Kan ik uberprofen slikken?

A

Anoniem

Guest
Hallo dames

Ik zit in ronde 1 en we zijn druk bezig met klussen.. heb denk ik gister mijn eisprong gehad en voel het wel steeds een beetje rommelen in mijn onderbuik.

Ik heb alleen steeds last van hoofdpijn. Dit heb ik wel vaker en hiervoor neem ik normaal altijd uberprofen 400 mg. voor maar ik vraag me af of het wel zo verstandig is om dit nu ook in te nemen?

Nog een vraagje. Weten jullie hoe het gaat met zwangerschap en werk? Ik heb pas een nieuwe baan en stel dat ik snel zwanger ben, hoe gat dat dan? Ze mogen me om die reden toch niet ontslaan en ze zijn me toch verplicht om minder uren aan te bieden? Zolang ik geen vast contract heb zijn er natuurlijk veel andere manieren te bedenken waarop mijn werkgever mij eruit kan werken. Hij kan dan natuurlijk zo een andere reden opgeven! Nou ja dat zie ik dan wel weer!

Groetjes en alvast bedankt voor jullie reacties!

hallo Florentina,

Ik neem zelf ook altijd Ibuprofen 400 bij migraine en hoofdpijn. Het is niet goed tijdens de zwangerschap, da's een ding wat zeker is. Rond mijn eisprong neem ik er wel een als het nodig is, dan is er nog geen vrucht immers. Maar of het goed is? Ik durf het niet te zeggen.

En dan het werk. Je kunt nooit vanwege een zwanegrschap ontslagen worden. Ze zijn niet verplicht om je een minder uren contract aan te bieden, maar wel verplicht ouderschapsverlof te geven. Dat kan een half jaar lang, je kan vrij veel uren opnemen (ik geloof 13x het aantal uren dat je per week werkt), natuurlijk is dat wel onbetaald.

Weet je, ik maakte me ook zoveel zorgen over kind en werk 2 jaar geleden. Nu maak ik me alleen nog maar zorgen over het feit dat ik nog niet zwanger ben geworden na al die tijd. En zodra ik dat toch word, komt mijn werk op de 2e plaats!

Heel veel succes!!!!

Martine

Ha Florentina

Wat je werk betreft heb het heel dicht bij mee gemaakt.
Als je een half jaar contract hebt mag je baas na die periode zeggen dat het niet verlengt word!!(Wel of niet zwanger)
Hij kan daarvoor alles bedenken.
Als je een vast contract na dat half jaar krijgt en dan pas zwanger raakt moeten jullie er samen uit zien te komen, maar hij kan en mag je zeker niet ontslaan!!

Maar let op WAT er in je  contract staat vandaag de dag laten de bazen het zo opschrijven dat je als je een vast contract krijgt je bijvoorb het eerste jaar niet zwanger mag raken anders mag ontslag volgen!!(Om zichzelf dus in te dekken)
En ik geloof dat je wettelijk verplicht bent je baas voor de 12 weken zwangerschap in te lichten. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Het is natuurlijk zo dat een kind de eerste prioriteit heeft maar in sommige gevallen(bv geen vast contract) is het toch verstandig om je goed te informeren hoe of wat. Anders zit je straks met een dikke buik. Geen zwangersschap uitkering en geen baan thuis!!
Ja en hoe kom je dan weer aan een baan of geld de vaste kosten gaan door!!!!

Nou succes met alles en hoop dat je wat wijzer bent geworden.
Groetjes Moppie

Als je zwanger bent kun je beter geen brufen slikken, paracetamol daarin tegen kan geen kwaad. Persoonlijk zou ik alle medicijnen tot het minimum proberen te beperken.

Een werkgever mag je inderdaad niet om die reden ontslaan, maar een contract niet verlengen mag wel zonder opgave van reden. Volgens mij is het niet per definitie zo dat je ten allertijde een partime baan kan krijgen. Als aan te tonen is dat het gezien de functie etc niet wenselijk is, kan een werkgever daar onderuit. Ook zijn er werkgevers die een maximum hebben op het aantal partime banen per afdeling. In de meeste cao's staat echter wel dat je de mogelijkheid geboden moet worden om oudersschaps verlof op te nemen, maar dat zou je zelf even na moeten vragen bij je baas.

Groeten mama van thijs

Hoi,

De medicijnen (en dus ook ibuprofen) kun je het beste zo min mogelijk slikken, maar als het niet houdbaar is met je hoofdpijn, dan is inderdaad een paracetamolletje het minste kwalijk (maar als je gewend bent aan ibuprofen dan vraag ik me af of een paracetamol wel zal werken....)

En voor wat betreft je werk:
- een tijdelijk contract dat afloopt hoeft in geen enkel geval verlengt te worden en als je zwanger bent zal het waarschijnlijk wel niet gebeuren (trieste waarheid)
- een vast contract kan niet ontbonden worden vanwege een zw.schap. Daarvoor moeten ze vrije zware dingen aandragen (greep in de kas, sex. intimidatie bij een collega etc)
- in een contract mogen ze niet een dergelijke bepaling opnemen, dat is name al op voorhand een discriminerende actie....en het risico van jonge vrouwen in dienst nemen is nou eenmaal dat ze zwanger kunnen worden
- iedereen heeft wettelijk recht op ouderschapsverlof voor de duur van max 13x je werkweek. Op te nemen voor de 8e verjaardag van je kindje en als je 'begint' met opnemen mag je tot max een jaar later gebruik maken van de regeling in 3 blokken (het is dus ook mogelijk om na de bevalling 7 week extra te nemen en dan later nog eens 6)
- per CAO kan het ouderschapsverlof anders geregeld zijn. Sommige bazen (o.a. overheidsinstellingen) zijn erg coulant en betalen nog een percentage van je loon door als je gebruik maakt van deze regeling, bij andere bedrijven komt het helemaal voor eigen rekening.

mmmm volgens mij heb ik nu wel al je vragen beantwoord?! (jammer dat je niet terug kunt lezen)

En natuurlijk: geniet eerst maar van alle pogingen tot zwanger worden gezellig samen met je vriend/ man. Dan nog van een mooie zwangerschap en dan komen die zaken met betrekking van het werk t.z.t. nog wel!

Groetjes,
Marije

Ha marije

Las net jouw stukje over werk zeg maar.
Ik dacht toch echt dat dat een voorwaarde mocht zijn!
Maar goed ik kan het ook mis hebben, weer wat geleerd.
Maar hoe zit dat dan met bijv. als ze naar een bepaalde leeftijd vragen!!??
Zo zijn er meer dingen die persoons gebonden zijn hoe zit datdan!???

Moppie

Hoi,

Dergelijke persoonsgebonden voorwaarden mogen alleen in een contract/ advertentie  worden opgenomen als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van het werk.

Zo kunnen zwangeren uitgesloten worden van werk als daar met chemicaliën gewerkt moet worden, kleine/ lange mensen als er bijvoorbeeld met apparatuur gewerkt moet worden waarvan de instellingen niet dusdanig aan lengte aangepast kunnen worden. En zo kun je natuurlijk veel meer dingen verzinnen waarvoor je juist wel een man/ vrouw, dik/ dun, klein/ groot en wel of niet zwanger kan/ mag zijn.

Voor de leeftijd zijn er ook nog wel uitzondering te verzinnen als bijv de doelgroep 55+ voorlichting is, dan lijkt het wat raar als je zelf nog maar 20 bent....en dat soort zaken.

Groetjes,
Marije

quote: Marije reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-05-2005 20:56:03'));

Zo kunnen zwangeren uitgesloten worden van werk als daar met chemicaliën gewerkt moet worden, kleine/ lange mensen als er bijvoorbeeld met apparatuur gewerkt moet worden waarvan de instellingen niet dusdanig aan lengte aangepast kunnen worden. En zo kun je natuurlijk veel meer dingen verzinnen waarvoor je juist wel een man/ vrouw, dik/ dun, klein/ groot en wel of niet zwanger kan/ mag zijn.

En dan is het vaak nog zo dat je als werknemer zelf verantwoordelijk bent voor de keuze hoe daarmee om te gaan. Bijvoorbeeld: iemand die met chemicalieën werkt moet over het algemeen zelf de beslissing nemen of zij tijdens de zwangerschap dit werk wil blijven doen. Je werkgever is je wel verplicht tijdelijk op een andere afdeling te plaatsen (ik heb dit bij mijn collega meegemaakt toen ik nog als chemisch analist werkte).
Per CAO verschilt het dus heel erg. Lees dus goed je CAO door van te voren! (ook bijvoorbeeld over wanneer je je baas moet inlichten; vaak voor de 12e week...)

Succes!
Femke

Terug
Bovenaan