KDV vs gastouder

Hoi,
Nooya gaat over een week 3 dagen naar de gastouder want dan begin ik met werken. Ik ging er altijd vanuit dat een gastouder voor ons uiteindelijk goedkoper zou zijn omdat mijn man nog weleens eerder klaar is met werken en alle schoolvakanties heeft. Maar na uitrekenen zijn wij ws toch elke maand zo'n 170 euro kwijt. dan bedoel ik met aftrek van de toeslag. het hele bedrag is ongeveer 500 euro. Is dit een beetje vergelijkbaar met wat een kdv kost? en dat gedoe met kinderopvangtoeslag en uren bijhouden...waarschijnlijk duurt t nog wel 2 maanden voordat dat geregeld is dus moet je die 2 x 500 euro eerst helemaal zelf betalen. pf krijg echt het gevoel voor de kinderopvang te werken....
heeft iemand een idee wat goedkoper is?

Wat is het uurtarief van je gastouder? Het uurtarief van ons KDV is 5,93 euro. Het KDV is dan van 08.00 uur tot 18.30 uur open. Per maand betalen wij voor 1 dag (dus zonder tegemoetkoming belastingdienst) 269,82. Dus voor drie dagen zou dat dan zon 810 euro kosten. Maar dit is dan ook inclusief vakanties. Als je hier flexibele opvang neemt, dan is het uurtarief 6,10. Dan zou je zelf kunnen berekenen of dit goedkoper is dan een gastouder.

Maar wat je bijvoorbeeld kunt doen is wel alvast de tegemoetkoming aanvragen. Dan moet je effe berekenen wat je ongeveer aan opvanguren per jaar gaat nodig hebben en dan gedeeld door 12. Het is handig om net iets minder opvanguren op te geven dan je nodig hebt. Dan hoef je naderhand niet terug te betalen. Wij geven zelf ook een iets hoger salaris op dan we verwachten te krijgen. Wij krijgen ieder jaar dan nog wat geld terug.

.

Ik zit wat dat betreft in een luxe positie. Ik ben op maandag thuis, mijn vader heeft de dinsdag, mijn moeder de woensdag, donderdag is het papa dag en vrijdag mijn schoonmoeder. Ze wilden allemaal graag een dag oppassen en mijn ouders doen dat bij mij thuis.
Maar daarvoor had ik al een offerte van de kdv binnen, bij ons is het tarief 6,27. De toeslag verschilt natuurlijk per gezin, dat hangt van het inkomen af. Wij zouden ongeveer 180 eu kwijt zijn, met toeslagen etc. Dus het klopt wel ongveer.

Hoi,

heb eerlijk gezegd geen idee wat wij betalen. Die van ons gaan 1 dag naar het kinderdagverblijf en 1,5 naar mijn ouders. Mijn ouders kunnen ook alles opvangen maar ik vind het heel belangrijk dat ze ook met andere kinderen leren omgaan, in een groep leren functioneren, etc etc. Dat zijn allemaal zaken die ze op een kdv leren en bij een gastouder /opvang door grootouders toch minder. Voor mij is het (zonder iemand aan te willen vallen, ieder maakt zijn of haar eigen keuzes en dat is goed) dus een meer logische stap om na te denken: wat verwacht ik van de opvang en waar is dit te krijgen? Natuurlijk moet het financieel wel allemaal mogelijk zijn...

groetjes Natasja

ik heb een gastouder. Die betaal ik zwart. Dan ook een schijntje hoor, € 5,00 per uur voor twee kinderen. En een tientje erbij als ze mijn dochter soms nog van school afhaalt, voor NSO.

Ik betaal voor de gastouder en KERN, het bedrijf waar zij bij is aangesloten € 5.60 per uur. Wel moet ik zelf luier, doekjes en voeding meegeven. Ik weet niet hoe dit is op een KDV. Als ik hier de diverse horrorverhalen lees over een KDV ben ik blij dat ik een gastouder heb gekozen.
Voordat ik nu een discussie opstart (wat ik NIET wil), wat ik bedoel, voor ons en Carmen is dit zo super. Het is bij onze gastouder nooit druk en Carmen is nooit uit haar doen. Heel fijn.
Nog een pluspunt, als je kind niet komt en je geeft het twee weken van te voren aan hoef je niet door te betalen.
Succes met je keuze!!

Bedankt voor alle verhalen. Ja ik ben toch wel blij dat wij een gastouder hebben gevonden. het is gewoon even een paar weekjes wennen denk ik. Het is zowieso niet leuk om je kind aan een vreemde te geven. of t nou gastouder of kdv is.
Maar de veel persoonlijke aandacht van gastouder en flexibiliteit geeft voor mij wel de doorslag.
Groetjes,
M

Terug
Bovenaan