katoenen luiers

Volgens mij heeft het hier al eens eerder gestaan, maar vraag het
toch nog maar een keertje. Ik ga katoenen luiers gebruiken, zijn er
hier nog meer vrouwen die hier ervaring mee hebben of dit ook
van plan zijn?
Voor ons is het een stuk goedkoper, gerekend over de jaren dat de
kleine luiers draagt, en ik hoor er ook best veel goed verhalen over.
Ik zag een topic staan over wegwerpluier emmers, wat de ervaringen
daarmee zijn. Ik ben ook wel benieuwd hoe je de stank zo min
mogelijk maakt met katoenen luiers....

xx Syrah (32 wk)

Hey Syrah! wat is je mail adres ik heb van een site allerlei info geplukt over katoenen luiers. De vrouw die die site bijhield heb ik ook gemaild en ze heeft me een stuk of wat documenten met info teruggestuurd. Misschien ook wat voor jou?

Groetjes,
Wietske

Hoi,

Wij hebben bij beide kinderen katoenen luiers gebruikt. (nu 2 en 4)

Laat je niks wijs maken door anderen (veel werk, vies, bergen was) het valt allemaal reuze mee!

Ik heb wèl een paar tips voor je:
- doe een scheutje azijn in het water van de luier-emmer waar je vieze luiers in         bewaart, dan ruik je er niks van

- kijk eens bij een tweede-hands winkeltje voor hydrofiel-luiers, en koop er veel! Zo kun je een volle was draaien en dat bespaart energie, milieu en in je
portemonnee.

- Gebruik 2 luier-emmers (2 volle luier-emmers is 1 volle was)

- gebruik inlegvellen (dunne doorzichtige wegwerp-doekjes te koop bij Kruidvat) dit is heel makkelijk met poep-luiers

-Was de luiers met Neutral (dus zonder parfum stoffen erin)   op 60 graden.

- Ik deed altijd een voorwas-programma (zonder zeep) dan hoef je de luiers niet zelf uit te spoelen en kan je ze zó van de emmer rechtstreeks in de machine doen.

Vraag je kraamhulp naar vouw technieken, er zijn in elk geval twee manieren om ze te vouwen.
Heel veel succes ermee.

Hoi,
Ik gebruik voor mijn dochter (inmiddels zes weken oud) katoenen luiers van Bambinomio en ik ben er zeer tevreden over. Het zijn buitenbroekjes van katoen met een plastic binnenlaagje en daarin doe je een katoenen luier. Net zo makkelijk als een wegwerpluier, maar wel wasbaar dus.
Het was een hele uitgave (350 euro voor een heel pakket 'van baby tot potje'), maar nogmaals: ik ben er erg tevreden over.

Overigens had de kraamhulp voorspeld dat ik na een paar weken toch wel wegwerpluiers zou gaan gebruiken, want 'dat deed iedereen', en ik peins er nog steeds niet over!

Succes met het maken van je keuze!

Liefs, el.

Petra bedankt voor je tips, ik zal ze onthouden.
Ik ga voor de luiers van Kaatje Katoen, schijnen ook heel
goed te zijn. Geen vouwluiers maar met knoopjes of
klitteband, en zo'n buitenbroekje erom heen.
Ik was gewoon ff nieuwsgierig of er mensen zijn die
ook geen wegwerp luiers gebruiken.

xx Syrah

Wij hadden 1 proefpakket met een kant en klare katoenen luier aangevraagd. Maar die is ons toch niet zo goed bevallen, bovendien zijn ze erg duur in aanschaf.

Ik vouwde de luiers rechtstreeks van de waslijn en legde ze kant en klaar in de kast. Met een strikslip erom ging het heel erg goed. Naar die strikslips moet je wel even zoeken trouwens want volgens mij worden die bij de Hema niet meer verkocht, alleen bij Prenatal.

Moet er trouwens wel bij zeggen dat ik persoonlijk katoenen luiers bij onze dochter beter vond gaan dan bij onze zoon. (jongens hebben als baby al een belabberd richtingsgevoel )

We gebruiken die katoenen doeken nu voor van alles en nog wat. Dat kan je met die kant en klare gevallen niet. Maar ik kan me voorstellen dat die makkelijker lijken, ik zou je echter wel aanraden het eerst te proberen voordat je er veel geld aan uit geeft.

Groetjes, Petra

@qwebbel

wat kunnen kraamhulpen soms heerlijk motiverend zijn hè!
(onze kraamhulp hielp ons goed hoor, ze wist in ieder geval hoe je de luiers moet vouwen en dat leren ze nu niet eens meer op school.)

Wat eer tips. Ik was het ook van plan, maar had geen idee van inlegvellen. Ik weet wel dat ze bij de HEMA per 6 katoennen luiers verkopen. Daar hebben ze ook die bijpassende washandjes voor de 1ste maanden.
O ja, en vergeet de veiligheidsspelden niet!

Terug
Bovenaan