KDV

Mijn dochterje van 14 mnd. zit 2 dagen op het kinderdagverblijf en als ik haar s'morgens bracht zwaaide ze met een van de leidsters uit en ging heerlijk spelen.
Maar sinds een maandje is het elke keer huilen tot krijsen toe als ik haar verlaat.
Ik ga erg moeilijk weg en voel gewoon een schuld gevoel en toch zegt de leidster dat als ik weg ben het zo over is en dat ze heerlijk gaat spelen.
Als ik haar sávonds ophaal zit ze ook altijd lekker te spelen dus ze zal het best naar haar zin hebben.
Toch blijft het een naar gevoel en hoop ik dat het een fase is en dat het weer veranderd in uitzwaaien.
Is toch prettiger werken.
Hebben jullie kindjes dit ook wel eens gehad en duurde de fase lang?

alvast prettig weekend allemaal en de grotjes van Josje
 
hallo josje,

ik ben nog geen moeder, (wel zwanger)maar ik wou je even een tip geven want ik werk op een kinderdagverblijf.
ik kan me voorstellen dat het heel vervelend voelt om weg te gaan en je kind huilt, wat ik zelf zie is dat het inderdaad zo is dat vaak zelfs zodra de deur dichtvalt het kindje al lacht en begint te spelen.
ik sta daar vaak versteld van, dan komtn de ouders aan het eind van de dag en vragen gelijk bezorgd of het wel ging, terwijl het super ging!
een tip die ik persoonlijk vaak aan ouders geef is even bij de deur staan luisteren zodat je zelf hoort dat je kind stil is of anders even bellen voor je eigen geruststelling.
het is een fase waar ze bijna allemaal doorheen gaan en het is alleen maar fijn dat de kinderen zich zo vertrouwd voelen bij hun ouders toch?
wat we ook vaak zien is dat ze in zo'n fase ook een van de leidsters "claimen"daar voelen ze zich dan het meest vertrouwd bij en zoeken ze extra steun!

succes ermee en niet teveel zorgen maken he?

groetjes leetje 1981
 
Hallo Josje,

Mijn zoontje is ook 14 maanden en de laatste weken huilt hij ook steeds als ik hem wegbreng. Ik merk het al als ik nog maar in de gang loop, hij klampt zich dan als een aapje rond mijn nek en als we binnenkomen draait hij zijn hoofd een beetje weg net of dat hij verlegen is. Ik geef hem een kus en geef hem  direct aan de leidsters en ga gelijk weg, zodoende maak ik het afscheid zo kort mogelijk. Hij begint gelijk te krijsen en ik hoor hem nog duidelijk als ik op de gang loop. Als ik zijn mandje in een andere ruimte waar hij mij niet kan zien vul met luiers enz. is hij al gestopt met huilen, dus het is puur het afscheid. Ik hoop ook dat het een fase is want je gaat toch met een akelig gevoel weg. Ik bel nooit naar het kdv want als ik hem dan hoor krijsen voel ik me helemaal niet prettig en mocht er echt iets zijn dan kunnen zij mij altijd bellen.

Groetjes en  Moontje
 
Hai, mijn zoontje van bijna 14 maanden gaat 1 dag in de week naar het kinderdagverblijf en sinds een maand gaat het wegbrengen met huilen gepaard. Bij ons werkt het goed als we niet te nadrukkelijk afscheid nemen en hij even afgeleid wordt door een leidster met een speeltje. Ik voelde me vreselijk als ik moest gaan en hij huilde ook al wist ik dat het verdriet met 2 minuten over was.    
 
Mijn zoontje moet ook altijd vreselijk huilen als ik wegga en klampt zich dan ook echt aan me vast. De leidsters zeggen dat dat meteen over is als ik weg ben en dat hij de rest van de dag gewoon vrolijk is. Wat ik vaak doe is als ik zijn jas heb opgehangen en de slofjes heb uitgedaan even door het raam kijken om te zien hoe het met hem is. Dan zie ik hem alweer vrolijk spelen of de leidster steekt dan even haar duim op ten teken dat alles weer in orde is. Ik geef hem trouwens wel altijd aan de leidster, die houd hem dan op haar arm tot hij is gestopt met huilen. Leuk is het niet, dat ben ik met je eens maar ik heb me er maar bij neergelegd dat hij afscheid nemen moeilijk vind.
 
kinderen weten je gevoel geweldig te bespelen. Ik heb het vaak gezien dat een kind aan het janken was als papa of mama wegging, maar zodra de auto weg was ging het lief spelen.
En zagen ze de auto weer aankomen begonnen ze weer met huilen.
En de ouders maar denken dat ze de hele dag gehuild hebben.

Ga trouwens nooit weg zonder afscheid te nemen. Een kind moet leren afscheid te nemen en je versterkt de verlatingsangst door weg te sluipen. Dan kan het kind ook niet meer op zijn/haar ouders vertrouwen
En die zijn nou de enige die ze juist wel moeten vertrouwen
 
hallo, ik werk ook op een kinderdagverblijf en heb een zoon van 3 en een dochter van 8,5 maand.
Mijn zoon ging eerder ook altijd mee naar het KDV en dan bracht ik hem naar een andere groep. Ik weet precies hoe het voelt als je zo'n kleintje huilend moet achterlaten, maar ik weet uit ervaring ook dat het huilen doorgaans stopt zodra de ouder uit zicht is, je zou inderdaad eens op de gang moeten blijven wachten, dan zul je zien dat het leed gauw geleden is.
Even bellen als je op je werk bent is ook een goede tip.
Het blijft vervelend als je zo weg moet gaan, maar het zijn echt periodes, je zult zien dat er ook een tijd komt dat hij je de deur wel kan uitkijken en 's avonds niet met je mee naar huis wil.
Veel succes. Groetjes Kerstin.
 
Terug
Bovenaan