Kan schoonzusje van 12 baby vasthouden

<p>Dag allemaal,</p><p>Omdat ik bang ben dat ik misschien overdrijf ben ik benieuwd naar jullie mening. </p><p>Vanmiddag haalde ik mijn zoontje van 5 maanden op bij zijn opa en oma, van mijn vriend zijn kant. Hij heeft ook een zusje van 12. Nu kwam ik binnen en zag ik dat zij hem liet staan op haar schoot! Hij is 8 kg en ik heb dan zoiets van.. Het meisje is 12 jaar oud, niet gewend om dat gewicht te tillen en hij mag nog niet eens staan! Als mijn vriend dat even met hem doet of ikzelf vind ik het anders; buiten dat wij de ouders zijn, zijn we ook volwassenen. Nu had ik er eigenlijk vaak een slecht gevoel bij als zij hem vast had omdat ze er niet aan denkt hem goed te ondersteunen. Begrijpelijk van een kind van 12. Maar opa en oma laten haar hem wel vaak vasthouden. Overdrijf ik hierin?</p>

Ja ik vind van wel. Mijn jongste heeft broers en zussen van 8,11,14 en 18. Die mogen haar altijd knuffelen, vasthouden in bad doen etc .
We begeleiden de jongste daarbij maar dat gaat steeds beter.
Ze is zijn tante natuurlijk wil ze hem vasthouden! Een kind van 12 kun je die verantwoordelijkheid aanleren.
.en dat staan? Tja. Mijn baby is 12 weken. Die staat ook wel eens op schoot, vind ze leuk en doet ze zelf. Zolang het geen uren of minuten is houden Ze er echt niks aan over hoor.

Ouder zijn is ook leren loslaten.

Ik heb er 2 van bijna 3 en bijna 1 en die probeert zelfs soms al zijn broertje op te tillen. Maar dat gaat natuurlijk niet. Met wat hulp van ons kan hij hem wel vasthouden maar kind van 12 kan dat zeker wel

Toen ik 11 was paste ik op 3 kinderen. 
Voel je vrij te zeggen wat je wel en niet wilt, zoals het laten staan en leg dat vriendelijk uit waarom. 
Ook kun je zeggen hou er heel goed rekening mee dat hij onverwachts kan bewegen. 

Ik snap je wel. Maar ik denk ook dat ze het wel kan ☺️ misschien kan je het in een topvorm aangeven. "let op! Ze/hij is bewegelijk en staat nog niet stevig dus let goed op dat hij niet ineens achterover beweegt!" Of iets in die richting ☺️

Het is een hele andere wereld als 20 jaar geleden natuurlijk, ook hebben we totaal geen ervaring meer met dingen door die rare tijden nu…ikzelf was “vroeger” als 12jarige de babysit van verschillende gezinnen. Toch kan ik me nú niet voorstellen dat ik een 12jarige alleen laat met mijn kids ??. Niet verkeerd naar hun, maar zoals ik al zeg: ervaring en oefening zijn veel schaarser momenteel door de omstandigheden. Dus ik begrijp jouw punt volkomen. Wel fijn misschien dat zo’n jonge meiden vaak tegen de volwassen dames opkijken dus als je zo’n waarschuwings/voorbeeld gesprek wilt aangaan met haar geef je haar eerst welgemeend een compliment over iets wat ze goed doet al. En jíj bent de mama. Dus als jij wilt dat de baby niet zonder jullie op de beentjes mag worden gezet dan hebben ze zich daar allemaal aan te houden. Wellicht kun je de leertabel er bij pakken zodat ze zien dat een baby pas redelijk stabiel met focus kan staan vanaf 10 maanden en zelfs dan nog vaak valt. Niemand wilt zo’n gevaarlijk ongeluk op zijn geweten hebben dus dat komt wel goed ???

Terug
Bovenaan