kanker en op bezoek gaan, wie kan mij advies geven?

A

Anoniem

Guest
hallo dames,

ik ben nu 35 weken zwanger en mijn vriend wil zaterdag op visite bij zijn ouders.
nu is er wel een probleempje. ik weet niet ik wel mee moet gaan.
ik zal het ff uitleggen, mijn schoonvader heeft al 8 jaar botkanker. en in december kwamen ze erachter dat de kankercellen weer flink bezig zijn. zijn weerstand is erg laag.
hij heeft 3 januari een beenmergpunctie gehad en krijgt nu een flinke chemokuur, daar zal zijn weerstand nog slechter van worden.
ik vroeg me af of het wel veilig is voor de baby om dan bij hem langs te gaan terwijl zijn weerstand zo slecht is.
zelf ben ik niet ziek dus het zal geen gevolgen voor hem hebben maar zouden er gevolgen voor mij en/of mijn kindje zijn?
wie kan me hiermee helpen, wat kan ik het beste doen?
ze wonen niet echt dichtbij en het is mij aangeraden door de vk om na 37 weken niet meer ver van huis te gaan.
en hun wonen meer dan een uur bij ons vandaan.
het zou ook de laatste keer zijn dat hij mij zwanger zal zien waarschijnlijk.
dus zaterdag zou de enigste mogelijkheid zijn. maar ik neem liever geen risico's.
hoop dat iemand advies heeft en bedankt alvast voor het lezen.

groetjes Miranda 35 +1

Ik zou even contact opnemen met de VK en de HA. Gewoon dit voorleggen en vragen wat hun ervaringen/ideeën erover zijn. Mijn opa is opgegeven toen ik 34 weken zwanger was van de eerste (leuk nieuws op de eerste dag van je verlof) . Uiteindelijk is hij toen ik 35 en halve week zwanger was overleden. Hij had ook kanker. Ik ben toen zelfs nog naar het ziekenhuis geweest toen hij te horen had gekregen dat er niets meer te redden viel. Ik moet bekennen dat ik er geen minuut bij stil heb gestaan dat het niet goed voor mij zou zijn. Een oom van mij zei toen: kan het geen kwaad voor jou om hier te zijn?
Succes met je beslissing.
Debra

Hallo

Vogens mij kan het geen kwaad. Van een tijdje terug was er volgens mij ook iemand op dit forum die deze vraag stelde. Later schreef ze dat ze blij was dat ze gewoon op bezoek was geweest.
Het enige waar je denk alleen op hoeft te letten is met in contact komen met lichaamsafscheidingen (denk ik hierbij aan overgeven e.d). Ik werk in de wijk en kom ook met deze clienten in aanraking en dit is in de 1e zwangerschap ook goed gegaan en ben nu in verwachting van de 2e. Hoop dat je hier iets aan hebt.
Veel succes met het maken van je keuze.

Groetjes bg

Hoi valentijszwangere,
Ik heb ene tijdje geleden ongeveer hetzelfde onderwerp geplaatst. Bij mij gaat het om mijn schoonzusje. Die heeft longkanker. Zij heeft een hele zware chemokuur. Zij heeft aan haar oncoloog en aan de longarts gevraagd of ik als zwangere op bezoek mocht komen en daarna met de baby. Ik heb het aan de vk gevraagd. Bij allen kregen we hetzelfde antwoord: GAAN! na de bevalling is mijn man zijn zus ook meteen gaan halen en er zijn wel 30 foto's gemaakt. Het enige wat we niet mogen, is als haar weerstand heel laag is, op bezoek gaan met een ziek kind. Daar kan zij ziek van worden. In jouw geval kan je schoonvader dus ziek worden, als jullie er met een zieke naar toe gaan. Voor jou en je baby kan het geen kwaad dat zijn weerstand zo laag is.Verder heeft  mijn schoonzusje  zelf diverse adviezen gekregen, met name ook wb toiletgebruik. Ik ben nu 4 weken geleden bevallen en ga gewoon bij haar op bezoek. Ik probeer er wel voor te zorgen dat ik bij haar niet naar het toilet ga. Zij knuffelt ook flink met onze baby en met onze peuter van 20 maanden. Nu kan ze het nog. Dat is bij jouw schoonvader ook.
Uiteraard moet je uitkijken als je kindje straks geboren is, met overgeven en dergelijke.
Sterkte ermee!
Patricia, mama van Max (09-05-05) en Liv (14-12-06)

Hallo,

Het lijkt mij inderdaad ook dat er geen probleem is, alleen misschien als hij door de lage weerstand ziek is of wat bij zich draagt. Dan zou je het misschien over kunnen krijgen. Maar als hij verder geen last heeft zou ik ook gewoon gaan.

Doei

quote: Mamma van Lion reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('12-01-2007 19:13:02'));

Hallo,

Het lijkt mij inderdaad ook dat er geen probleem is, alleen misschien als hij door de lage weerstand ziek is of wat bij zich draagt. Dan zou je het misschien over kunnen krijgen. Maar als hij verder geen last heeft zou ik ook gewoon gaan.

Doei

Niet zijn lage weerstand bepaalt of zij iets krijgt, maar haar eigen weerstand. Als die goed is kan ze volgens mij gewoon gaan.

En inderdaad wat al eerder gezegd werd, als ze zelf ziek is dan is het voor hem niet goed.

Miep

Hoi,
Volgens mij kan het geen kwaad. Ik werk zelf in een oncologie ziekenhuis met allen maar kankerpatienten. Daar zie ik zo vaak ook zwangere mensen rond lopen die ook op dezelfde wc plassen en dezelfde dingen aanraken hoesten etc.
Je moet alleen uitkijken als je zelf zwak bent ziek, grieperig, koorts omdat je dan veel meer vatbaar bent.
Als hij bestraling (radiotherapie) heeft gehad (wat volgens mij niet zo is omdat hij botkanker heeft) dit even na vragen in verband met stralingen.

Hoop je een beetje geholpen te hebben!

Groetjes

hai meiden,

allemaal erg bedankt voor jullie reacties, ik heb ook de HA ff gebeld en de vraag voorgelegd, het is geen enkel probleem voor mij. een hele geruststelling.
en maaike, nee hij krijgt inderdaad geen bestraling, hij krijgt het geloof ik met injecties dacht ik.

groetjes Miranda 35,3

Terug
Bovenaan