Kans dat het fout gaat?

Hoii Hoii.

Ik ben nu 9 weken en 4 dagen zwanger.
Afgelopen zaterdag nog een echo gehad en hartje klopte prachtig en overgang van dooierzakje naar placenta is ook goed gegaan.?? maar toch blijf ik bang. Hoe groot is de kans dat het goed blijft gaan of hoe groot is de kans dat het alsnog fout kan gaan? Het is ons eerste kindje. Dus ben best wel onrustig. Alvast bedankt.

Vanaf 10 weken neemt de kans miskraam af. De eerste weken is cruciaal, omdat alles aangelegd wordt. Er blijft altijd kans dat het mis kan gaan, maar dat is een flink stuk minder. De meeste vrouwen zijn minder amgstig rond de 20 weken, omdat ze de kleine dan beginnen te voelen. Bij de eerste is trouwens alles spannend. Ik ben zwanger van de tweede en merk dat ik veel relaxter met alles ben.
In ieder geval gefeliciteerd. En geniet ervan!

Je hoort natuurlijk vaak verhalen dat het fout gaat, maar in werkelijkheid gaat het meer goed dan fout. De "slechte" verhalen klinken alleen vaak het hardste, dat is net zoals met bijvoorbeeld vliegtuigongelukken. Klinkt cru, maar hoe vaak per dag stijgt er een vliegtuig op dat niet verongelukt? Precies, maar wij onthouden alleen de slechte verhalen, omdat die afwijken of de boventoon voeren. Hetzelfde als met zwangerschappen ;) Als je vruchtje niet goed was geweest, had je lichaam het allang zelf opgeruimd. Het kan inderdaad nog steeds mis gaan, maar meestal is er dan écht iets aan de hand met de baby, waardoor je baby geen of weinig kans tot overleven had gehad. Die kans wordt steeds minder groot en is nu zelfs nog nihil!
Stress is funest voor je zwangerschap en heeft zeer veel invloed. Dus probeer je vooral juist niet meer druk te maken, als je baby niet goed was geweest, had je lichaam daar zelf al een stokje voor gestoken ;) Vertrouw op je eigen lichaam! 

Terug
Bovenaan