Katoenen luiers

Op dit moment ben ik bijna 12 weken zwanger. Als ons kindje straks geboren is, willen we graag katoenen luiers gaan gebruiken. Is het niet alleen uit het finaniele en milieuvriendelijke oogpunt, dan is het wel dat we gehoord hebben dat kinderen veel eerder zindelijk zijn. Graag zou ik van andere, wellicht al moeders, eens willen horen wat hun ervaring hiermee is. Zowel positieve als negatieve zijn van harte welkom.

Groetjes Ingrid
 
Ik heb overwogen om katoenen luiers te gaan gebruiken en me er dus in verdiept.

Op deze site http://home.planet.nl/~mfvandam/   kan je allerlei nuttige informatie en tips vinden. Uiteindelijk ben ik ervan afgestapt omdat het met toch teveel werk leek en het pas na heel lang gebruik goedkoper wordt, je eerste aanschaf is namelijk redelijk hoog en in vergelijking met de toch steeds beter wordende 'B-merk'  luiers wordt het verschil steeds kleiner. Pas na lang gebruik en  als je meer kids krijgt dan gaat  het je pas echt geld opleveren.
 
Ook qua milieuvriendelijkheid zijn er verschillende meningen, je moet namelijk veel meer wassen wat energie kost en veel fosfaten oplevert en dat is weer slecht voor het milieu. Bovendien werk je alsnog met inleggers en die gooi je wel gewoon weer weg.

Qua gebruiksvriendelijkheid doen katoenen luiers bijna niet meer onder voor de plastic luiers. Ze zijn voorgevormd en zien er dus ook bijna hetzelfde uit als plastic luiers. Dus of je kindje er eerder zindelijk door wordt, dat weet ik niet hoor. Dat heb ik nergens gehoord.

In ieder geval veel succes met je keuze. Tenslotte nog een tip. mocht je willen gaan voor katoenen luiers, hou dan marktplaats enzo goed in de gaten, daar kan je vaak erg voordelig katoenen luiers kopen en dan wordt het financiele plaatje natuurlijk een stuk gunstiger!
 
Hoi,

Zelf heb ik me daar voor de geboorte van de eerste ook in verdiept en wij gebruiken nu ook wegwerpluiers... het gemak van het niet hoeven wassen en vouwen en de geringe milieu'vriendelijkheid' (want een kind/ luiers is sowieso niet goed voor het milieu) vond ik niet tegen elkaar opwegen.

Nu ben ik inderdaad meerdere keren het verhaal over de zindelijkheid tegen gekomen en het blijkt niet waar te zijn.... ze dachten dat kinderen die katoenen luiers dragen eerder zindelijk zouden zijn, omdat ze beter voelen dat ze nat zijn.
Ja, ze voel meer nattigheid, maar hier doen ze niks mee.... het neemt namelijk wel de warmte aan van het lichaam en dan is het niet meer vervelend (eigenlijk net zo als je zelf in de regen hebt gefietst, na een tijdje merk je die natte broek amper meer).

Dus ongeacht de luier: een kind wordt zindelijk als 'ie daar aan toe is en het soort luier zou je op basis van de zindelijkheid niet moeten kiezen.

Groetjes,
Marije
 
Hoi, ik gebruik zowel katoen als wegwerp; het is net hoe mijn pet staat. Ik heb de katoenen luiers vooral in 2e hands winkeltjes of via marktplaats gekocht. Nieuw zijn ze inderdaad erg duur. Zelf gebruik ik de voorgevormde van de Hema. De meningen zijn erover verdeeld maar ik vind het grote voordeel van deze luier het feit dat die makkelijk en snel droogt (heb geen droger). Luiers met klitteband sluitingen zijn misschien handiger maar 2ehands gekocht is het klitteband het eerste dat het niet meer doet.

Groetjes, Annemarie
 
Terug
Bovenaan