Kan die verdomde kiespijn ook kwaad voor mijn kindje?

Hallo vrouwen,
Al 10 dagen heb ik kiespijn en het wordt eigenlijk alleen maar erger. Het begon op mijn vakantie in Griekenland. Daar drie dagen achter elkaar naar de tandarts geweest, maar de behandeling die hij gaf (er wat op smeren elke dag) hielp niks). Heb mezelf maar 4 paracetamols toegestaan tot nu toe, omdat dat toch niet goed voelt. Ons kindje krijgt dat tenslotte toch ook binnen toch?
Donderdag kon ik in nederland naar de tandarts. Die wilde niets aan de kies doen omdat hij het zonde vindt om door de gouden kroon heen te boren en daarbij zei dat je als zwangere liever geen verdoving krijgt en rontgenfoto maakt.
Weet iemand of een verdoving of rontgenfoto (met loden deken) kwaad kan?
Nu heb ik wel een kuur amoxicyline voorgeschreven gekregen van de tandarts, om te kijken of de ontsteking zo weg gaat. Ik slik het nu sinds donderdag (na overleg met de verloskundige die me gerust stelde dat het echt geen kwaad kon, maar het voelt toch niet goed voor ons kindje) maar de pijn is alleen maar erger geworden. (ff klagen hoor). Als het vandaag (zondag) niet beter wordt bel ik morgen de tandarts, dit is niet uit te houden. Wordt helemaal niet goed en maak me zorgen over mijn kindje omdat ik heb gelezen dat die nog geen eigen emoties kan onderscheiden en daarom de emoties van de moeder voelt. Heeft mijn kindje dan ook pijn?
Wie heeft tips of antwoord op mijn vragen?

Bedankt,
groetjes Marieke 18weken en 2 dagen

Hoi Marieke,
Je kindje zal geen last hebben van jouw kiespijn. Dwz hij/zij heeft zelf geen pijn.
Wel kan je kindje jouw stress voelen. En die verdomde kiespijn doet nu eenmaal
ontzettend veel pijn!! Zelf heb ik tijdens mijn eerste zwangerschap heel veel last
van mijn tanden en kiezen gehad.... Ik heb halverwege de zwangerschap een
wortelkanaalbehandeling gehad. Omdat ik het ook niet meer uithield van de pijn!!
De verdoving kon geen kwaad en de rontgen ook niet idd met loden schort.
Wat je doet moet je nat zelf weten maar ik zou er wel wat aan laten doen want ja
al die stress is natuurlijk niet goed.
Hoop voor je dat de pijn snel over is.
Liefs Melanie

Hi,

Wat vervelend zeg! Ik heb ook last gehad van mijn kies aan het begin van mijn zwangerschap. Ik heb toen wel een rontgenfoto laten maken en de kies is onder verdoving getrokken (was mijn verstandkies). Ik had liever geen foto en verdoving ed gehad, maar het alternatief was een rottende kies, pijnstillers, stress ed.... en dat is ook niet goed voor je kindje. Ik zou er als ik jou was gewoon iets aan laten doen. Natuurlijk moet je zoveel mogelijk dingen mijden die je baby zouden kunnen schaden, maar volgens mij moet je nu kiezen tussen twee kwaden en dan zou ik toch gaan voor directe behandeling zodat je de rest van je zwangerschap geen last meer hebt. Als je niets doet, loop je het risico dat het zo erg wordt dat ze uiteindelijk alsnog moeten behandelen.

Mbt de rontgenfoto, de meningen over de schadelijkheid is hierover verdeeld. Er zijn artsen en vk's die zeggen dat de straling met een loodschort zo klein is dat deze niet schadelijk kan zijn, anderen beweren bij hoog en laag dat het wel schadelijk is.

Sterkte ermee.

Laura

Hoi,
Herkenbare narigheid! Ik had er ook enorm last van en paracetamol hielp niet meer. Met 17, 5 week zwangerschap naar de tandarts. Uiteindelijk dus toch maar een foto (met loodschort) en hup daarover heen een wortelkanaalbehandeling met verdoving. Ja, de beeb kreeg er wel iets van mee, maar al die stress van de pijn en niet slapen door de pijn is nog veel slechter zeiden ze. Soms moet je kiezen tussen twee kwaden..
Succes en beterschap!
Groetjes vis78

Hartstikke bedankt voor de reacties tot nu toe. Het voelt steunend en geruststellend. Naar dat jullie dat ook allemaal hebben moeten meemaken, maar fijn dat ik uit jullie ervaring kan putten.
Zowaar ben ik vanmorgen (maandagmorgen) opgestaan met veel minder kiespijn dan de laatste dagen. Ik wacht dus nog even met de tandarts bellen, misschien dat de medicijnen dan toch eindelijk aanslaan! Gisteren wel een uitbarsting gehad tegen mijn vriend helaas, door de pijn kon ik ineens weinig hebben. Gelukkig wel weer goed gemaakt hoor :)
Als klap op de vuurpijl heb ik er nog een vaginale schimmelinfectie bovenop gekregen! Dat heb ik vaker als bijwerking van de antibiotica. Vanmiddag maar even met de verloskundige bellen tijdens het spreekuur, kijken wat voor middeltje ik hier het beste voor kan gebruiken.
Hebben jullie hier ook ervaring mee? Ik zal eens kijken of het onderwerp al bestaat in het forum.

groetjes Marieke

Hi! Heb je nog steeds kiespijn? Wat vervelend, maar je kunt gewoon behandeld worden door een tandarts..

Mijn man is tandarts en ik ben radioloog ("Röntgenoloog") in opleiding en kan je met gerust hart zeggen, dat je gewoon een verdoving kunt krijgen en dat er met de moderne röntgenapparatuur van tegenwoordig met gerust hart een foto van je tanden/kiezen gemaakt kan worden. De straling voor een gebitsfoto is zó gering en bereikt je kind niet. Ik erger me altijd wild als ik in de diverse bladen en boeken nog steeds zie staan, dat gebitsfoto's worden afgeraden. Daar is gewoon echt geen reden toe! De stress die je van flinke kiespijn kunt hebben, is vele malen erger voor jezelf en je zwangerschap.
Sterker nog: ik ben nu zelf 37 weken zwanger en had een paar maanden terug een flink stuk kies verloren tijdens het eten van een hard snoepje. Ik heb gewoon een foto laten maken en het daarna onder verdoving laten behandelen door mijn man (die er ook geen moeite mee had). Ook een loodschort heeft geen zin (zo ver komen de stralen niet eens). Wat men soms als tussenweg nog wel eens doet, is een loden halskraag onder de kin duwen, maar dan nog is dat eigenlijk alleen voor de gemoedsrust van de zwangere.

Veel succes ermee.

Terug
Bovenaan