Kat ('gesloten' open rug)

A

Anoniem

Guest
Hoi Kat,

Zelf kom ik van het januari 2006 forum en ben nu ruim 15 weken zwanger van ons 2e wondertje. Toch lees ik afentoe nog weleens jullie verhalen.
Nu zag ik in een berichtje over foliumzuur jouw reactie m.b.t. de open rug mogelijkheid. Zelf wisten wij dit helemaal niet tijdens de zw.schap van onze zoon (die nu 13 maand is en hartstikke gezond), maar nu blijkt mijn vader een verborgen open rug te hebben (de onderste wervel is niet helemaal gesloten, de huid wel) en krijgen we ook over 3 weken een uitgebreide screeningsecho.

Hoe gaat dit allemaal precies in zijn werk???
Ik neem aan dat het een 'gewone' echo is en dat ze alles echt helemaal nakijken en dan dus met name de wervels? Of kijken ze echt alleen maar naar de wervels en de rest (dus hartje etc) wordt achterwege gelaten?

Overigens maak ik me (ondanks dat ik geen verhoogde dosis foliumzuur heb geslikt...ik hoorde het pas toen ik de 10 weken al gepasseerd was) geen zorgen over dit kindje. Weet niet of dat raar is of niet, maar ik heb een zeer groot vertrouwen in deze zw.schap EN we hebben al een gezonde zoon rondlopen.

Maar ben dus even benieuwd hoe dit bij jullie in z'n werk ging.
O ja: wie heeft er bij jullie in de familie een verborgen open rug? En jullie wisten het blijkbaar al ruim vantevoren.

Groetjes,
Marije
15wk en 2dg zwanger

hoi hoi,

Een nichtje van mij heeft een openruggetje, echt een schattig meisje maar wel met veel complicaties, ze is 4 weken eerder geboren dan mijn zoon (nu 3 jaar). Ik was best benauwd omdat ik nog maar een paar weken te gaan had. gelukkig heb ik een gezonde zoon maar als ik dan naar mijn nichtje kijk moet ik toch wel even slikken.
Mijn nicht had trouwens ook foliumzuur geslikt en dat heeft dus ook niet echt geholpen.

Groetjes
Chantal

Hoi Marije,

Bij ons in de familie is het mijn zusje. Bij haar is de open rug al vlot herkent. Ze had er veel pijn van. Het leek na de geboorte alsof ze een blauwe plek op de rug had. Het bleek een open rug. Ze is er toen aan geopereerd. Maar het heeft   niet geholpen. Ze is vanaf de taille verlamd, iets dat zeldzaam is bij een gesloten open rug. Meestal kan iemand met een gesloten open rug prima funktioneren, en word het een keer met toeval ontdekt als er foto's van de rug gemaakt worden. Wij weten al heel lang dat ik risico loop. Het is er vanaf mijn pubertijd al in gestampt dat ik me moest laten informeren als ik ooit kinderen zou willen. Dat hebben we gedaan. Ik kan je wel vertellen dat je van zo'n gesprek niet vrolijk word. We hebben de gok toch genomen, en hebben inmiddels een zoon.
Voor ons was de screeningsecho het moeilijkst van de hele zwangerschap. We waren best bang voor wat we te zien zouden krijgen. Maar we hadden een heel lieve gyn. Hij keek gelijk naar de rug. (had hij met 12 weken ook al eens gedaan, en toen zag het er ook al goed uit) Daarna heeft hij gekeken naar het hoofd (waterhoofd. Was ook goed) En vanaf daar naar beneden. We hebben alles gezien. Hartje, maagje, niertjes, blaas. Hij heeft ook van alles opgemeten. Hoofd, armpjes en beentjes. Alles werkte en had de goede grootte. Doordat hij het beentje aan het opmeten was hebben wij ook gezien dat het een knul zou worden. De gyn had wel van te voren gevraagd of we het wilden weten. Wij vonden dit geen bezwaar, maar hij hoefde er niet speciaal naar te kijken. Maar de jongeman gooide zijn benen zelf open, en zo zagen wij het dus! Het enige dat de gyn niet kon zien was of hij een gespleten lip of gehemelte had. Maar dat bleek hij gelukkig ook niet te hebben.
De gyn heeft nog een paar mooie beelden van onze zoon op videoband gezet voor ons. Het hele gebeuren heeft bijna een half uur geduurd, en het was een zeer mooie ervaring. (nadat de eerste spanning eraf was)
Maar de spanning van of we een gezond kindje krijgen weerhoud ons er niet (meer) van om het nog een keer te proberen.
Tegen ons is trouwens gezegt dat het erfelijk was in de eerste graad. Dus vader, moeder, broer of zus. Neef, nicht, oom, tante of verder weg was te verwaarlozen. Maar ze bieden je dan toch ook een screeningsecho aan. Mijn nichten hebben er ook 1 gehad tijdens hun zwangerschappen.

Maar fijn dat je er zo'n goed gevoel over hebt! Dan zit het vast goed! Ik had er ook een goed gevoel over, en dat kwam ook uit.
En als ik je een tip mag geven: neem een videoband mee. Misschien wil de gyn er wel wat beelde op zetten. (niet ieder ziekenhuis schijnt dit te doen. Mijn gyn ook pas toen hij zeker wist dat alles goed was.)
Succes!

Groetjes, Kat

Hoi Kat,

Poeh das inderdaad wel iets heftiger dan het gemiddelde verhaal dat ik lees (en van mijn vader ken) over een verborgen open rug.
Bij mijn vader zijn ze er per toeval achtergekomen toen hij aanhoudende rugklachten had en er foto's gemaakt werden (dit alles overigens reeds voor onze komst....). Ze wouden opereren, maar gezien de grote kans op verlamming als ze daadwerkelijk zouden opereren met die niet gesloten wervel hebben ze daar vanaf gezien en moest mijn vader allerlei fysiotherapie etc doen en medicijnen slikken.
Inmiddels is zijn rug slechts afentoe aan het opspelen, maar niet echt een zwakke plek o.i.d.

Had hier en daar ook wel wat gelezen op internet en begreep dat de kans ook niet eens heel schikbarend omhoog ging bij aanwezigheid in de familie, maar toch....

Wel fijn om te weten trouwens dat de gyn waarschijnlijk direct naar het ruggetje zal kijken en daarna verder zal gaan. Want ook al heb ik er een goed gevoel over: zal tegen die tijd toch wel even gespannen zijn denk ik zo.

O ja: ga zeker een video meenemen. Was ik niet van plan (nooit aan gedacht), maar mocht de gyn het willen opnemen is dat natuurlijk wel erg leuk voor later!

Nog bedankt voor je antwoord trouwens!

Groetjes,
Marije

Terug
Bovenaan