Kan dit nog goed komen? Onzekerheid na 2x echo

Hoi allemaal,
Hier een vraag vanuit veel onzekerheid. Ik had mijn 1e dag van laatste menstruatie op 9 december en zou nu dus eigenlijk al 8+ weken zwanger zijn. Had een vroege echo ivm eerdere buitenbaarmoederlijke zwangerschap en ben toen 2 weken teruggezet. Twee lange weken wachten vandaag weer een echo gehad en kom nu uit op 6.4 weken, geen kloppend hartje :(
Dinsdag weer een echo, verloskundige zegt dat het nog goed kan komen, maar heeft iemand dit al eens meegemaakt met een goede afloop??
Lang verhaal, ben zo onzeker. Liefs

Heb je dmv bijv ovulatietesten wel een idee wanneer je eisprong was? Wanneer heb je voor het eerst positief getest?
Is de groei van echo 1 naar echo 2 wel goed volgens de VK? Ken wel meer verhalen van hartjes die pas met 7 weken klopten, dus daar zou je nog wel wat hoop uit kunnen halen
Sterkte. Ik hoop op een goed verloop!

Beste F, ik kan me voorstellen dat je niet kan wachten tot de volgende echo en dat dit een ontzettend spannende tijd is. Voor nu kan je niets anders doen dan afwachten. Hoe vervelend dat ook is. Zelf heb ik in deze situatie geen vergelijkbare ervaring. Wat ik wel denk wat belangrijk is in deze situatie is dat je goed voor jezelf blijft zorgen. Zelf denk ik dan aan dingen die je helpen ontspannen en om de tijd goed door te komen, zoals meditatie, wandelen, of met vrienden en of familie leuke dingen doen. Ik heb denk ik ook nog twee mooie toepasselijk artikelen voor je gevonden op Oudersvannu.nl waar je mogelijk wat aan hebt:

Stress tijdens je zwangerschap beperken:
Dit artikel is medisch beoordeeld door zwangerschapscoach Georgina Kwakye

Hoe mindfulness je tijdens je zwangerschap kan helpen:

Verder kan ik je geen medisch advies geven betreft over het verloop van de zwangerschap, maar hoop ik je wat te helpen met wat algemene informatie vanuit oudersvannu.nl:

Vanaf de zesde week van je zwangerschap kan een echo het hartje van de baby zichtbaar maken. Maar het kan ook zijn dat het hartje dan (nog) niet klopt. Mogelijke redenen hiervoor zijn:
1. Als je nog geen zes weken zwanger bent, kan het moeilijk zijn om een kloppend hartje te zien vanwege de vroege fase of de positie van de baby. -Dit zou mogelijk in jouw geval kunnen zijn omdat de verloskundige dit heeft aangekaart.
2. Een aanlegfout kan ervoor zorgen dat het hartje niet begint of stopt met kloppen, wat kan leiden tot een miskraam.
3. Slecht ontwikkelende hartcellen kunnen niet goed samentrekken. Ernstige hartafwijkingen kunnen ertoe leiden dat het hartje stopt.
4. Structurele afwijkingen kunnen de ontwikkeling van de baby belemmeren, waardoor het hartje niet klopt of stopt.

Elke situatie heeft verschillende vervolgstappen, afhankelijk van de omstandigheden en adviezen van de verloskundige en echscopiste.

Wil je meer weten over alles wat te maken heeft met het wel of niet horen van het kloppen van het hartje van de baby?
Lees hier verder:

Hierbij nog de percentages betreft kans op een miskraam. In jouw situatie is de kans dus 78% dat jouw zwangerschap goed gaat komen mits je tijdens de echo nog geen 6 weken zwanger bleek te zijn.

Zwangerschapsduur (weken)Kans dat het goed gaat (%)Kans op een miskraam (%)
4-67812
7-99010
10-1292-946-8
12-1692-955-8

Wil je meer weten over de kans op miskraam en de risicofactoren, lees dan hier verder:
Dit artikel is medisch beoordeeld door gynaecoloog Koen Deurloo.

Ik wens je heel veel succes de komende tijd, we duimen voor je en als je nog vragen hebt of je wilt iets delen, dan zijn we er voor je! Laat je ons weten dat het goed is gegaan of niet? natuurlijk alleen als jij je er prettig bij voelt <3.

Groetjes Jetske

Beste F, ik kan me voorstellen dat je niet kan wachten tot de volgende echo en dat dit een ontzettend spannende tijd is. Voor nu kan je niets anders doen dan afwachten. Hoe vervelend dat ook is. Zelf heb ik in deze situatie geen vergelijkbare ervaring. Wat ik wel denk wat belangrijk is in deze situatie is dat je goed voor jezelf blijft zorgen. Zelf denk ik dan aan dingen die je helpen ontspannen en om de tijd goed door te komen, zoals meditatie, wandelen, of met vrienden en of familie leuke dingen doen. Ik heb denk ik ook nog twee mooie toepasselijk artikelen voor je gevonden op Oudersvannu.nl waar je mogelijk wat aan hebt:

Stress tijdens je zwangerschap beperken:
https://www.oudersvannu.nl/zwanger/stress-tijdens-de-zwangerschap-zo-beperk-je-het~a9c0914

Hoe mindfulness je tijdens je zwangerschap kan helpen:
https://www.oudersvannu.nl/zwanger/mindfulness-tijdens-je-zwangerschap~5fd1945

Verder kan ik je geen medisch advies geven betreft over het verloop van de zwangerschap, maar hoop ik je wat te helpen met wat algemene informatie vanuit oudersvannu.nl:

Vanaf de zesde week van je zwangerschap kan een echo het hartje van de baby zichtbaar maken. Maar het kan ook zijn dat het hartje dan (nog) niet klopt. Mogelijke redenen hiervoor zijn:
1. Als je nog geen zes weken zwanger bent, kan het moeilijk zijn om een kloppend hartje te zien vanwege de vroege fase of de positie van de baby. -Dit zou mogelijk in jouw geval kunnen zijn omdat de verloskundige dit heeft aangekaart.
2. Een aanlegfout kan ervoor zorgen dat het hartje niet begint of stopt met kloppen, wat kan leiden tot een miskraam.
3. Slecht ontwikkelende hartcellen kunnen niet goed samentrekken. Ernstige hartafwijkingen kunnen ertoe leiden dat het hartje stopt.
4. Structurele afwijkingen kunnen de ontwikkeling van de baby belemmeren, waardoor het hartje niet klopt of stopt.

Elke situatie heeft verschillende vervolgstappen, afhankelijk van de omstandigheden en adviezen van de zorgverlener.
Wil je meer weten over alles wat te maken heeft met het wel of niet horen van het kloppen van het hartje van de baby?
Lees hier verder:

Hierbij nog de percentages betreft kans op een miskraam. In jouw situatie is de kans dus 78% dat jouw zwangerschap goed gaat komen mits je tijdens de echo nog geen 6 weken zwanger bleek te zijn.

Zwangerschapsduur (weken)Kans dat het goed gaat (%)Kans op een miskraam (%)
4-67812
7-99010
10-1292-946-8
12-1692-955-8

Wil je meer weten over de kans op miskraam en de risicofactoren, lees dan hier verder:
Dit artikel is medisch beoordeeld door gynaecoloog Koen Deurloo.

Ik wens je heel veel succes de komende tijd, we duimen voor je en als je nog vragen hebt of je wilt iets delen, dan zijn we er voor je! Laat je ons weten dat het goed is gegaan of niet? natuurlijk alleen als jij je er prettig bij voelt <3.

Groetjes Jetske
Mag ik over de tabel die je geeft een opmerking maken? Puur mijn eigen gevoel erbij geven. (Dit staat overigens helemaal totaal los van het topic)

Als je de tabel moet geloven, is de kans dat het na 16 weken niet goed gaat, 5%
Dus zou je zeggen, op een gegeven moment is 0% dat het niet goed gaat, dus 100% dat het wel goed gaat.
Ik heb altijd vreselijk veel moeite met deze tabellen. (En waarschijnlijk met mij nog wel meer…)
Hoe vaak hoor je niet dat het aan het eind van de zwangerschap niet goed gaat? Bij ons was dat met 34 weken. En dat zijn echt geen uitzonderingen… Helaas…
(Nadien mochten we nog 4 gezonde kinderen krijgen)

Beste F, natuurlijk mag jij hierover jouw gevoel aankaarten en je vraag hierbij stellen. Ten eerste vind ik het ontzettend verdrietig om te horen wat jullie hebben meegemaakt. Ik vind het ontzettend sterk dat je hier je verhaal durft te delen. Dank daarvoor.

Terugkomend op jouw vraag:
Het klopt dat de tabel percentages geeft voor elke periode in de zwangerschap, wat hierbij belangrijk is om te weten, is dat deze cijfers gebaseerd zijn op gemiddelde statistische gegevens die niet altijd individuele situaties weerspiegelen. Hoewel jij helaas met 34 weken zwangerschap dit hebt meegemaakt, is dit statistisch minder vaak voorkomend, maar zeker zeer aangrijpend en belangrijk om te erkennen.

Ik hoop je hier verder mee te hebben geholpen, schroom niet om nog verdere vragen te stellen.

Groetjes Jetske

Terug
Bovenaan