Katten en baby

Hoi allemaal,

Eigenlijk hoor ik hier niet meer, maar ik weet niet waar ik anders mijn vraag kan stellen.

Ik ben 15 juni bevallen van een prachtig mooi meisje. Ook heb ik 2 katten rondlopen in huis van ruim 3 jaar. Ik weet dat de katten niet bij die kleine in haar kamertje mogen en dat ik ze goed in de gaten moet houden als ze bij die kleine in de buurt komen. Tot nu toe gaat het harstikke goed, ze zijn een beetje afhoudend, maar agressie heb ik nog niet waargenomen gelukkig.

Nu wil ik graag weten of 1 van jullie een tip heeft voor mij. Als de kleine meid in de box ligt kunnen die katten als ze willen zo in de box springen natuurlijk. Als ik bv. naar het toilet moet of even snel iets wil pakken boven, wat kan ik dan het beste doen? Gewoon gaan of zal ik die kleine uit de box moeten halen en meenemen naar boven ook al ligt ze heerlijk te slapen. Ook als ik sta te koken sta ik telkens over mijn schouders te kijken of er geen kat in de box springt. Ik vind dit vrij vermoeiend en durf niet onbezorgd mijn meisje in de box te laten liggen. Is mijn angst gegrond of zal het allemaal wel meevallen? En heeft iemand handige tips voor mij om hiermee om te gaan? Vorige week tijdens die heerlijke kraamtranen heb ik echt overwogen om de katten weg te doen, want ik vind het wel heel vermoeiend om telkens zo oplettend te zijn, maar ja, dat vind ik ook weer erg egoïstisch van mij. 1 van mijn katten is erg angstig en aan mij gehecht, hij  zou het echt niet overleven als hij wegmoet. Mijn vriend zegt dat ik mij niet zo moet aanstellen en dat het nu een kwestie van wennen is van die katten, maar straks weten ze niet beter dat er een klein humpie in huis is.

Groetjes Petra

hoi pepa,

allereerst van harte met jullie dochter. ik kan je geen tips geven wat betreft je katten. ik ben zelf namelijk ook wel benieuwd hoe dat straks hier bij ons thuis gaat. heb er namelijk 3 lopen en een grote hond.
als jij naar het toilet gaat of snel iets wil pakken kan er naar mijn idee ook niet zoveel gebeuren hoor. ze kunnen hoogstens aan haar snuffelen. mijn katten zijn al gewend aan het kamertje, mogen ze alleen in kijken als ik daar bezig ben hoor. de box staat er al een tijd en dar kijken ze gelukkig niet naar om, miss als er straks wat in ligt wel, maar dat zien we dan wel.
ik ben huiveriger voor me hond, het is echt een schat hoor, maar erg groot en lomp. heb ook gezecht dat ie weg moet zodra er maar een spoor van agressie te vinden is, nou denk ik dat dat niet gebeurt hoor, want het is echt een mega lieve hond voor alles en iedereen dus denk ook voor een baby, maar met zijn grote lompe poten komt ie wel eens verkeerd terecht en moet er   ook niet aan denken dat dat bij de baby gebeurt.
ze zeggen dat het vanzelf went en vooral met de katten komt het denk ik wel goed.

succes ermee en denk maar zo, kinderen die met dieren opgroeien hebben een streepje voor, hahah

xx bambi

Hi

Wij hebben ook een kat en toen onze dochter geboren werd hebben we balonnen in de box gelegd op het moment dat ze er niet in lag. dan schrikt hij zo op het moment dat hij in de box wil klimmen. Maar het is gelukkig nooit gebeurd. In het begin had ik zelfs om de kleine heen balonnen liggen. (dan lag de baby op het voedingskussen)

Ik merk nu, ze is bijna anderhalf, dat onze dochter de kat erg interessant vindt, maarre de kat vindt het allemaal wat minder. Ze vind het ook erg leuk om er achteraan te kruipen enzo.

Ik ben benieuwd hoe het gaat als de tweede er is.

Eigenlijk is mijn tip dus om balonnen in de box te doen en de box niet te dicht bij dingen zetten vanwaar de kat makkelijk in de box kan zoals een kast of een bank.

Wel is mijn mening dat het voor kinderen niet slecht is om met huisdieren op te groeien. En ik hoor ook van vrienden dat vooral honden erg beschermend kunnen zijn voor babies in huis.

Succes!

Hoi Bambi,

Bij ons hebben de katten ook altijd in het kamertje mogen snuffelen als ik daar bezig was. Ook stond de box al een tijdje en daar deden ze ook weinig mee, maar nu er een boxkleed in ligt is het toch wel een lekker slaapplekje voor ze. Dus ik doe het kleed er 's avonds uit en dan talen ze er niet naar. Als ik nu met de kleine bezig ben in haar kamertje, mogen de katten er ook bij. Je moet ze niet weghouden dan heb je kans dat ze juist jaloers worden. Je moet ze gewoon overal bij betrekken en vooral ook aandacht aan de katten en hond besteden. 's Avonds even een kwartiertje met ze spelen en lekker veel snoepjes en natvoer geven.

Kinderen en dieren is een hele leuke combinatie. Dieren en kinderen zijn over het algemeen dol op elkaar. Maar feit blijft dat je altijd moet opletten en ze nooit alleen moet laten in de buurt van de baby. Voor wat betreft de hond heb ik wel eens gehoord dat je de eerste luier van de baby moet laten ruiken. Eet hij hem op dan accepteert hij de kleine. Het is misschien een beetje goor, maar ja, als hij dan gelijk die kleine accepteert lijkt het mij een kleine moeite. Misschien heb je iets aan mijn tip.

Succes straks met de kleine en de dieren. Zal vast goed gaan als je altijd maar een oogje in het zeil houdt. Vooral met de hond zou ik opletten als de kleine op de grond gaat kruipen.

Groetjes Petra

Wij hebben de box van tevoren al in de kamer neergezet en waren heel stellig in het niet in de box komen. Deden ze dit wel, dan sproeiden we ze nat (net als dat we dat deden toen ze nog klein waren en regels moesten leren kennen). Dit heeft prima gewerkt. Je moet de katten niet negeren, maar op sommige plekken mogen ze gewoon niet komen (bij ons). Is heel duidelijk voor ze. We hebben wel ons zoontje regelmatig aan ze getoond en ze laten snuffelen als we met hem op de bank zaten. Zo wennen ze ook
Ik herken je angst niet echt, ging gewoon plassen als ik moest.

Hopelijk vind je een manier om met je angst om te gaan!! Veel sterkte ermee!
Groetjes mira

Als ik even snel wat ging pakken dan deed ik dat gewoon... zelfs als de katten er dan bij zouden springen dan komen ze niet veel verder dan snuffelen.

Het grootste gevaar zit hem er vaak in dat zo'n kat een kindje lekker warm vindt en daar bovenop gaat liggen slapen. En tja dan hoef je weinig fantasie te hebben wat er dan met zo'n uk kan gebeuren.

Om die reden was het sorry voor de katten, maar gingen ze eruit als ik gewoon echt even bezig was en de kleine in de box dan wel kinderwagen in de kamer sliep. Dan kon ik wel even rustig koken of schoonmaken zonder angstvallig over mijn schouder te moeten kijken of het nog wel goed gaat.

Ben nu zwanger van de 3e en ga het denk ik weer zo doen al zullen de grote broers nu vast wel roepen als er een kat bij  'hun baby' komt.... maar die verantwoordelijkheid wil ik ze niet geven dus de praktijk zal ook dan zijn dat de katten maarlekker buiten gaan spelen (in de zomer geen probleem, in de winter zullen ze daar iets minder van gecharmeerd zijn, maar zodra ik klaar ben mogen ze er weer in)

groetjes,
Marije

Hoi Meiden,

Ik heb een dochtertje van nu 4jaar en 2 honden (kleine). In het begin vond ik het ook eng, maar gelukkig waren ze heel lief voor haar. Toen ik zwanger was zaten ze de hele dag bij mij en beschermde mij als ik ze ging uitlaten. Toen het kamertje klaar was heb ik ze ff in het opgemaakte bedje gelegt en ook in de box. Ze waren zo nieuwsgierig naar alles. Wij waren ook van plan om de 1ste poepluier aan de honden te geven, maar ons was het afgeraden, omdat ze ook zo beschermend kunnen worden dat je er als ouder niet bijkomt. Toen ik was bevallen en thuis kwam uit het ziekenhuis hebben wij de honden wel laten snuffelen toen ze in de maxi cosi lag. Het klikte gelijk. Ze waren super lief voor haar. Soms stonden ze over de relling van de box naar haar te kijken en als ze de fles kreeg kwamen ze erbij liggen. Denk dus dat je je eigen niet zo druk moet maken en moet afwachten hoe het gaat. Je kan wel van alles denken hoe het zal gaan maar echt weten doe je pas als het zover is. Probeer de beesten overal bij te betrekken en ze lekker aan alles te laten snuffelen. Ik weet zeker dat het dan wel goed zal komen allemaal. Nu zijn we zwanger van de 2de en de honden zijn alweer wat onrustig. Ze laten me geen seconde alleen en houden me echt in de gaten. Ook zijn ze nu meer bezig met mijn dochtertje. De ene ligt sinds een paar weken bij haar in de kamer en de ander wilt de hele dag met haar knuffelen. Hoe het dalijk gaat als de 2de geboren is dat zien we dan wel, maak me eigen er niet zo druk om. Denk dat het wel goed gaat komen.

Mijn honden zijn trouwens nog nooit agressief geweest naar mijn dochtertje. Wel heeft ze een paar keer een knauw gekregen als waarschuwing. Moet zeggen dat dat beter heeft geholpen dan toen wij zeiden dat ze het niet moest doen omdat de hondjes dat niet leuk vinden. Het is nu zelfs zo dat ze ze ook kan uitlaten. Echt zo schattig om te zien.
Als er nou iemand bij mij op kraamvisite kwam die mijn honden niet goed konden dan ging mijn ene hond bij haar liggen om haar te beschermen.

Veel plezier met de zwangerschap.Lekker genieten  en met de huisdieren komt het echt wel goed. Maak je eigen er niet te druk om en laat de beesten overal lekker aan snuffelen en betrek ze overal zo veel mogelijk bij.

Liefs xxx

Hoi, hier ook iemand met 2 katten. Wij hebben de katten niet alleen gelaten bij de kleine. Wel even naar de wc hoor; kan niet zoveel gebeuren vlg mij.
Tijdens het huiluurtje vertrokken ze vaak naar buiten. Vonden ze erg vervelend.
Ik zou er gewoon relaxed mee omgaan hoor. Slaapkamerdeur klink omhoog en dan kunnen ze er niet bij.
Bij mij lagen ze er soms wel bij in de box. Het werd wel meer opletten toen hij ging kruipen en nog wel eens een staart wilde grijpen. Vond ik eigenlijk enger. Gelukkig hebben katten dat snel door en gingen ook dan ergens anders zitten.
Was wel blij dat mijn zoontje niet allergisch was voor haren. Voordat we weg gingen moets ik hem ook altijd evenuitkloppen; zeker als hij had rondgekropen
Ben nu zwanger van de 2e en maak mij geen zorgen.
Oudste is trouwen helemaal weg van de katten

Groetjes

Noortje

Terug
Bovenaan