Katten in de slaapkamer

Hallo,
Ik heb 2 katten waarvan de oudste al 13 jaar naast of op ons slaapt. Toen ik hem net had (of eigenlijk toen hij mij net had, want op een dag stond er ineens een kat in mijn huis en die is nooit meer weg gegaan :) heb ik geprobeerd hem uit de slaapkamer te houden. Hij is alleen ontzettend behendig en zelfs als je de deurklink omhoog zet weet hij de deur nog open te krijgen en als je de deur barricadeert krabt en schreeuwt hij net zo lang tot hij er bij mag. Dit heeft hij toen een week volgehouden en toen ben ik overstag gegaan. Ik vind het ook wel heel lief en gezellig dat hij er zo graag bij ligt. Maar nu ben ik 5 maanden zwanger en ik ben als de dood dat hij straks net zo graag bovenop de baby wil gaan liggen... Ik twijfel er aan om hem nu weer buiten de slaapkamer te houden, maar ik voorzie alweer weken van slapeloze nachten omdat meneer dan hele serenades voor de slaapkamer deur gaat houden. Heeft iemand hier ervaringen mee? En hoe heb je dit aangepakt?

Je geeft aan dat de kat bij jou ligt. 
Als je je kind netjes in zijn /haar eigen bed legt, zou er niets aan de hand moeten zijn. En zorg dat je kat en baby niet alleen in één ruimte zijn. 

Hi Suzanne,
Wij hebben hier thuis ook 2 katten, maar ik heb ze wel al vanaf dat ze kitten zijn. Wij hebben onze katten nooit op de slaapkamer laten komen, vooral omdat ik het zelf onhygiënisch vind. Hoe veel ik ook van ze houd, het blijven dieren. Ik denk persoonlijk dat je er toentertijd niet goed aan hebt gedaan om hem bij je te laten, hoe vervelend het geschreeuw ook is geweest. Hij is het nu gewend om bij jou te mogen liggen en dit is zeer moeilijk af te leren bij katten!
Als je niet wilt dat de kat er straks bij komt liggen als de baby er is (wat ik om hygiënische redenen verstandig vind), zou ik er NU mee beginnen om het af te leren. En ja, dat betekent waarschijnlijk een heel aantal slapeloze nachten en nachtelijke serenades. Consequent blijven is bij dieren én bij kinderen de oplossing, uiteindelijk zal hij het gaan snappen. Doorzetten en laten weten wie de baas is, is super belangrijk. Ook is het verstandig om er nu mee te beginnen, omdat hij het nu nog niet direct aan de baby kan linken. Als je er straks pas mee gaat beginnen als de baby er is, kan het zijn dat hij het in verband brengt met de komst van jullie kindje en bij veel dieren is het dan zo dat ze het het kind kwalijk gaan nemen - alsof het kind hun plek ingenomen heeft. Je wilt natuurlijk wel dat kind en dier straks samen door één deur kunnen ;) En natuurlijk de kat belonen als hij zich goed gedraagt, dat werkt ook zeer goed.
Wij zijn ook met 6 maanden zwangerschap begonnen met de katten hier trainen, 'hun' kamer (waar de kattenbakken stonden, etc.) is nu de babykamer geworden. Ook de box staat al in de woonkamer met aluminiumfolie erin, zodat ze weten dat het niet hun plek is en ze er straks niet in gaan liggen als de baby er eenmaal is. Ondertussen ben ik 32 weken en ze zijn al zeer goed gewend aan hun nieuwe plek en de gang van zaken. 
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Heel veel succes met het trainen en echt: doorzetten en consequent zijn is nu echt het belangrijkste!!! Hopelijk lukt het!

Nou ik heb 1 kat die verzorgt der eigen beter dan menig mens.. daarnaast kam ik haar 2 x per week en ze ligt bij ons in bed op mij op Mn vriend tussen ons in waar ze maar wilt in de winter ligt ze het liefst onder de dekens in mijn holletje! Heerlijk vind ze het! 
Ik ben inmiddels 36 weken zwanger en heb in alles wat voor de baby is ballonnen gedaan zoals in haar ledikantje haar box etc..
in haar wiegje die naast ons bed komt te staan doe ik straks precies het zelfde het zal wel los lopen hoor van alle mensen die ik ken met katten en baby's is er niet 1 die daad werkelijk op t kindje gaat liggen

Ik zal mijn mening over wat ik van katten vind verder maar voor me houden :) 

Ja katten en honden zijn schoon op zichzelf. . Op hun manier.  
Kattenharen kunnen heel benauwend zijn voor een baby. Óók als je ze twee keer per week kamt. 
Ik kan mijn haar ook dagelijks, maar niemand houdt die paar extra vallende haren tegen. 

Hier hadden we hetzelfde problemen net onze honden: mochten boven en op bed, maar nu absoluut niet meer.
onze kraamzorg heeft ook uitgelegd dat de dieren gelijk moet laten weten dat ze lager in rangorde staan dan de baby. Daarnaast heeft een baby niet de kracht om een kat of ging weg te duwen (al kwamen de honden natuurlijk niet in de wieg) ook qua hygiene ben ik blij dat ze nu beneden slapen.
baby is nu 12 weken: slaaptdoor  in d'r eigen kamer, honden beneden en papa en mama rust :p

Bedankt voor jullie reacties! Wat betreft hygiëne maak ik me geen zorgen. Katten zijn hele schone beesten en het schijnt voor baby's juist goed voor het immuunsysteem te zijn om ze niet voor alle bacteriën te willen beschermen.
Ik heb een aanschuifbedje gekocht voor de eerste paar maanden, zodat het wat makkelijker is borstvoeding te geven. Helemaal een apart bedje is dit dus niet, dus het is ook niet echt mogelijk om dit af te scheiden van het bed. Het idee van ballonen of aluminiumfolie er in leggen vind ik wel een goed idee. Ik hoop alleen dat zodra er een baby in ligt ze niet alsnog denken er bij te mogen. Maar nu alvast oefenen door de box en het bedje alvast neer te zetten en de katten te leren dat ze er niet in mogen vind ik wel een goede (alleen zijn ze wel heel eigenwijs). De slaapkamer wordt denk ik toch binnenkort verboden terrein voor ze, zodat ze er nu alvast aan kunnen wennen (en ik ook, ik vind het altijd wel gezellig zo'n warm spinnend beestje tegen me aan). De (veiligheid van de) baby gaat nu eenmaal voor alles :)
Dat dieren lager in de rangorde staan, dat weet ik, maar maak jij dat een kat maar is wijs! Die denkt daar heel anders over hoor ? je weet wat ze zeggen he: honden hebben een baas, katten hebben personeel... 

Het was ook totaal niet mijn bedoeling om een discussie op poten te zetten over hygiëne. Ik weet dat katten enorm schoon zijn, ik bedoel.. ik heb er 2 rondlopen. Maar ik heb het dan meer over alle haren die in bed komen te liggen. Dit vind ik zelf niet fris, maar iedereen staat daar anders in en dat is ook goed! De baby komt overdag al genoeg in aanraking met de omgeving waar de katten ook leven, dus over weerstand en dergelijke maak ik me geen zorgen. Ik ben niet zo'n gezondheidsfreak die haar baby tegen alles wil beschermen ;) Maar zoals ik al zei: iedereen staat daar anders in en dat is ook prima. Ik gaf alleen mijn mening ;)
Ik vind het verder goed dat als je inderdaad veranderingen aan wilt brengen, je die nu gaat doorvoeren. Dat is ook echt beter voor de beestjes zelf, want er verandert straks al zo ontzettend veel. En katten zijn inderdaad eigenwijs, is dat ook niet de reden dat we zo veel van ze houden? Haha! Maar dat betekent niet dat de mens niet de baas is, die van mij zijn (voor katten) vrij goed opgevoed en weten echt wel wat ze wel of niet mogen. Dat ze zich daar niet altijd aan houden, is katten-eigen. Zeker omdat het ook maar gewoon dieren zijn. Ik noem maar een voorbeeld: overdag komen ze absoluut niet op de eettafel omdat ze dit geleerd hebben niet te mogen, maar als ik 's ochtends in de woonkamer kom, dan zie ik soms toch echt wel pootjes op de tafel staan (niet iedere ochtend overigens). Maar ja, 's nachts zijn de baasjes er niet om ze in de gaten te houden - ik maak me er verder ook niet druk om. 
Veel succes met het doorvoeren van de veranderingen en met de rest van je zwangerschap! Wat ik eerder al zei: als je consequent blijft en blijft doorzetten, dan komt het vanzelf goed!

Terug
Bovenaan