Kans op zwangerschap kort na bevalling?

Hoi meiden,

8 weken geleden ben ik bevallen, gisteren heb ik seks gehad met mijn partner.

Ik was sinds de bevalling nog niet ongesteld geworden en slik sinds 4 dagen weer de pil.

Nu begreep ik dat deze pas na 7 dagen echt betrouwbaar zou zijn. En vraag ik me dus af hoe hoog het risico is op zwangerschap. Aangezien je altijd hoort dat vrouwen “extra” vruchtbaar zijn na een bevalling.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het verstandig om een morning after pil te slikken?
 
Ik kan alleen spreken uit eigen ervaring, maar ik raakte 8 weken na mijn bevalling, na volgens mij de eerste keer seks en voor ik weer ongesteld geworden was, direct zwanger. Had het zelf ook gelezen, maar er niet (genoeg) bij stilgestaan.
Hoe het zit met de pil weet ik eerlijk gezegd niet, ik heb al heel lang geen hormonale anticonceptie meer, maar een morning afterpil zou ik - als een zwangerschap niet gewenst is nu - wel aanraden voor de zekerheid. 
 
Ik geloof er niet zoveel van dat je extra vruchtbaar bent na een bevalling. De enige zin waarin dat waar is, is omdat je bevallen bent, bewezen als eens vruchtbaar geweest bent, en dus (jij en je partner) zeker niet in de categorie valt die van het begin af aan onvruchtbaar zijn (al is secundaire onvruchtbaarheid ook een ding). Je bent daarmee dus misschien iets vruchtbaarder dan 'het gemiddelde gemiddelde stel' dat nooit in verwachting is geweest, maar verder ben je in principe evengoed alleen vruchtbaar rondom je eisprong, en net na je bevalling is het moeilijk te voorspellen wanneer dat precies gaat zijn. Ik ben zelf meteen na mijn eerste zwanger geworden bij de eerste eisprong (en dus voor de eerste menstruatie), dit was bij mij  ongeveer 8 maanden na de bevalling. (En na mijn 2e werd ik na 5 maanden alweer ongesteld.)
Voor vrouwen die geen borstvoeding geven komt de eerste menstruatie meestal tussen 4 weken en 3 maanden weer, bij borstvoeding meestal ergens tussen 4 weken en tot enkele weken nadat ze volledig gestopt zijn met borstvoeding geven (kan dus soms zelfs meerdere jaren duren), even ervanuitgaande dat je een (enigszins) regelmatige cyclus had om mee te beginnen.

Een morning afterpil kan nog nuttig zijn, maar let wel op dat je de morning afterpil niet zomaar mag combineren met borstvoeding (indien van toepassing). Let wel op dat dat alleen effect heeft als je nog (voldoende ver) voor je eisprong zat, en zelfs dan kan zaad soms lang genoeg overleven om alsnog een bevruchting te veroorzaken. Ik heb verder ook geen idee hoe dat vervolgens invloed kan hebben op de pil en of het uberhaupt zin heeft als je daarnaast ook al de pil slikt, dat zou ik met je arts overleggen. 

Voor een spiraaltje plaatsen als nood anticonceptie ben je volgens mij nog wat te vroeg (mijn verloskundige deed dat pas na 10 weken ivm voldoende slinken van de baarmoeder), maar wellicht kan je dat overleggen met je arts/zorgverlener.
 
Extra vruchtbaar na de bevalling? Ik begreep dat vaak beweerd wordt dat de bv daar tegen beschermd. Maar dit niet echt betrouwbaar is.
Denk eerder onverwachter vruchtbaar.
19 dagen na de sex een test, dan weet je het zeker.
 
Terug
Bovenaan