Kan ik mijn peuter betrekken met koken?

Hallo ouders,

Mijn zoontje van 2 is een moeilijke eter geworden. Potjes of zelf maken en pureren ging goed eerst goed. Ook toen de stukjes groter werden. Tot vorig jaar merkten we dat hij groente, aardappels, pasta, poffertjes en pannenkoeken niet meer wil. Ook vis heeft hij meegegeten. Nu wil hij alleen maar vlees. Appelmoes en vla of yoghurt gaat er ook goed in.

Ik heb al het een en ander geprobeerd. Een bord gekocht met meerder vakjes en eten daar in verdeeld. Maar wat hij niet wil legt hij weer op onze bord. Ik leg het vaak terug en zeg een paar hapjes proeven. Maar hij doet het niet. Ook dwingen dat hij het toch proeft in de mond helpt niet. Samen een bordje uitgekozen in de winkel, met allerlei voertuigen erop had hij uitgekozen. Deze bord pakt hij altijd zelf uit de la.

Nu had ik gelezen om je peuter te betrekken met koken ook kan helpen omdat ze dan nieuwschierig worden. Op een krukje of leertoren zetten. Ook kunnen ze met een kindermes helpen snijden, hier heb ik alleen wel een vraagteken achter.

Mijn vraag is zijn er ouders die ook moeilijke eters hadden en nadat ze hun kind mee lieten helpen het beter ging? En vanaf welke leeftijd was dit want is 2 jaar misschien te jong?

Bij ons heeft het niet geholpen om beter te eten, maar mijn man vond het wel leuk onze peuter bij het koken te betrekken.
Voor het leren snijden kan je beginnen met zachtere dingen, zoals Champions. En daar wel zelf bijblijven en het actief begeleiden. Dus niet zelf daarnaast wat gaan doen.

Terug
Bovenaan