kan op tweeling groot bij mij?

A

Anoniem

Guest
mijn moeder is een van een tweeling.. haar broertje heeft 1 dag geleefd.
mijn moeder heeft voor mij een miskraam gehad van een tweeling..

mijn vriend is ook een tweeling .. zijn andere helft is helaas doodgeboren..

hoe groot is de kans voor mij op een tweeling??

ik ben 33 jaar

Hoi hoi!

Weet niet precies hoe het zit, maar normaal slaat dat gen dan een generatie over dus zou jij van je moeders kant verhoogde kans hebben, maar jouw vriend niet omdat hij zelf een tweeling is, de volgende generatie, jullie kindje dus, zou dan weer een verhoogde kans hebben....

Dacht dat het zoiets was, maar ik weet het niet zeker hoor!

Hallo,

Voor zover ik weet heb jij nu wel meer kans op een tweeling. Mij is ook bekend dat het gen 1 generatie overslaat. Voor zover ik weet geldt het alleen voor twee-eiïge tweelingen. En is het alleen van invloed of er tweelingen voor komen in de stamboom van de vrouw. Het gen zorgt er namelijk voor dat er 2 eicellen vrij komen bij een ovulatie.

Iedereen heeft evenveel kans op een 1-eiïge tweeling, omdat dan 2 zaadcellen de eicel tegelijk binnendringen.

Verder is het zo dat naarmate je ouder wordt de kans op een tweeling groter wordt.
Dus wie weet.....

In onze familie is het vooralsnog zo dat het gen blijkbaar niet door is gegeven via de mannenlijn. Mijn opa was een helft van een tweeling. Maar er komen geen tweelingen voor in de familie. Bij  1 neef wel, maar zijn vrouw is dochter van een moeder die ook een tweeling zus heeft, dus ga ik ervan uit dat het van haar kant afkomt.

Groetjes,
Leeuwtje

hoi dagmar ik kan je helaas ook niet zeggen of jij kans heb op een tweeling.
Ik ben zelf van een tweeeiiige tweeling en mijn vriend is zelf niet van een tweeling maar heeft twee broertjes en die zijn een eeneiiige tweeling ik moet zeggen dat ik ook altijd bang ben geweest om een tweeling te krijgen kijk al was het zo dan nam ik dat van harte.Ik heb zelf al een zoon van 10 maanden en we  willen er  nu een tweede bij. Ik ga er van uit dat mocht het lukken dat het inderdaad een generatie overslaat want anders zouden we er ineens drie hebben ik weet wel dat mijn moeder vaker een dubbele eisprong heeft gehad.

groetjes dominique

hmmmmm nou eerlijk gezegd lijkt het mij erg leuk hoor om een tweeling te krijgen...
mijn oma heeft naast mijn moeder nog 1 of 2 keer een miskraam gehad volgens mij van een tweeling... dusss dat is de generatie met 1 er tussen.. als je het zo bekijkt....

nou ja.. we zullen het zien he!!! de kans is er dus wel... ;-)

Hallo,

ik heb verder niets toetevoegen, alleen aan het verhaal van Leeuwtje,   een 1 eiige tweeling heef geen 2 zaadcellen maar 1.   Wanneer de zaadcel de eicel is binnen gegaan dan deelt de bevruchte cel zich en is het dna materiaal identiek. Daarom lijken ze nl zoveel op elkaar. (wanneer er nl 2 zaadcellen binnen komen ontstaat er meestal geen zwangerschap)

Wilde dit toch even recht zetten.

Groetjes Belle

Hoi Belle,

Dank je voor die info. Als er onjuiste info wordt gegeven mag dat zeker rechtgezet worden.

Groetjes,
Leeuwtje

Hoi ladies,
las even jullie reacties wat betreft een tweeling, nu mijn vraag, hihii.
De vader van mijn man is een tweeling, denken jullie dat ik een kans maak op een tweeling??
Ik zou het wel erg leuk vinden, als ik zo de uitleg van leeuwtje lees ben ik nu de generatie die wel een kans maakt op een tweeling, of heb ik het verkeerd begrepen?????

Terug
Bovenaan