Kdv perikelen

<p>Hallo, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Onze zoon van 8 maanden heeft op het kdv heel veel moeite om alleen te zijn. De leidsters geven aan dat het goed gaat zolang zij op de grond zitten. Dan gaat hij voorzichtig kruipend op onderzoek uit, maar verliest hun geen seconde uit het oog. Zodra ze opstaan, de ruimte lopen of zelfs even weg zijn omdat ze iets moeten pakken, begint hij te huilen. Hij wil dan niet meer spelen en getild worden. De nabijheid en veiligheid nodig. Dit is eigenlijk altijd zo geweest op het kdv, hij gaat vanaf 4,5 maand. <br /><br />Herkent een van jullie dit en hoe hebben jullie dit toen opgepakt? Of wellicht zijn er nog andere tips?</p>

Ons zoontje heeft in het begin best veel in de draagzak gezeten, bij ons maar ook bij de leidsters. Waren ze niet helemaal gewend maar wilden ze wel doen. Misschien als ze dat een tijdje doen, dat hij wat meer stapje voor stapje gaat durven exploreren. Heb je dit thuis ook, of alleen bij kdv? 

Hoi!
ik werk in het kdv op de babygroep. 
wat jij noemt zie ik bij meer kinderen van die leeftijd. Is heel normaal.. je kleine moet daar even door heen. Zo gauw hij waarschijnlijk zelf wat meer vooruit kan komen en dus zelfstandiger kan spelen zal je zien dat het beter word. 

Hier hetzelfde verhaal hoor. Morgen wordt ze een, en ze trekt zich sinds kort pas op en loopt nu langs de meubels of met een baby walker. Nu vindt ze het niet meer zo erg, maar daarvoor (afgelopen maanden) was het steeds huilen als de leidster even bij haar wegging of als er andere kindjes in de buurt kwamen. Als ze een (paar) keer niet is geweest moet ze weer wennen.
Het helpt hier als ze vroeg gebracht wordt, als er dan nog niet veel andere kindjes zijn. En tegenwoordig gaat t beter. Zal vast tijd nodig hebben en vanzelf beter gaan :)

Ik werk op een kinderdagverblijf en wat je omschrijft is idd wel normaal hoor. Een kinderdagverblijf is gewoon overweldigend voor kleintjes, vooral totdat ze kunnen lopen. Er gebeurt zoveel om ze heen en ze zitten nog zo laag op de grond, ze zien alleen maar benen en horen veel geluiden.
Het kan idd helpen om je kindje vroeg te brengen zodat de geluiden zich opbouwen om hem heen. Kindjes die als laatste gebracht worden, komen plotsklaps in een ruimte vol herrie en weten niet wat ze overkomt.
Hebben ze een hoge box? Zit je kindje graag aan tafel? Waarschijnlijk heeft hij daar meer veiligheid dan op de grond met 10-15 andere spelende kinderen om hem heen die hem aanraken, over hem hem kruipen etc... ;) 
Meestal wordt het beter zodra ze actief gaan kruipen of kunnen optrekken/lopen, zodat ze wat meer van zichzelf af kunnen bijten. Nog even geduld dus. En vraag of de leidsters hem wat vaker 'hoog' (box/kinderstoel) laten spelen, dan wordt hij niet zo overweldigd door alles en heeft hij meer overzicht!

Terug
Bovenaan