas en electra (220/12v) functioneert. Dat is toch wel "luxe" als je met een kind op kampeervakantie gaat.
De dag voor ons vertrek hadden we de tent al opgebroken en de nacht doorgebracht in een kampeerhutje. Zo konden we "relaxed" opstaan en vertrekken. Daarnaast hebben we de tent droog kunnen inpakken....
De heen-reis hebben we 's nachts gedaan. Stan is  1 keer echt wakker geweest, flesje pap (gekookt water mee in de thermos), schone luier en weer verder slapen. De terugreis hebben we overdag afgelegd. Je hebt dan iets meer stops, maar was prima te doen.
Ik hoop dat je zo wat informatie hebt waar mee je aan de slag kan. Zo te zien is het een behoorlijk lang verhaal geworden.
De zomer duurt nog lang... maar het is wel leuk om er alvast over na te denken.

Groetjes Marieke
mv stan 04-09-04
 
Dag Marieke,

Wat een geweldige tips allemaal, hier kunnen we echt wat mee! Wij kamperen zelf ook al jaren,  dat zal vast schelen. Misschien inderdaad maar reserveren, want op goed geluk met zo'n kleintje is niet zo verstandig. Mijn frans is gelukkig goed, dus mocht er iets zijn dan komen we er wel uit.

  Nogmaals bedankt!

Groetjes,
Mirjam
 
Hoi Mirjam,

Voor onze eerste vakantie hebben we idd gereserveerd. Komende zomervakantie gaan we denk ik gewoon weer op de "bonnevooi" en zoeken een regio uit met meerdere kleine campings in de buurt zodat we niet te lang hoeven zoeken. Heb nog geen idee waar we dit jaar heen gaan. Maar als we een beetje goed-weer-garantie willen, dan wordt het waarschijnlijk weer Frankrijk. Alhoewel de belgische ardennen me ook leuk lijkt.
Veel plezier met de voor-pret!!
Groetjes Marieke
 
Hoi Mirjam,

Wij hebben net een camping geboekt in de Dordogne. Ons zoontje zal dan ongeveer 9 maanden oud zijn. Op www.petitparadis.nl staan allerlei campings gericht op kinderen.
Er zijn bijv. babybedjes, box en kinderstoel aanwezig. Leek ons erg handig zodat we het niet mee hoeven te nemen. Wij hebben een tent die daar al staat, aangezien we niet veel campingspullen hebben.

Verder hebben we gezorgd voor een schaduwrijke plek voor de tent.
Hoe het met de potjes moet, zou ik ook nog niet weten. Maar ik denk dat ik gewoon verse groenten kook voor hem. Het fruit krijgt hij dan wel uit een potje.

Succes,
Femke
 
Terug
Bovenaan