keize gewoon bevallen en keizersnede......

Hallo lieve mensen,

Ik ben gister in het ziekenhuis geweest en hebben het gehad over een tweede keizersnede.

Mijn dochtertje is met een keizersnede gehaald.
Nu mag ik ook een keizersnede(dit is niet   nodig)
Alleen heb ik erge buikpijn en last van het lidteken,ik ben daardoor dus ook bang voor de bevalling.
De kans voor mij is groter dat ik uiteindelijk weer een keizersnede krijg.
Dus heb ik zoiets van laten we maar een afspraak maken voor een geplande.
Hebben jullie hier een mening over?

Alvast heel erg bedankt

Hoi Meid,

Lijkt me erg lastig om te moeten kiezen, wat adviseert de gynaecoloog? Ik ben nu voor de derde keer zwanger en twee keer gewoon bevallen. Het kindje ligt nu nog in een stuit (33 weken) en ik hoop erg dat het nog gaat draaien omdat ik juist geen keizersnede wil. Vooral omdat het herstel daarna veel langer duurt.
Maar als de gynaecoloog aangeeft dat de kans groot is dat de bevalling alsnog in een keizersnede eindigt zou ik er niet aan beginnen. Vooral omdat een eerste bevalling vaak langer duurt en de weg naar buiten nog niet is opgerekt.
Ik vind het heel lastig om je te adviseren allebei heeft het voor en nadelen.
Succes met het maken van je keuze, hoe lang moet je nog??

Fleur

Hallo Fleur.

Ik moet nog 6 weken,dan zou het worden gehaald.
Mijn Gyn zegt dat het hem niet uitmaakt,ik ben namelijk erg onzeker en dat is ook niet goed voor een gewone bevalling he.

Heel erg bedankt voor je berichtje.
Ik duim voor je dat het goed gaat   liggen.

Groetjes

Hey meiden,

Tja, ik weet natuurlijk niet hoe de eerste bevalling precies is verlopen en waarom er toen voor een keizersnede gekozen is.   Ze zeggen altijd dat je beter op de natuurlijke manier kan bevallen, maar ik kan me voorstellen dat je er misschien huiverig voor bent.

@Fleur: zowel mijn moeder als zus zijn bevallen van een kindje in een stuit op de natuurlijke wijze. Dit was bij de eerste bevalling. Zeker omdat het bij jou derde keer is, denk ik dat je echt een hele goeie kans hebt om op de natuurlijke wijze te bevallen. Het herstel is veel minder lang en waarom zou je het niet proberen?

Sterkte met jullie beslissingen meiden! Lotte is via de natuurlijke wijze geboren en ik hoop dat het bij deze kleine niet anders zal zijn.

Groetjes, Marisa

Hoi,

Tja idd moeilijke keuze.
Ik ben van men eerste ook bevallen met de keizersnede en eerlijk gezegd was dit voor mij geen pretje,heb echt veel pijn gehad.
Ik had een geplande keizersnede aangezien ik problemen heb met mijn rug en best niet de moeite deed om te persen en dergelijke.
Ik dacht oke keizersnede,leuk,niet moeten afzien:)
Natuurlijk was dit wel anders,ik ben vijf weken te vroeg bevallen dus had al serieuze weeen en hebben ze dan de keizersnede moeten doen aangezien ik anders op natuurlijke wijze bevallen zou zijn,was zelfs onder volledige narcose omdat ze geen epuderale durfden geven op die plaats in mijn rug.
Ik was dan wakker maar alles was dus wakker,had dan verschrikkelijke last van naweeen en pijnstillers helpten niet.
Dus voor mij was dit een hele slechte ervaring,wat bij sommige dames heel goed mee valt.
Moet zeggen was nog redelijk snel op de been en heb nu 16 maand later nog soms wat last aan mijn litteken,ik probeer nu terug zwanger te worden en heb daar eerlijk gezegd ook wel bang voor.
Ik weet dat ik wss terug een keizersnede ga moeten ondergaan maar ga toch proberen dat ik het niet op de natuurlijke wijze mag proberen.
Voor mijn kindje is het dan niet erg,oke voor mij wel maar mijn rug is toch al volledig kapot dus wat maakt het verschil:)
Zou het deze keer dan ook wel allemaal willen mee maken want uiteindelijk heb ik haar maar vijf minuutjes gezien als ik van uit narcose was maar besefte toen nog niet goed wat er gebeurd was,heb ze dan pas 24 uur later de volgende keer gezien:-(
Dus bij mij wel redenen genoeg om nu hopelijk een natuurlijke bevalling te hebben,als het in het nadeel van het kindje is ja dan kies ik natuurlijk direct trug voor de keizersnede aangezien je het direct vergeten bent:)
Ik hoop dat je er snel uitgeraakt.
Liefs orchi

Moeilijk om je advies te geven. Je weet wat je kan verwachten bij een keizersnee, maar een natuurlijke bevalling heeft (ook) veel voordelen.
Als de kans groot is dat je alsnog een keizersnee krijgt, ook bij in eerste instantie gaan voor natuurlijke bevalling, zou ik denk ik voor geplande keizersnee gaan. Dan weet je wanneer het zal gaan gebeuren, kun je daar naartoe leven (uitzonderingen daargelaten). Als je natuurlijk begint en t moet ineens toch met keizersnee weet je niet of die zeer acute situatie oplevert.
Ik heb met beide ervaring: de eerste was een keizersnee vanwege dwarsligging. De 2e was op natuurlijke manier. Tijdens de bevalling heb ik wel een keer geroepen "doe maar ks dat doet minder zeer", ik was ook best bang van tevoren dat ik het niet zou kunnen. En het persen is een kunst apart. Maar het is wel een unieke ervaring en direct na bevalling vergat ik toch al deel van "pijn". Een groot voordeel: het herstel gaat veel sneller, je ben veel sneller in staat om dingen te doen (bijv kindje verschonen/ badderen).
Misschien helpt het als je voor jezelf de voors en tegens opshrijft en afstreept?
Veel succes met maken van keuze,
groetjes Mira

Hoi,
Ik heb met allebei ervaring 4x vaginaal en de laatste een keizersnede.
Nou als ik het voor het kiezen had 10x liever natuurlijk bevallen.
Die vreselijke pijn erna en het herstel wat veel langer duurt.
Ook het hele proces vondt ik niet leuk zomaar opeens is daar je kind,bij een vaginale bevalling werk je daar langzaam naar toe.
Hoe dan ook een keizersnede moet niet onderschat worden en ik heb nog wel eens het gevoel dat ,dat zeer zeker gedaan wordt,het blijft hoe dan ook een zware buikoperatie, met kans op complicatie's.

Ik zou toch eerst voor een vaginale bevalling gaan,er zijn genoeg vrouwen die na een een keizersnede alsnog vaginaal bevallen.

@Briget,ik heb nog nooit gehoord dat een gynaecoloog zegt ik vindt het prima of keizersnede of vaginaal,alleen maar omdat jij onzeker bent.
Idealiseer een keizersnede niet !!

groeten Melanie

Hoi,

Ik heb ervaring met beide in dezelfde volgorde als jij.
Ik ben bij de eerste bevallen met een keizersnee. Ik had HELLP en het ging niet goed. Mijn zoontje is toen op deze wijze geboren en er was geen twijfel over of de keizersnee nodig was of niet. Ik vond het wel heel erg zwaar, zeker het herstel. Ik heb er best lang last van gehad.
Bij mijn tweede zoontje ben ik natuurlijk bevallen (wel ingeleid). Ook bij mij was duidelijk aangegeven dat het mogelijk weer zou eindigen met een keizersnee. Ik wilde het toch heel graag proberenen heb er geen seconde spijt van gehad. Het was echt een hele mooie ervaring en helemaal goed verlopen. Geen last van mijn litteken (was ik ook bang voor). De gynaecoloog houdt je tijdens de bevalling goed in de gaten en als er iets mis dreigt te gaan ga je alsnog naar de OK. Ikzelf vond het het proberen waard en bij mij heeft het heel goed uitgepakt. Het heeft mijn eerste (vrij traumatische) bevalling meer dan goed gemaakt. Een keizersnee is ook niet zonder risico's. Natuurlijk moet je vooral doen wat voor jezelf het beste voelt. Ik begrijp je angst echter heel erg goed. Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt en als je nog meer vragen hebt... stel ze gerust!

Terug
Bovenaan