Kans op zwangerschap na stoppen met pil

Hoi allemaal,

Ik wil even polsen naar ervaringen.
Ik zou sinds vorige week vrijdag (11/2) volgens een normale cyclus mijn menstruatie moeten hebben. Dit is de eerste cyclus na het stoppen met de pil, dus zoals een beetje verwacht ben ik blijkbaar niet regelmatig... vandaag (38d) nog steeds geen bloedverlies.

Wel heb ik vaak het gevoel dat de menstruatie gaat doorbreken (buikpijn, beetje misselijk, hoofdpijn,...) en dan toch niets...

Sinds mijn "verwachte" menstruatie reeds 3x getest, altijd negatief...

Zijn er nog mensen die toch zwanger zijn geraakt met een lange/onregelmatige cyclus?

Ik wil ook niet onnodig blijven testen... dus misschien best de eerste echte menstruatie afwachten?
 
Er zijn zeker mensen die zwanger zijn geworden met een lange of onregelmatige cyclus. Ik ken iemand die zo ongeveer 3x per jaar menstrueerde. Toen ze naar de gyn ging bleek ze net 6-7 weken zwanger (met een laatste menstruatie dus echt 4 maand daarvoor). In principe komt je menstruatie 14 dagen na je ovulatie. En bij elke ovulatie kan je zwanger worden. Bij een lange/onregelmatige cyclus heb je alleen minder kansen en is het lastiger te timen 
 
Mijn eerste cyclus na het stoppen met de pil was ook langer, denk dat het een week of 6 duurde voor ik weer ongesteld werd. Daarna werd het regelmatiger maar ken ook vrouwen bij wie dit wat langer duurde. En ik ken er ook die nauwelijks een cyclus hebben en meteen zwanger waren ??‍♀️
Dus ja het kan alle kanten op, zou dus nog even afwachten. 
 
Ik heb na het stoppen met de pil een jaar lang cycli tussen de 4 en 13 weken gehad. Daarna normaliseerde het naar 4 tot 6 weken. Kan dus behoorlijk lang duren voor je lijf weer 'normaal' doet
 
Pfff na het stoppen met de pil heeft het wel 3 maanden geduurd voor ik ongesteld werd. En ik heb daarna nog wel een paar langere cycli van 40-50 dagen gehad. Pas na een half jaar werd het mijn gebruikelijke 30-40 dagen wat het altijd is gebleven. 
Ik zou niet meteen van een zwangerschap uit gaan, maar ik snap de hoop wel hoor. 
De klachtjes van zwanger zijn lijken erg op ongesteldheid of ontpillen of eisprong. Van het ontpillen heb ik ook al die tijd wel wat kramp en zere borsten gevoeld, zelfs af en toe een klein beetje misselijk (absoluut niet vergelijkbaar met de misselijkheid die ik ervaar als ik 6+ weken zwanger ben).
 
Ik ga overigens uit van mijn luteale fase. Mijn eisprong komt niet voor dag 20, soms zelfs veel later nog, en na mijn eisprong was ik het jaar na het stoppen met de pil maar 7 dagen tot ik ongesteld werd. Daarna werd het langzaam 9-11 dagen en daarmee ben ik 3 x succesvol zwanger geraakt. 
Niet iedereen heeft keurig op dag 14 een eisprong en dan op dag 28 menstruatie. Het is allemaal normaal. De luteale fase is ook niet altijd 14 dagen. Dat is gemiddeld. Van alles vanaf 8 dagen of meer kun je gewoon zwanger raken. 

Het was met onregelmatige cycli wel lastiger mijn eisprong te vinden. Dat deed ik met goedkope ovulatietesten van sensitest, dipsticks. Ik wist dan dat ik vanaf dag 20 moest testen, net zo lang tot ik 'm vond. Dat eerste jaar na het stoppen met de pil zaten we er wat timing betreft vaak naast. Maar sinds de oudste geboren is kan ik mijn eisprong duidelijk voelen, en ook dat het er binnen een paar dagen aan komt. Dan start ik met ovulatietesten. 
Pas als ik op dag 12/13 daarna nog niet ongesteld ben, test ik of ik zwanger ben. ik heb ook een paar keer meegemaakt dat het niet zo bleek te zijn, was mijn luteale fase ineens een keertje iets langer. Maar ook 3 keer van wel. 
 
Terug
Bovenaan