Beste F, ik kan me voorstellen dat je niet kan wachten tot de volgende echo en dat dit een ontzettend spannende tijd is. Voor nu kan je niets anders doen dan afwachten. Hoe vervelend dat ook is. Zelf heb ik in deze situatie geen vergelijkbare ervaring. Wat ik wel denk wat belangrijk is in deze situatie is dat je goed voor jezelf blijft zorgen. Zelf denk ik dan aan dingen die je helpen ontspannen en om de tijd goed door te komen, zoals meditatie, wandelen, of met vrienden en of familie leuke dingen doen. Ik heb denk ik ook nog twee mooie toepasselijk artikelen voor je gevonden op Oudersvannu.nl waar je mogelijk wat aan hebt:
Stress tijdens je zwangerschap beperken:
https://www.oudersvannu.nl/zwanger/stress-tijdens-de-zwangerschap-zo-beperk-je-het~a9c0914
Dit artikel is medisch beoordeeld door zwangerschapscoach
Georgina Kwakye
Hoe mindfulness je tijdens je zwangerschap kan helpen:
https://www.oudersvannu.nl/zwanger/mindfulness-tijdens-je-zwangerschap~5fd1945
Dit artikel is medisch beoordeeld door zwangerschapscoach
Georgina Kwakye
Verder kan ik je geen medisch advies geven betreft over het verloop van de zwangerschap, maar hoop ik je wat te helpen met wat algemene informatie vanuit oudersvannu.nl:
Vanaf de zesde week van je zwangerschap kan een echo het hartje van de baby zichtbaar maken. Maar het kan ook zijn dat het hartje dan (nog) niet klopt. Mogelijke redenen hiervoor zijn:
1. Als je nog geen zes weken zwanger bent, kan het moeilijk zijn om een kloppend hartje te zien vanwege de vroege fase of de positie van de baby. -Dit zou mogelijk in jouw geval kunnen zijn omdat de verloskundige dit heeft aangekaart.
2. Een aanlegfout kan ervoor zorgen dat het hartje niet begint of stopt met kloppen, wat kan leiden tot een miskraam.
3. Slecht ontwikkelende hartcellen kunnen niet goed samentrekken. Ernstige hartafwijkingen kunnen ertoe leiden dat het hartje stopt.
4. Structurele afwijkingen kunnen de ontwikkeling van de baby belemmeren, waardoor het hartje niet klopt of stopt.
Elke situatie heeft verschillende vervolgstappen, afhankelijk van de omstandigheden en adviezen van de zorgverlener.
Wil je meer weten over alles wat te maken heeft met het wel of niet horen van het kloppen van het hartje van de baby?
Lees hier verder:
Wanneer kun je met behulp van een echo of een doptone voor het eerst het hartje van je baby zien of horen kloppen?
www.oudersvannu.nl
Hierbij nog de percentages betreft kans op een miskraam. In jouw situatie is de kans dus 78% dat jouw zwangerschap goed gaat komen mits je tijdens de echo nog geen 6 weken zwanger bleek te zijn.
Zwangerschapsduur (weken) | Kans dat het goed gaat (%) | Kans op een miskraam (%) |
---|
4-6 | 78 | 12 |
---|
7-9 | 90 | 10 |
---|
10-12 | 92-94 | 6-8 |
---|
12-16 | 92-95 | 5-8 |
---|
Wil je meer weten over de kans op miskraam en de risicofactoren, lees dan hier verder:
Bij elke zwangerschap bestaat er helaas een kans op een miskraam, vooral in het eerste trimester. Hoe groot is die kans? En wat heeft leeftijd ermee te maken?
www.oudersvannu.nl
Dit artikel is medisch beoordeeld door gynaecoloog
Koen Deurloo.
Ik wens je heel veel succes de komende tijd, we duimen voor je en als je nog vragen hebt of je wilt iets delen, dan zijn we er voor je! Laat je ons weten dat het goed is gegaan of niet? natuurlijk alleen als jij je er prettig bij voelt <3.
Groetjes Jetske