kan/ mag nog niet

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een zoontje van 2 jaar en 4 maanden (ben zelf bijna 28) en het is een waanzinnig schatje en een (b)engel, met grijs/blauwe ogen en donkerblond haar terwijl ik bruine ogen heb en bijna zwart haar.

Ik moet iets kwijt wat me al een aantal maanden dwarszit. Ik heb het er al met mijn vriend over gehad, maar hij begrijpt het niet echt. Daarom wil ik vragen of hier lotgenoten zijn. Hier komt het:
Ik wil zo graag zwanger worden van een tweede kindje, maar de tijd is er nog helemaal niet rijp voor. Ik weet dat wanneer ik te vroeg zwanger zou worden, we heel veel problemen gaan krijgen met om oppas te vinden (schoonmoeder past niet op op een tweede kindje van ons, en mijn moeder kan het niet aan vanwege haar gezondheid, vriendinnen werken allemaa full-time) en we moeten nog heel veel verbouwen aan ons huis om het geschikt te maken voor een nieuwe baby. Verhuizen is geen optie. Ik moet wachten totdat Connor (mijn zoontje) naar school gaat, dan kunnen we betaalde oppas zoeken voor de baby. Tussentijds kunnen we het huis ook gaan verbouwen.

Ik realiseer me dit allemaal wel, maar ik wordt helemaal gek van de drang om weer zwanger te worden. Ik zit regelmatig te huilen en voel me leeg en incompleet. Zoals ik dan tegen mijn vriend zeg als hij ziet dat ik weer huil: de biologische klok tikt zo hard, dat ik moet huilen van de pijn in mijn oren. Ik kan het gevoel ook niet stoppen, hoe rationeel ik ook denk. Het gevoel is ook alleen maar erger geworden sinds mijn beste vriendin pas is bevallen van haar tweede kindje.

Wie van jullie zit of heeft ook gezeten in deze situatie? En wat deed jij eraan?

Alle hulp en tips zijn welkom.

Liefs,
mama van Connor

Hoi mama van Connor,

Jeetje dat is wel heel moeilijk zeg!!!
En ik kan het me helemaal voorstellen die klok tikt door, en hoe meer baby's je ziet hoe liever je het wil!

Vroeger legden ze een baby gewoon bij de ouders op de kamer, of bij de andere kinderen. Misschien dat je i.p.v een nieuwe babykamer de babay op de kamer van Coonor smane met hem kan leggen of gewoon bij jullie? Dat zou het kamerprobleem qua verbouwen even kunnen oplossen.

En oppas, ja dat is moelijk. Je ou de situatie toch nog eens met je schoonmoeder kunnen bepraten, wie weet begrijot ze je sitautie wel en draait ze 180 graden om.

En heb je al eens gedacht aan een advertentie in de buurtkrant of supermarkt? Er zijn vaak oudere mensen die net kinderen hebben die studeren, die het heerlijk vinden om te gaan oppassen, en dit is meestal goed betaalbaar! je zou eens vrijblijvend kunnen informeren.

Maar het blijft moeilijk allemaal!
Probeer desondanks gewoon te genieten van Connor...
Succes,
Liefs Bo

Hai Mama van Connor,

Wat vervelend he? Ik snap precies wat je bedoeld. Alleen bij mij ligt het iets anders.

We hebben een zoontje van 2,5 jaar en die kwam ongepland aanzetten. Door alle hecktiek er omheen en stress enz. heb ik een postnatale depressie gehad. Ook ben ik extra gevoelig dus voor hormonale veranderingen.
Nu heb ik 65% kans op weer een postnatale depressie bij een tweede zwangerschap. Ik kan wel preventief behandeld worden en dat werkt echt, je krijgt dan geen postnatale depressie.

Nu kriebelt het al enige tijd voor een tweede kindje. Maar door al die dingen die het moeilijker maken enz. is het misschien niet zo verstandig. Maar helaas werken verstand en gevoel niet altijd samen. Nu wil ik maandag regelen, al moet ik er vanalles voor doen, voor zo'n hormonenkuur die helpt. Maar dan is het nog maar even afwachten wat we zullen doen. Mijn enthousiasme voor een tweede is wel een beetje verloren gegaan en nu heb ik er veel angst voor.

Uiteindelijk moet je toch een keuze maken waar je tevreden mee bent. Misschien kun je er nog eens met je man over praten? En andere vormen van kinderopvang bekijken. Bovendien kun je toch al bijna beginnen. Eer dat je misschien zwanger bent en bevallen is je kindje al bijna 4 en kan hij naar school. Want dat is met mijn zoontje ook. In het gunstigste geval zal hij dan 3,5 jaar zijn en anders 4. Dus ja eigenlijk zou je misschien nu al op het gemakje kunnen beginnen. En je zou eens kunnen kijken of je dan al kunt beginnen met verbouwen. Helpt je ook ergens anders aan te denken dan aan de zwangerschap en zwanger worden.

Succes en sterkte!
We houden elkaar wel op de hoogte toch?
Groetjes Ger.

Wat vervelend zo'n situatie. Ik ken het wel een beetje. We gaan voor kindje nr 1 ben 33 jaar en voel de klok inderdaad tikken.

Nu weet ik nog niet helemaal wat ik met oppas ga doen. Ik moet straks voor 3 dagen een oppas hebben. Mijn moeder heeft al toegezegd dat ze op mijn kindje wil passen, voor 2 dagen ideaal zou zijn als mijn buurvrouw ook een dag voor haar rekening wil nemen. Ik zou haar het liefst vandaag al vragen maare............ dat is nog te vroeg dus vind mijn mannetje. Nu heeft mijn zus betaalde opvang geregeld

Alles met belastingteruggave en alles. Moet zeggen als ik de kosten zo zie valt dat reuze mee
Je werkgevers moeten ook een steentje bijdragen. Maar vanaf 2007 wordt het allemaal makkelijker geregeld en krijg je alles van de belasting terug.

Ook willen we nog de badkamer verbouwen (nu heel standaard) als een er een kindje is is een bad toch makkelijker. Zo moet ik waarschijnlijk ook nog een tweede autootje op de kop tikken. Soms denk ik......................... wat een geregel. Maar de kriebels kunnen niet meer worden weggetoverd en ik wil niet straks 40 zijn en denken had ik maar.

Het is een lang verhaal geworden maar het moraal luidt.......................eigenlijk

Bij twijfel doen!

groetjes
talke

Hallo allemaal!

Bedankt dat jullie op mijn bericht hebben gereageerd. Ik zie nu dat ik de enige niet ben. Had dat idee al hoor, maar moest daar alleen nog bevestiging van krijgen.

Talke, je zegt dat vanaf 2007 alles wordt vergoed door de belasting? Het deel dat je zelf betaald dan uiteraard? Ik heb op de belastingsite gekeken omdat ik wist dat er ontwikkelingen aan staan te komen op het kinderopvang gebied, maar ik heb niets kunnen vinden (belastingdienst, hoe moeilijk kunnen we het voor je ontwerpen...). Heb jij iets (een schrijven, een website) waar dat op staat? Want als dat echt zo is, dan staat niets ons meer in de weg. Ja, okee, de verbouwing. Maar de kleine kan inderdaad een tijd bij ons op de kamer en Connor heeft best een grote slaapkamer. De nieuwe slaapkamer kan nog wel even wachten. De badkamer moet wel gedaan worden, maar dat kan binnen 9 maanden wel in orde worden gemaakt.

Ik vind het zo fijn om lotgenoten te hebben! Op deze manier kunnen we onze ei toch kwijt.

Groetjes van de mama van Connor

Hoi,

Ik hoop niet dat je het verkeerd hebt uitgelegd maar dit is wat ik bedoelde.

Nu heb je voor de kinderopvang een werkgeversdeel een deel van de gemeente en een deel die de ouders moeten betalen. Het is de werkgever vrij om dat wel of niet te doen. Alnaargelang de werkgever van bv 1 ouder niet mee doet mag de andere werkgever van de andere ouder een derde deel bijdragen.

dus dan is het eenderde deel werkgever eenderde deel door gemeente en eenderde deel zelf

vanaf 2007 worden de premies voor ww verhoogd (het werkgeversdeel) dus de werknemer voelt hier niets van. Dat betekent dat je niet meer bij je werkgever hoeft aan te kloppen voor dat werkgevers deel maar dat dat rechtstreeks via je belastingteruggave gaat.

Dus al naar gelang je inkomen, maar over het algemeen, krijg je 2/3 van je kinderopvang vergoed.

Je kunt een proefberekening maken op www.belastingdienst.nl doorlinken naar kinderopvang

voor de rest kun je best wel wat info opdiepen op www.wetkinderopvang.nl

Je hebt ook plekken voor gastouderopvang, vaak zijn die een stuk flexibeler. Kinderopvang hoeft dus niet duur te zijn.

Ik hoop dat ik je vragen heb beantwoord en dat je hier iets mee kunt. En ik hoop dat het je op weg helpt naar je tweede kindje.

Groetjes
talke

Terug
Bovenaan