Hallo Marjolein,
Spannend hoor, je kindje gaat binnenkort geboren worden! Dat vond ik zelf het rare van een geplande keizersnee, dat je weet wanneer je kindje geboren wordt!
Ik heb bijna 2 jaar geleden bij onze oudste ook een keizersnee gehad ivm stuit. De operatie is me erg meegevallen, ik vond het wel heel erg spannend. Ook omdat je gedeeltes van de tijd tot aan de operatie toch alleen bent. Op de voorbereidingskamer en tijdens het zetten van de ruggeprik mocht mijn man er niet bij zijn. Pas toen ik klaar lag zeg maar, mocht hij er bij. De geboorte op zich gaat erg snel, binnen 10 minuten nadat ik verdoofd was, was onze zoon er al! Het hechten duurt erg lang, wel 30-45 minuten. Dat vond ik niet prettig, je voelt geen pijn maar wel gesjor en getrek in je buik. Al die lagen moet weer dicht! Ik kreeg onze zoon gelijk te zien, en toen is mijn man met hem naar de babykamer gegaan om hem in bad te doen en aan te kleden. Ik zag ze boven op de zaal weer, echt een moment om nooit te vergeten.
Ik heb niet veel pijn gehad aan de wond en was vrij snel weer 'mobiel'. Ik kon onze zoon in een wiegje naast mijn bed houden, dus hij was altijd in de buurt. Na 4 dagen mocht ik weer naar huis. Wel heb ik na de keizersnee erg veel bloed verloren. Daardoor heeft het herstel langer geduurd, want ik was erg duizelig en slap. Dat is me goed tegengevallen! Wat ik ook nog belachelijk vond, is dat de tijd in het ziekenhuis af gaat van je uren kraamzorg. Kom je thuis met je kind, toch behoorlijk beperkt in je bewegingen, heb je nog maar 3,5 dag kraamzorg (bij ons dan). Terwijl je in het ziekenhuis, omdat je die eerste dagen helemaal nog niet zo makkelijk beweegt en loopt, de verzorging van de baby grotendeels aan je man en verpleging moet overlaten. Hoe thuis alles moest hebben we dus in sneltreinvaart moeten leren van de kraamverzorgster. Raar geregeld hier in NL!
Zes maanden geleden ben ik bevallen van onze dochter. Dat was een vaginale bevalling, tot mijn grote vreugde. Vanwege de keizersnee moet je een volgende keer altijd in het ziekenhuis bevallen. Ik vond dat niet erg, alles is bij de hand. Vanaf week 36 was ik al onder controle bij de gyn. Na de 'normale' bevalling was ik heel snel weer de oude (los van alle hormonen, maar goed). Het verschil met de keizersnee was groot. Ik weet echter, dat de keizersnee op dat moment de beste keus was voor onze zoon. En dat is het enige wat telt!
Veel succes op 6 april en geniet van je kindje!
Groeten van Simone mmv Mees (2) en Fien (6 mnd)