kathaar en allergie

A

Anoniem

Guest
Wat zijn de algemene meningen over kathaar en het risico tot allergie? Ik woon in Mexico, heb net een kindje gekregen, en iedereen kijkt mij raar aan omdat ik de kat gehouden heb. Mijn man (Mexicaan) en ik vinden hebben besloten dat dit risico wel meevalt en ik denk zelfs dat het ook een voordeel kan zijn en dat het juist goed is als het kind opgroeit met een huisdier. Bovendien hebben we geen tapijt en boenen we de vloeren wekelijks. Toch zou ik graag wat nuchtere Nederloandse meningen hierover willen horen. Bij voorbaat dank!
Gillian, wonende in Tuxtla Gutierrez, Chiapas

Hier een enórme kattenliefhebster..
We hebben 2 brits kortharen in huis en ons zoontje is bijna een jaar  nu. Hier wordt over het algemeen positief gereageerd. Ook wel een enkele negatieve reactie, zo van: ach das maar ff en dan doe  je  de katten wel weg! Waarop wij altijd met gekke bek antwoorden dat diegene die het laatst gekomen is als eerste moet vertrekken... Dat zal alleen niet meer opgaan, want we kunnen ons kleine mannetje natuurlijk nóóit meer missen maar ik zou ook niet weten hoe ik zonder mijn kattemeisjes moet!!
Daarom hou ik me altijd vast aan een publicatie van een proffessor in de krant, die stelde dat véél te makkelijk werd gedacht dat bij  de minste of geringste vorm van  allergie,   het  dan wel aan de kat zou liggen.. dus kat weg; probleem ( vaak ) niet opgelost
Hij stelde juist dat kinderen die met katten opgroeien een betere weerstand en sterkere luchtwegen hebben.. Dus dat sterkt me in de gedachte!!
En we mogen niet klagen hier gaat het hélemaal goed!!

Ik zou hem dus lekker houden!  

Groetjes Saskia

P.S. Nuchter genoeg??

Zou het aan de naam liggen... Maar hier nog een Saskia, met 3 britse kortharen, haha...

Wij hebben een kereltje van 12 weken. Ik ben zelf ook opgegroeid tussen de katten en het lijkt me niet nodig om ze weg te doen. Het is goed voor kinderen om tussen dieren op te groeien. De kans op allergie is alleen groter als jij of je partner allergisch is. Maar het kan altijd gebeuren. Ik weet niet precies wanneer het duidelijk is of je kind allergisch is. Ik hoop bij ons dat dat niet gebeurd, want ik zou ook niet weten wat ik moet doen als ik mijn katjes niet meer kan houden.
Ze horen bij ons!

Ik zorg er alleen wel voor dat de katten niet liggen op de plekjes waar mijn zoontje ook veel is. Dus ze mogen niet in de box, het aankleedkussen en wipstoeltje en niet in zijn bed. Maar dat lijkt me logisch. Ze bemoeien zich trouwens heel weinig met hem, ze ruiken af en toe aan hem, maar voor de rest vinden ze hem niet interessant.

Hoi,

Wij hebben ook een kat, en ons zoontje  Tom word in febr. 2 jr.
Nog nooit ergens last van gehad.
Maar het feit wil wel, dat je een allergie opbouwt. Dus als ze er vroeg mee in aanraking komen is de kans er zeker wel. Zelfde als met pinda's e.d.

Ook heb ik wel eens gehoord, dat als allergien in de familie zitten dat de kans dan ook groter is dat je kindje er ook last van krijgt.. hij/zij is er dan gewoon vatbaarder voor.

Maar het hoeft dus helemaal niet zo te zijn dat je kindje er last van krijgt.

Nens

Hej!
Ook ik wilde even reageren. Wij hebben inmiddels 3 kids, en alledrie groeien ze met 2 katers op en een hond en een hamster. Buiten hebben we nog 7 kipjes. Ik woon in Zweden en ik moet je vertellen dat bijna iedereen hier wel huisdieren heeft. In de meeste gevallen een hond. De allergie is niet zo zeer het haar zelf maar de eiwit die het haar bevat. Wij wonen landelijk, in een vreselijk oud huis, wat ook niet stofvrij te krijgen is, en onze kids hebben tot nu toe geen allergie (6 maanden, 8 en 10). Ik zal je het nog sterker vertellen: mijn man heeft een huismijtallergie, in NL was dan ook alles zonder vloerbedekking. We woonden in een tussenwoning (beton). Hier kiert en tocht het en zoals gezegd ik krijg het niet 100% stofvrij. Maar mijn man heeft vanaf dat we hier wonen géén huismijtallergie meer. Leuk he!! Ik zou zeggen, meid laat je kat lekker bij je wonen. Een allergie wordt idd opgebouwd en wie weet doe je je geliefde huisdier wel weg voor niks.... zielig voor iedereen! Groetjes Pippi

Hallo iedereen,

Bedankt en wat gezellig om zo meteen advies en een Nederlands steuntje in de rug te krijgen. Heerlijk! En de kat blijft gewoon hoor, dat was nooit de vraag. Het feit dat ons mannetje ook geen snotneus of wat dan ook heeft gaf mij ook al aan dat allergie waarschijnlijk geen probleem was. Toch is het fijn om meerdere meningen te horen. Dus bedankt iedereen en groetjes aan alle katten!

Gillian

Terug
Bovenaan