Kan iemand mij vertellen of je smeerkaas mag?

Hallo,

Voor mij is alles nieuw omtrent zwangerschap en zeker omtrent de voeding.

Ik las iets over kazen en dat je geen franse kazen mag??

Hoe zit het eigenlijk met smeerkaas, dit eet ik namelijk zo vaak??

Ik heb echt GEEN idee...

Hoi,

Volgens mij mag je het niet als er "au lait cru" op staat. dat betekent idd iets van rauwe melk.   Het schijnt dat in boerenkazen ook rauwe melk zit, maar dat weet ik niet zeker.

Voor de zekerheid nog maar even gegoogeld!!

Rauwmelkse zachte kaas
Zachte kaas die van rauwe melk is gemaakt, kan ook besmet zijn met listeria. Op Franse kaas van rauwe melk staat de aanduiding 'au lait cru' op de verpakking. De meeste buitenlandse kaassoorten in Nederland zijn gemaakt van gepasteuriseerde melk. Deze zijn dus veilig. Als niets op het etiket staat, kan de kaas gegeten worden.
Hoewel Nederlandse boerenkaas (bijvoorbeeld boeren Goudse) ook is gemaakt van rauwe melk, kan die kaas gerust worden gegeten. Het is namelijk een harde kaas die weinig vocht bevat. Hierin kan listeria niet overleven.
De kans op een listeriabesmetting is gelukkig vrij klein. Daarom is er niet direct reden voor ongerustheid als een keer een 'fout' kaasje is gegeten.
Liefs Noelie

hoi hoi

je mag gewoon smeerkaas hoor

overigens zou ik me niet super druk maken over wat je wel en niet mag
ik eet geen rauw vlees en rauw melkse kaas maar verder eet ik alles als het maar vers  
en goed schoon is zelfs paling en zalm
 toen ik 17 en 16  jaar geleden zwanger was mocht je gewoon alles
en ik heb twee onwijs gezonde dochters gekregen
al die spook verhalen over het eten en drinken   ik vindt dat iedereen er wel erg tutig mee om gaan ik   heb nu een dochter van 1jaar erbij en ben nu weer zwanger en doe het net zo als toen
volgens de vk niks mis mee   mits vers en goed schoon
o,ja en niet te veel cafeine maar dat is zoiezo niet goed voor je

gr eus

GENIET VAN JE ZWANGERSCHAP en maak je niet te druk over dit soort dingen
is alleen maar zonde van je tijd

Terug
Bovenaan