kan er reden zijn om niet zwanger te worden na miskraam?

Hoi Allemaal,

Afgelopen zomer he ik een miskraam gehad. Erg verdrietig, maar dat heb ik de afgelopen tijd een goed plekje kunnen geven.

Wat ik nu vooral zwaar vind, is dat ik maar niet weer zwanger raak. Afgelopen keer en de keer ervoor(waar een zoontje uit is geboren), was ik bij beide in de eerste poging zwanger. Nu ben ik al in ronde 7, ik weet dat dit nog niet zo heel lang is, maar omdat het andere keren zo snel ging, ga ik me nu afvragen of dat er door de miskraam iets kan zijn gebeurt waardoor het nu niet makkelijk gaat. Heeft hier iemand ervaring mee?
Wat kan ik nu het beste doen?

Hoi,

Ik heb 3 weken geleden een miskraam gehad en weet dus nog niet of alles ooit weer op zijn plaats komt. Ik begrijp dus zeker je twijfels, ik vrees ook soms dat ik nooit meer zwanger zal worden, terwijl dat waarschijnlijk natuurlijk wel zo zal zijn.

Moest ik me zo'n zorgen maken, dan zou ik gewoon een afspraak maken met mijn gynaecoloog om na te checken of er meteen iets te vinden is. Misschien kan die je wel geruststellen. Hij zal het zeker niet stom vinden dat je hiernaar vraagt, ik vind dat een deel van hun werk is om je hier doorheen te helpen.

Waarschijnlijk lukt het alsnog in de komende maanden en heb je je zorgen gemaakt om niks maar daar ben je nu dus niks mee. Dus wil ik je toch graag succes wensen bij een volgende poging. Dat je snel zwanger mag worden!

Groetjes,

Mati

Hoi Kim,

Ikzelf heb drie weken geleden een miskraam gehad. Ik was - na een aantal maanden diverse fertiliteitsonderzoeken en -behandelingen -   tòch zwanger geworden, terwijl de diagnose eigenlijk was dat het niet zou kunnen. Ik werd namelijk niet ongesteld, en het leek ook dat ik agressief baarmoederslijm had. Helaas was de blijdschap niet van lange duur...

De gynaecoloog vertelde mij na de miskraam, dat je lichaam na een (tijdelijke) zwangerschap een soort van "gereset" wordt. Als je eerst moeite had met zwanger worden, kan het na een zwangerschap/miskraam zo zijn dat het wèl gaat, maar ook andersom. Ik zou dus inderdaad een afspraak maken met de gynaecoloog. Overigens houden die meestal als criteria een jaar "zelf proberen" aan voordat je daar terecht kan. Maar misschien maken ze ivm je miskraam een uitzondering.

Veel succes!

Hey Kim,

Ik denk dat het heel normaal is dat je nu met twijfels zit. Waarschijnlijk heb je bij de eerste twee zwangerschappen gewoon heel veel geluk gehad dat je meteen zwanger was en heb je nu pech dat het vooralsnog maar niet wil lukken.

Maar het kan natuurlijk zijn dat er wel een reden voor is. Daarbij zou je denk ik op een paar dingen kunnen letten. Is je cyclus weer redelijk normaal? Niet alleen voor wat betreft hoe lang je cyclus duurt, maar ook hoe deze verloopt. Misschien heb je nu veel meer pijn dan voorheen als je ongi bent? Of misschien ben je nu echt maar heel licht ongi?
Heb je een natuurlijke miskraam gehad of ben je gecuretteerd? Bij een curettage hoor je in een enkel geval dat de baarmoederwand is geraakt, waardoor alles niet meer helemaal verloopt zoals het moet wat moeilijkheden kan geven met zwanger worden. Vaak merk je dan wel dat je cyclus anders is, hoor.

Ik zou me in eerste instantie nog niet al te druk maken, maar ik zou zeker contact opnemen met de huisarts of gynaecoloog. Mocht er wel iets aan de hand zijn, dan zouden zij dat moeten kunnen ontdekken. En als er niets is, kunnen ze je misschien wel gerust stellen. Dat is ook niet onbelangrijk. Niet alleen omdat dat prettiger is, maar gespannen zijn is ook niet echt bevorderlijk voor zwanger worden.
Vraag je vooral niet af of het misschien een stomme vraag is of of het overdreven is om hiermee naar de ha of gyn te gaan. Het is jouw lijf en het zijn jouw onzekerheden. En het is hun werk.

Veel succes meis. Hopelijk ben je snel weer zwanger en kunnen jullie hier weer mee verder.

Miep

Hoi Kim,

Ik herken me in jouw zorgen. De eerste keer was ik de 2e keer zwanger. Helaas is die zwangerschap geëindigd in een ma na 11 wkn. Tot nu toe is het niet meer gelukt om zwanger te worden. Ik vraag me regelmatig af, zeker als je weer ongi wordt, of dat te maken  heeft met de ma. Ik probeer me nog vast te houden aan de gyn. Zij vertelde dat alles  er goed uitzag en het domme pech is geweest. Maar als ik de verhalen hier weer lees......toch maar eens overwegen om contact op te nemen met de ha of gyn. Ben benieuwd wat jij gaat doen?

Sterkte en hoop op een spoedige en mooie zwangerschap voor je.

Hoi iedereen,

Bedankt voor jullie lieve reacties.
Ik had me al gesteund in jullie reacties en besloten na deze ronde nar de huisarts te gaan. Maar ik kan jullie het heugelijke nieuws vertellen dat dat neit meer nodig is...hihi...ik heb nu een positieve zwangerschapstest in mijn hand....

Ik vind het nog heel onwerkelijk, en ook wel eng omdat het nog zo pril is, maar ik zit wel met een grote glimlach achter mijn laptopje in bed. (zoonlief is logeren, dus ik geniet lekker lang in bed)

liefs, Kim

Na een paar gelukkige weken van zwanger te mogen zijn hebben we gisteren een echo zonder kloppend hartje gezien. En in combinatie met het bloedverlies de dag ervoor was dit absoluut geen goed nieuws.

Vandaag zet de miskraam door met hevige krampen en bloedverlies, ik ben er helemaal kapot van. Duurt het al zo lang om weer zwanger te worden, gebeurt er dit weer.

Kim

Hoi Kim,

Ik ken je nog van t andere forum, en zag je nieuwe discussie al staan. Verdorie!  
Jeetje meid wat ongelofelijk naar voor je!! Dit gun je niemand, en de tweede keer lijkt me vreselijk...
Veel sterkte, denk aan je.

Groetjes
Janneke

Terug
Bovenaan