kaneel

A

Anoniem

Guest
Hoi hoi!

Ik heb gelezen dat je tijdens je zwangerschap beter niet te veel produkten waarin kaneel zit, kunt eten (appeltaart, speculaas etc). Dit zou schadelijk zijn voor de baby.
Weet iemand of dit klopt??
Ik vind het zelf eigenlijk maar een raar verhaal. En ook in de folder die ik van de verloskundige heb gekregen, vind ik hiervan niets terug.

groetjes van Iejoor
31 weken en 6 dagen

Dit klopt,
Het gaat om een bepaald stofje wat in het kaneel zit. Ik ga het even googelen.

Kaneel
Ook kaneel is een stofje waar je tijdens je zwangerschap waarschijnlijk maar beter voorzichtig mee kan zijn. Kaneel bevat namelijk de smaakstof coumarine. Het effect van het gebruik van kaneel op ongeboren kinderen is nog niet onderzocht, maar op grond van enkele aanwijzingen met vergelijkbare stoffen kan de kans op nadelige effecten niet worden uitgesloten. Coumarine heeft dezelfde molecuulstructuur als vitamine K, en zou daarom de werking daarvan kunnen beïnvloeden. Daarnaast zijn er indicaties dat het nadelig effect heeft op het skelet en lichte neurologische afwijkingen kan veroorzaken. Het schadelijke effect is nooit onderzocht, laat staan bewezen. Het is gebaseerd op indirecte aanwijzingen. Totdat het bij de mens bewezen is, lijkt het daarom raadzaam om matig te zijn met kaneelhoudende producten tijdens de zwangerschap, in ieder geval gedurende de eerste drie maanden.

van de site babybox
liefs,
        sterretje

Hoi,

Ik heb het nagevraagd en ik weet niet beter dat je het gewoon kan eten.
Alleen niet zo dat je iedere week een busje vol kaneel binnen zou krijgen.
Maar appeltaart enzo kan je gewoon eten hoor!

Maar dat is met alles zo. Drop kan je (zolang je geen hoge bloeddruk heb) ook gewoon eten, alleen geen zakken vol.
Als je echt alles volgt wat er gezegd wordt, dan mag niks meer. Gewoon in mate dus
(behalve met alcohol en rauw vlees, dat laat ik dus wel staan)

Succes

Kaneel
Kaneel bevat de smaakstof coumarine. Coumarine en andere stoffen die daarop lijken, worden in de geneeskunde gebruikt als antistollingsmiddelen voor het bloed. Het effect van het gebruik van kaneel op ongeboren kinderen is nog niet onderzocht, maar op grond van enkele aanwijzingen met vergelijkbare stoffen kan de kans op nadelige effecten niet worden uitgesloten. Coumarine heeft dezelfde molecuulstructuur als vitamine K, en zou daarom de werking daarvan kunnen beïnvloeden. De kans bestaat dat er skeletafwijkingen ontstaan, lichte neurologische afwijkingen of een laag IQ. Het is belangrijk dat onderzoek naar dit effect gedaan wordt, omdat ook nog niet is gekeken of coumarine in de vorm van kaneel hetzelfde effect heeft als zuivere coumarine. Daarom wordt nu voorzichtigheidshalve het advies gegeven matig te zijn met kaneelhoudende producten tijdens met name de eerste drie maanden van de zwangerschap. In verschillende dierproeven is gebleken dat coumarine als zuivere stof kankerverwekkend is. In het menselijk lichaam wordt coumarine op een andere manier afgebroken, en het is daarom hoogstwaarschijnlijk niet kankerverwekkend bij de mens.

Kaneel, en daardoor dus ook coumarine, wordt verwerkt in kaneelthee, appeltaart, ontbijtkoek, kruidkoek, stroopwafels, kaneelkoekjes, pepernoten en speculaas. Daarnaast wordt het in de keuken gestrooid op bijvoorbeeld gestoofde peren en rode kool. Aan tabak en cosmetische producten als parfum en zeep wordt coumarine als geurstof toegevoegd.

In Europa mogen levensmiddelen niet meer dan 2 milligram coumarine per kilogram bevatten. Voor producten die traditioneel veel kaneel bevatten, zijn echter hogere limieten opgesteld. Het Wetenschappelijk Comité voor de Voeding van de Europese Unie (SCF) adviseert al deze limieten te verlagen.

De genoemde traditionele Hollandse producten bevatten 10 tot 100 mg coumarine per kilogram, vijf tot vijftig maal zo hoog dus. In Nederland wordt de dagelijkse inname van coumarine geschat op 0,02 mg/kg/dag, voor een persoon van 65 kilo betekent dit dus 1,3 mg. Door het gebruik van de genoemde producten is het mogelijk dat iemand een veel hogere inname heeft:
Appeltaart 1 stuk 4,5-7,2 milligram
Kruidkoek 1 plakje 0,8-1,6 milligram
Stroopwafel 1 stuks 1,5-2,4 milligram

site gezondvgz

Hier nog een site. Ik hoop dat je er iets aan hebt.
liefs,
      sterretje

ik weet niet meer waar maar ik heb ergens gelezen op het internet dat het pas iets doet als je bijvoorbeeld in 1 maand een kilo kaneel opeet.
nou veel succes wil je dat voor elkaar krijgen.... haha
niet te veel zorgen maken gewoon dat stukje appeltaart pakken.
we kunnen ook op alle wonden zout gaan leggen

hoihoi, mijn zoontje bijna 3 is in oktober 2004 geboren dat is een tijd dat er al volop speculaas marsepein ed te koop is, ik heb zelf aardig wat speculaas op vind dit zeer lekker zeker die dikke brokken, ook stoofperen en appeltaart aten en eten we regelmatig ( regelmatig in de zin van met verjaardagen e.d) echt niet elke week hoor). mijn zoon is zeer gezond ter wereld gekomen.
dus zoals er al gezegd is alles met mate en er is eigenlijk geen probleem, uitgezonderd alcohol en sigaretten uiteraard dit niet doen ook niet af en toe!!!!!!

groetjes linda

Terug
Bovenaan