Kan mijn kindje te weinig krijgen? (hij is morgen 9 weken)

Hoi,

Mijn zoontje Herald (bijna 9 weken) is momenteel niet helemaal fit. Hij krijgt alleen borstvoeding. Hij is verkouden en hoest nogal veel. Nu is het zo dat hij ook zowat niets meer drinkt. Hij slaapt de hele nacht al door (tot vanochtend 9:00 uur!). Toen heb ik hem borstvoeding gegeven en nu (14:00 uur) krijg ik hem nog niet wakker! Ik heb hem verschoond en dan wordt hij een beetje wakker, om vervolgens gewoon weer verder te slapen. Gisteren was dit ook al het geval. Toen heb ik hem om ca. 10 uur eten gegeven, om 16:00 uur kwam hij pas weer en toen op ca. 19:00 uur en 23:30 uur nog een keer. Is dit niet wat weinig voor deze leeftijd?

Ik maak me niet snel zorgen, maar vind dit toch niet helemaal normaal (of is dit wel normaal omdat hij een beetje ziek is misschien?). Weet niet goed wat te doen, ben al bij de huisarts geweest die zegt dat er niets aan de hand is (controleert de longen welke schoon zijn en verder niet).

Graag advies van jullie kant.

Alvast bedankt,
Rolanda

als hij veel slapper is en minder alert reageert zou ik het gode in de gaten houden.
Vochttekort???
Je zou voorzichtig kunnen proberen zijn huid iets in te drukken.
Als het gelijk terugveert is er niks aan de hand.
Blijft er ozgezegd een kuiltje kan inderdaad vochttekort zijn.
Succes ermee.
Hou het wel goed in de gaten even als hij ineens heel erg afwijkt van zijn normale voedingspatroon.
En ik weet niet precies tot welke leeftijd het is.
Maar die kleintjes mogen maximaal 1 keer per 24 uur 6 uur tussen een voeding laten zitten. Ze drogen namelijk snel uit.
Vertouw je het niet gewoon naar de huisarts luistert die niet zou ik naar de eerste hulp gaan.
Je kunt dan beter voor niks gaan dan dat je te laat bent en je zoontje? al is uitgedroogd.

Hallo allemaal,

Ik wilde jullie dit toch even laten weten.....
Ik heb contact opgenomen met Icare en op hun advies met de huisartsencentrale.
Wij moeten, omdat hij veeeeeeeel te weinig drinkt toch naar de huisartsenpost toe. Vandaag afspraak om 18:00 uur.

Ik dacht altijd van mezelf dat ik overbezorgd was (omdat ik al 2 keer naar de huisarts met hem was geweest  voor zijn verkoudheid), maar nu ben ik misschien niet bezorgd genoeg geweest?!

Ik heb gehoord van de huisartsendienst, dat zo'n klein baby'tje inderdaad in totaal op 1 dag 1 keer 6 uur er tussen mag hebben en voor de rest om de 3 tot 4uur toch wel moet drinken (weet niet of dit met flesvoeding ook zo is, maar dit geldt in elk geval wel voor borstvoeding).

Goed, laat jullie binnenkort wel ff weten hoe een en ander afgelopen is.

Rolanda

Hallo,

Afgelopen zaterdag zijn we naar de huisartsenpost geweest. Gelukkig had Herald net weer wat gedronken voordat we daar terecht konden. (gebeld om 15:30 uur en om 18:00 uur konden we voor afspraak terecht). Hij is volledig onderzocht, spuugde op dat moment wel vrij veel, maar was nog niet uitgedroogd of zo. We moesten het aanzien en als we het niet vertrouwden konden we weer terecht.

Gisteren was hij gelukkig erg vrolijk en heeft hij meer gedronken als zaterdag.
We zijn dus niet weer voor controle geweest.

Vandaag heeft hij de eerste voeding ook gehad (om 8:00 uur), na de nacht vanaf 23:00 uur. Hoop dat hij zo weer voeding hebben wil.....   De luier was vanochtend echter kurkdroog, moet ik me nu weer zorgen gaan maken?!@
Denk zelf dat Herald gewoon iets minder vaak drinkt dan de richtlijnen. Ik wil niet overkomen als overbezorgde moeder, dus ga er vanuit dat dit wel goed is,.

Goed, ga ff boven kijken en hoop dat hij wat drinken wil.

Rolanda

Hoi hoi,

Ik zou voor de zekerheid gewoon 1x tussendoor een flesje geven.
Heb zelf een dochtertje van bijna 6 weken en zij kreeg ook te weinig uit de borst. Ze sliep wel goed tussendoor etc. Maar bij het wegen kwamen we erachter dat ze bijna niet groeide. Ze had ook geen goede natte luiers. Ze was ook niet uitgedroogd, maar toen ik haar een keer de fles aanbood dronk ze hem in 1x leeg. (100 cc)

Dus ik zou voor de zekerheid een flesje geven en kijken wat hij eruit drinkt. Kun je daarna weer verder gaan met de borst.

Succes ermee!!

Groetjes Renata.

Hoi!

Naar als die kleintjes niet zo lekker zijn.
Mijn zoon heeft tot aan zijn 1ste verjaardag borstvoeding gehad. Ook hij had wel eens dagen waarop hij minder (bij ziekte) of meer (regeldagen) dronk. Dit geeft op zich niets als de luiers maar nat blijven en je kindje alert reageert. Dat hij wat meer wil slapen is logisch als hij niet zo lekker is. Ik zou zeker geen nu geen flesje bijgeven omdat over het algemeen de natuur het zelf even goed regelt. Na een paar mindere dagen haalt hij het echt wel weer in (dat was bij ons ook zo). Zeker als hij die weken ervoor ook goed dronk en genoeg aankwam.

Veel succes en je doet het prima hoor!

groetjes,
Marlave

Hoi,

Gelukkig gaat het qua gezondheid met ons klein mannetje weer stukken beter. Moest voor de zekerheid wel naar het weegspreekuur van Icare vandaag. Ben daar geweest en hij zit qua gewicht op de onderlijn, maar doet het verder goed. Hij was vandaag 4600 gram en 57 cm.

Nog steeds zitten er soms wel flinke tussenpozen tussen de voedingen, maar als hij 5 voedingen per dag kreeg was het volgens het buro wel goed (was wel het minimum trouwens!). Hij heeft momenteel idd vaak 5 voedingen per dag (heel af en toe 6). 's nachts slaapt hij meestal door van ca. 22:00 uur tot op zijn vroegst 7:00 uur 's ochtends; vaak wordt hij tegen 8 uur pas wakker. Gistermiddag had hij ook weer een periode van 4 1/2 uur ertussen zitten. We hebben geprobeerd hem eerder wakker te krijgen, maar dit lukte dus niet. Hieruit concludeer ik dat hij EN een dikke slaapkop is, EN hemzelf wel meldt als hij honger heeft. Het is alleen een beetje lastig plannen doordat er de ene keer 2 1/2 tot 3 uur tussen een voeding zit en andere keer weer 5 uur (of meer!). Weet dat sommigen dit zullen bestempelen als luxe, maar zo zie ik het momenteel niet!

Iedereen bedankt voor het meedenken en de reakties.

Rolanda

Hoi ,,

hou het goed in de gaten. het is weer tijd voor het rs virus.
vooral voor die kleintjes zorgt dit nogal problemen, als je het niet vertrouwd gewoon weer melden bij de arts.

anders preventief zorg dragen om uitdroging te komen.

sterkte monique

Terug
Bovenaan