keizersnede en daarna? Zoals borstvoeding?

Hallo meiden/dames,

Ik ben 35 weken zwanger van mijn eerste en weet dat de bevalling een keizersnede gaat worden. Ik heb nl. een vleesboom onderin mijn baarmoeder zitten waardoor de baby niet via de natuurlijke weg naar buiten kan en ook niet kan indalen. Op zich zie ik niet tegen de keizersnede op (alleen hoop ik in tegenstelling tot velen van jullie dat de baby zich niet veel te vroeg gaat aankondigen!) maar ik zit wel met een aantal praktische vragen:
- kan je borstvoeding geven als je een keizersnede hebt gehad? Komen ze de baby dan bijv. elke 3 uur langs brengen?
- hoeveel last krijg je nog van vloeien na een keizersnede? (bij een vleesboom kan je hier m.i. nog extra last van krijgen)Komt de zuster dan om de zoveel tijd een kraamverband vervangen?
Of krijg je medicijnen tegen bloedverlies?
- Na hoeveel dagen kan je het ziekenhuis meestal verlaten?

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

Groetjes

Sandra

Hoi Sandra,

Ik ben zelf iets meer dan drie maanden geleden met een keizersnede bevallen en ik denk dat ik je vragen wel kan beantwoorden:
- ja, je kan borstvoeding geven na een keizersnede. Bij mij duurde het wel even voordat het goed opgang kwam maar dat is vooral een kwestie van goed aanleggen en je zo onstpannen mogelijk voelen. De zusters helpen je met aanleggen als dat nodig is.
Mijn zoontje is 's morgens geboren en is de hele dag (in een ziekenhuiswiegje) bij me gebleven. De eerste nacht sliep hij op de babykamer en alle andere dagen was hij dag en nacht bij mij op de kamer. De eerste nacht hebben ze hem iedere drie uur gebracht voor de voeding. Daar mocht ik voor kiezen. Ik mocht hem ook op de babykamer laten en dan kreeg ie kunstvoeding.
-ik heb ongeveer 3,5 week gevloeid. bij een keizersnede maken ze alles goed schoon van binnen zodat je (vaak) minder vloeit dan na een "gewone" bevalling.
Ik heb geen medicijnen tegen bloedverlies gekregen, wel staalpilletjes omdat mijn ijzergehalte te laag was door het bloed dat je (voornamelijk bij de operatie) verliest. Dat is niets bijzonders hoor die pilletjes, krijgt bijna iedereen na een keizersnede.
De eerste dag mocht en kon ik niet uit bed toen had ik nog een catheter in (krijg je voor de bevalling ingebracht). Dat is even wennen in het begin maar uiteindelijk wel heel prettig omdat je niet van je bed af kan en bijna niet bewegen kan. Die dag kwam de zuster mij verschonen. De volgende dag moest ik op de po-stoel en dan moet je jezelf verschonen daarna (als je het zelf kan, anders doet de zuster het voor je).Aan het einde van de tweede dag/begin van de derde dag ging ik voor het eerst zelf naar de wc (op de kamer). Ik had hulp bij het lopen naar de badkamer, maar niet bij het plassen/verschonen etc.
- Ik mocht de vierde dag naar huis. Normaal moet je tussen de 5 en 7 dagen blijven. 7 dagen is het maximum. Je mag naar huis als je o.a.: mobiel bent dwz kan lopen en zelf naar de wc kan en douchen, voor je kindje kan zorgen: (borst)voeding geven + verschonen, er verder geen complicaties zijn met een van jullie tweeën.

Nog een paar tips:
1)als je een ruggeprik krijgt mag je partner in de operatiekamer zijn bij de bevalling. Laat hem het ok-personeel vragen om foto's te maken als je dat wilt. Zij kunnen foto's maken vanaf plekken waar je partner niet mag komen. Hij kan dan al zijn aandacht aan jou besteden en mag ook (als hij wil) meekijken naar de bevalling.
2)neem pyjamashirts of bloesjes mee met knopen aan de voorkant dat is handig bij de borstvoeding.

Ik hoop dat ik met mijn verhaal antwoord op je vragen heb kunnen geven. als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust. mijn e-mail is tweety_patricia@hotmail.com (tevens msn).

Succes met de laatste loodjes en de bevalling!

Groetjes Patricia
mv Justin 15,5 week

Hallo,
Precies 4 weken geleden is onze zoon gehaald via een keizersnee. Hij is 's avonds gehaald en ik had er vlak voor een katheter gehad. De volgende ochtend ging het er weer uit. Het lukte me niet om op de po te plassen, maar ik mocht (onder begeleiding) gewoon naar de wc. Het verschonen deed ik ook zelf, maar de verpleegkundige stond wel klaar om me te helpen voor als het niet lukte. Verder wilde ik ook borstvoeding geven, maar ik werd (door verschillende visies op borstvoeding van de verpleging) erg slecht begeleid en is het dus niet gelukt. Verder lag onze zoon bij me op de kamer. Tillen mocht ik niet dus als de kleine trek had legde mijn man of de verpleging hem bij me. Verder mochten wij al 4 dagen later naar huis. Kreeg nog voor 4 dagen kraamzorg.
Het vloeien was in het ziekenhuis minder geworden. Thuis liep ik ook trap (we hebben alleen een wc beneden) dus werd het vloeien even iets erger. Ik heb er niets voor gehad. Het was na 3 weken over.
Ik had weinig last van mijn buik, maar toen ik er met de kleine alleen voor stond kreeg ik meer last van mijn buik. Rustig aan doen is dan de enige remedie. Ik weet niet of je (schoon)ouders in de buurt wonen, maar het is wel fijn als je niet alleen boodschappen hoeft te doen (met het oog op tillen en dit gelt ook voor de was en stofzuigen). Mijn (schoon)ouders wonen niet dicht bij dus mijn man hielp me ('s avonds).
Oja, ook kwam de fysio van het ziekenhuis langs voor voorlichting over tillen ed, maar ik weet of dat in elk ziekenhuis is.
Ik wens je veel sterkte met alles. En geniet van de kleine.
Groetjes

Hoi Sandra,

nog even reactie van iemand, die twee keer een keizersnee heeft gehad.
Borstvoeding kan inderdaad prima; het gaat er om dat je heel goed begeleid wordt in het ziekenhuis en later thuis. Ook kun je nu nog op zoek naar informatie over borstvoeding (www.borstvoeding.nl) en misschien heb je wel vriendinnen en/of (schoon)zussen, die je nu nog wat tips kunnen meegeven. Geef in elk geval duidelijk op de afdeling aan dat je borstvoeding wilt gaan geven; zij kunnen dan zorgen dat je kind zsm wordt aangelegd als je terug bent op de afdeling.
Ikzelf heb beide keren ca. 5 weken na de keizersnee gevloeid. In principe krijg je geen medicatie tegen het bloedverlies, tenzij je heel veel bloed tijdens of direct na de operatie hebt verloren. De tweede keer was dit bij mij zo en toen hebben ze medicatie in de infuuspomp laten lopen. De eerste dag kun(mag) je nog niet uit bed, maar dan houdt de verpleging inderdaad het vloeien in de gaten + zorgt voor schone verbanden.
In het ziekenhuis waar ik gelegen heb, is het standaard dat je de vijfde dag na de operatie naar huis gaat, maar soms kan het sneller (afh. van je herstel, hoe je kind het doet en eventuele hulp thuis).
Verdere tips: wacht na de operatie niet op de pijn, maar probeer er vooraan te zijn, dus zodra je voelt dat de pijn heftiger gaat worden om pijnstillers vragen. Dit heeft geen invloed op de borstvoeding.
Als je last van je darmen krijgt, vraag om een warme kruik die je op je buik legt.
Geneer je niet als je je kind op de babykamer laat slapen; thuis zul je het nog zwaar genoeg krijgen met de nachtvoedingen en verschoningen.
Bereid je er op voor dat het een flinke operatie is en dat je echt behoorlijk wat pijn kunt krijgen, vooral inderdaad als je weer meer begint te doen. Het draaien in bed is de eerste paar dagen en nachten moeizaam en ook de eerste keer uit bed, kan erg pijnlijk zijn. Verder krijg je elke dag nog anti-trombose injecties en wordt er nog een aantal keren bloed geprikt.

Maar één ding scheelt; als je die eerste week maar weer achter de rug hebt, dan heb je het ergste gehad.

Veel succes en sterkte!

Groetjes, Janneke

Beste Patricia, ...? en Janneke,

Dank jullie wel voor jullie uitgebreid en persoonlijk antwoord! Ik ben weer een stukje wijzer geworden. Het is altijd prettig om een beetje te weten wat je te wachten staat.

Nog drie weekjes wachten en dan....
Ik ben benieuwd!

Groetjes,

Sandra

Terug
Bovenaan