Kan dat kwaad???

A

Anoniem

Guest
Een vriendin van mij wil aan kinderen gaan beginnen, maar nu gaan ze over 14 dagen op vakantie, en daarvoor hebben ze inentingen moeten halen (DTP EN HEPATITTES).

Nu is ze bang dat die inentingen invloed kunnen hebben op haar zwanger worden, en op de eventuele zwangerschap.

Kan iemand mij daar iets over vertellen of is er ergens op internet iets over te vinden, waarmee ik haar kan helpen?

Groetjes Tanya, moeder van 5 kids

Hoi Tanja,

Volgens mij zijn de meningen daarover verschillend. Omdat ik dacht zwanger te zijn (helaas niet het geval) adviseerd mijn huisarts om geen entingen te halen.

Een vriendin van mij die is al zwanger en die ging voor entingen naar de GGD (daar werd ze voor rotte vis uitgemaakt hoe ze het uberhaupt in haar hoofd haalde om zwanger naar het buitenland te gaan!), maar heeft toch haar entingen gehad.

Weet dus alleen uit eigen ervaring wat mijn huisarts vertelde.

Gr. Sam

Ik heb nog even op google gekeken en dit heb ik gevonden. Hopelijk heb je er iets aan.

Bij de voorbereiding van uw reis spelen vaccinaties een belangrijke rol. Bij (mogelijke) zwangerschappen moeten inentingen met verzwakt, maar levend virus worden vermeden. Voorbeelden daarvan zijn de vaccinaties voor gele koorts en tbc.

Buiktyfus
Men gaat ervan uit dat dit vaccin veilig is voor zwangeren.

Bof
Vaccin wordt niet gegeven tijdens zwangerschap.

DTP
Van dit vaccin is bekend dat het veilig is voor zwangere vrouwen.

Geelzucht (hapatitis A)

Gele koorts
Vaccin wordt in principe niet gegeven tijdens de zwangerschap. Als je naar een gebied MOET waar gele koorts heerst wordt het vaccin meestal wel gegeven omdat de ziekte zeer gevaarlijk is voor moeder en kind.

Malaria
Er zijn een aantal profylaxtische middelen tegen malaria. Sommige hiervan mag je tijdens de zwangerschap niet gebruiken. Opmerking: geen enkel antimalariamiddel beschermt voor 100%. Malaria is een ernstige bedreiging voor jezelf én voor je kind. Je hebt een groter risico op een miskraam.

Mazelen

Meningitis

Rubella

Tuberculose

Waterpokken

Terug
Bovenaan