Kans op miskraam?

<p>Hoi allemaal,</p><p>Gisteren heb ik mijn 2 echo gehad, de eerste was met 7 weken en 5 dagen dat zag er toen goed uit. Gisteren was ik 10 weken en 3 dagen en deze echo zag er ook goed uit en hebben het hartje duidelijk horen kloppen.</p><p>Omdat ik veel dingen hoor en lees over miskramen ben ik daar erg bang voor en zit ik er veel mee in mn hoofd. Hoe groot is de kans dat het nog mis gaat?</p><p>mvg!</p>

Hoi! Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik denk dat er niemand is die je de exacte kans op een miskraam kan vertellen, er spelen zoveel factoren mee en in feite is het gewoon een kwestie van geluk of pech. Ik weet dat het een erg spannende tijd is, maar dat je twee goede echo’s gehad hebt al zegt ook  zeker wel iets hoor! Garantie dat het goed gaat heb je eigenlijk nooit, ook niet na de 12 weken ‘grens’ bijvoorbeeld, of na 16 weken, na een goede 20 weken echo of zelfs nog later. Het heeft niet zoveel zin je heel veel zorgen te gaan maken over het wel/niet krijgen van een miskraam. Het hartje dat je duidelijk gezien en gehoord hebt, het vruchtje dat goed groeit.. Ik zou als ik jou was nu proberen ervan te genieten. 
Ik weet dat het erg spannend is, dat vond ik ook die weken. Mij hielp het om telkens toch wel echt toe te leven naar de echo’s. De eerste echo was het allerspannendst (klopt het hartje wel?), de tweede echo óók heel spannend (klopt het hartje nog?) en nadat ik dat gezien had probeerde ik het vertrouwen te krijgen en houden dat het goed ging. Wij hadden na die 2e echo (ook rond 10 weken) de geslachtsbepaling met ongeveer 14 weken - ik heb toen met mezelf afgesproken dat ik vooral nog ‘zenuwachtig’ ging zijn over wat het zou worden (eerder nieuwsgierig dan zenuwachtig) en dat dat was waar ik over na mocht denken, niet meer over of het evt mis zou kunnen gaan en de kans daarop. Het maakt je alleen maar gek en dat is zonde! Probeer je te focussen op iets anders (leuks!) in de zwangerschap!

In december hebben wij een vroege miskraam gehad. Inmiddels 15 weken zwanger, maar zeker die eerste weken waren erg spannend.
Met 7 weken een goed echo gehad en daarna weer met 11 weken. Toen mijn termijnecho goed was, zei onze vk dat de kans groot was dat het nu goed zou blijven gaan. Ook al heb je nooit een garantie. En je wordt moeder, dus waarschijnlijk zal je je altijd druk blijven maken om het welzijn van je kindje ;)
Je bent nu zo goed als door het eerste trimester heen en het is wel zo dat de kans op een miskraam nu wel (aanzienlijk) minder wordt. Probeer ervan te genieten!

Oh ja... Als je behoefte hebt aan duidelijkheid door je zwangerschap heen zou je erover na kunnen denken om een eigen doppler (of echo-apparaat) aan te schaffen. Zo kan je altijd even luisteren (of kijken) als je twijfelt.
Mijn man heeft via zijn werk een echo-apparaat weten te regelen en we hebben nu al twee keer zelf even kort gespiekt. Niet per se om te kijken of het goed gaat, maar meer om even van ons wonder te genieten.
Stress is trouwens sowieso niet goed voor het kindje en jezelf. Dus loslaten (heel moeilijk, ik weet het) en genieten is veel beter voor jullie! Geniet van je zwangerschap en gefeliciteerd. 

Terug
Bovenaan