KANEEL WEL/NIET

Hoi,

Ik ben op dit moment dus helemaal verslaafd aan kaneelstokjes enz.
Maar nu heb ik gehoord dat  je dat  eigenlijk helemaal niet mag eten.

Ik heb het nagevraagd bij mijn verloskundige die zei  dat ik daar maar mee moest stoppen. Het staat nu nog niet op de verboden lijst maar je kan het beter niet eten dan wel.

Ben dus maar meteen gestopt met kaneelstokjes eten,

Weet iemand hier meer van, want het is mij nog niet helemaal duidelijk waarom het dus niet mag

groetjes Masja

Hoi, ze zeggen dat een bepaalde stof in kaneel schadelijk kan zijn...maar dat is pas zover als je 3 hele appeltaarten en een pak ontbijtkoek per dag eet ofzoiets.... volgens mij is het gewoon net als met koffie en andere "verboden" producten; eet het gewoon af en toe, maar niet de hele dag door. volgens mij kun je er meer over lezen op www.voedingscentrum.nl.
groetjes sabine

hihi sorry maar ik vind het wel weer schattig allemaal toen ik de eerste keer zwanger was hadden we hier ook zulke vragen :D
Kreeg het idee of je in een zuurstof tank moest gaan zitten tot je mocht bevallen hihi

maar goed over de kaneel....
Kaneel verwijdt je bloedvaten ..... mits je dus een hele hoop kaneelstokjes (die echte niet die lekkere :p ) per dag een en dat dag in en dag uit
je mag gewoon kaneel eten hoor maar onthoud gewoon , alles met mate dan is er ook niets te vrezen

Hallo,

Wat raar dat de vk zegt dat je het niet mag eten?
Het is inderdaad als je aan de pure kaneel gaat dat dat niet echt zo goed is nee.
Maar gewoon zo lekker een kaneelstokje snoepen kan echt geen kwaad.
Je zal er hoohuit alleen wat dikker van worden

groetjes ilse

Hoi hoi,

Ik heb het volgende gevonden.

Kaneel
Kaneel bevat de smaakstof coumarine. Coumarine en andere stoffen die daarop lijken, worden in de geneeskunde gebruikt als antistollingsmiddelen voor het bloed. Het effect van het gebruik van kaneel op ongeboren kinderen is nog niet onderzocht, maar op grond van enkele aanwijzingen met vergelijkbare stoffen kan de kans op nadelige effecten niet worden uitgesloten. Coumarine heeft dezelfde molecuulstructuur als vitamine K, en zou daarom de werking daarvan kunnen beïnvloeden. De kans bestaat dat er skeletafwijkingen ontstaan, lichte neurologische afwijkingen of een laag IQ. Het is belangrijk dat onderzoek naar dit effect gedaan wordt, omdat ook nog niet is gekeken of coumarine in de vorm van kaneel hetzelfde effect heeft als zuivere coumarine. Daarom wordt nu voorzichtigheidshalve het advies gegeven matig te zijn met kaneelhoudende producten tijdens met name de eerste drie maanden van de zwangerschap. In verschillende dierproeven is gebleken dat coumarine als zuivere stof kankerverwekkend is. In het menselijk lichaam wordt coumarine op een andere manier afgebroken, en het is daarom hoogstwaarschijnlijk niet kankerverwekkend bij de mens.

Kaneel, en daardoor dus ook coumarine, wordt verwerkt in kaneelthee, appeltaart, ontbijtkoek, kruidkoek, stroopwafels, kaneelkoekjes, pepernoten en speculaas. Daarnaast wordt het in de keuken gestrooid op bijvoorbeeld gestoofde peren en rode kool. Aan tabak en cosmetische producten als parfum en zeep wordt coumarine als geurstof toegevoegd.

In Europa mogen levensmiddelen niet meer dan 2 milligram coumarine per kilogram bevatten. Voor producten die traditioneel veel kaneel bevatten, zijn echter hogere limieten opgesteld. Het Wetenschappelijk Comité voor de Voeding van de Europese Unie (SCF) adviseert al deze limieten te verlagen.

De genoemde traditionele Hollandse producten bevatten 10 tot 100 mg coumarine per kilogram, vijf tot vijftig maal zo hoog dus. In Nederland wordt de dagelijkse inname van coumarine geschat op 0,02 mg/kg/dag, voor een persoon van 65 kilo betekent dit dus 1,3 mg. Door het gebruik van de genoemde producten is het mogelijk dat iemand een veel hogere inname heeft:
Appeltaart 1 stuk 4,5-7,2 milligram
Kruidkoek 1 plakje 0,8-1,6 milligram
Stroopwafel 1 stuks 1,5-2,4 milligram

In Nederland wordt de dagelijkse opname via cosmetische producten op 0,04 mg/kg/dag geschat, voor iemand van 65 kilo betekent dit 2,6 mg. Dit is dus twee maal zo hoog als via de gemiddelde voeding wordt opgenomen. Op cosmetische producten is niet vermeld of er coumarine in verwerkt is. Meestal wordt van synthetische coumarine gebruik gemaakt.

Ik ben zelf gek op appeltaart, speculaas en stroopwafels.
Maar ik neem het zekere voor het onzekere.

Groetjes, conny

ik vroeg mijn gync of ik wel gerookte zalm mocht eten.had ik eens gehoord..
hij zei het volgende: als je helemaal geen risico wilt lopen moet je een molensteen om je nek doen en bij de rivier gaan staan... (ja het is een bijzondere man..)
m.a.w overal is wel wat bij.
je moet geen rauw vlees eten maar als jij per ongeluk een toastje met filet americain in je mond stopt niet gelijk in paniek raken.
vroeger aten ze alles hoor!!!!
ik ben verslaafd aan chocolade. niet goed voor de pukkels en weet ik het al niet meer..
maar ik ben wel gestopt met roken, en dat is nog veel slechter!!!!!!
dussssss

he HM,
eindelijk eens een nuchtere vent met humor,
ben dat paniekerige gedrag soms zo beu!
maar je kan maar beter wel voorzichtig zijn toch!
ben zelf dus ook maar netjes gestopt met roken!
 groetjes ilse

Terug
Bovenaan