keizersnee

Hoi,

de geboorte van mijn eerste kindje is niet soepel verlopen. Hij lag in een stuit en zijn hoofdje is blijven hangen. Met veel knip en duwwerk is hij uiteindelijk met 32 wkn ter wereld gekomen. Ik heb hierna een infectie opgelopen en ben zelf nog erg ziek geweest.
Inmiddels zijn we een jaar verder, maar ik denk er nog vaak aan terug. Ik ben nu zwanger van de 2de. Het gaat zeker een keizersnee worden. Ik weet dat dit de beste oplossing is, maar het maakt me ook wel wat angstig. Je wilt er niet teveel bij stil staan, maar stiekem houdt het je wel bezig.. Herkenning??

Pfff.... dat klinkt niet echt als een superbevalling nee.. Mag ik vragen waar je precies bang voor bent? Misschien kan ik je vragen beantwoorden. Heb zelf 5,5 jaar geleden een spoedkeizersnee gehad.

Groetjes Patricia

Hoi patricia,

ben bang dat deze weer te vroeg geboren wordt. Dat ze dan misschien zeggen het moet natuurlijk wel lukken.
Bang voor de operatie en mogelijke complicaties...
Denk dat het gewoon erg spannend is allemaal

groetjes

Hi,

Hier juist een hele positieve ervaring met de kz. Mijn kindje lag in een stuit en met 36 weken is een draaipoging ondernomen. Dit mislukte en vier dagen later kwam de bevalling op gang door het breken van de vliezen. Geen weeen, geen indaling dus de gyn in het zkh had het snel bekeken: Een keizersnede. Omdat het geen spoed was (ik was om 3 uur in het zkh, zag om 9.30 de gyn en ging om 13.00 naar de ok), heb ik het allemaal als zeer relaxed ervaren.

Mijn vraag is: waarom moest jij met 32 wken bevallen? En waarom gaat het nu zeker een kz worden? Ik heb dus een kz gehad, maar zou nu op een gewone manier kunnen bevallen, wel in het zkh ivm de risico's. Bespreek het met je vk en vraag anders of je eerder naar de gyn mag om dingen te bespreken.

Gr. Tamara.

Ik moest niet met 32 wkn bevallen, de kleine diende zich aan. Blijkbaar ben ik van binnen te nauw waardoor een natuurlijke bevalling voor mij gewoon geen optie is. De gyn heeft al toegezegd dat het een kz wordt.
Fijn om te horen dat het bij jou zo relaxed was. Ging het herstel ook een beetje vlot?

Groetjes

Hoi hoi,

Ik weet niet of het vlot was. Ik heb geen last van naweeen gehad, wel de "normale" bloedingen tot een week of 5-6 (maar dat is na een gewone bevalling ook). Je buik kan zeer doen, je moet vooral niet lachen... wij hadden een keer een onglukje met onze zoon op de bank: terwijl wij hem verschoonden begon hij te plassen en mijn man dacht eerst dat er iets geknoeid was, het was zo komisch. Maar mijn buik deed zo zeer dat ik moest huilen van het lachen, maar ook van de pijn. En na een week of 4 tilde ik mijn nichtje van 18kg op, ja dat ging dus niet.

Je moet het rustig aan doen, 6 weken lang niet te veel inspannen (tillen, fietsen, autorijden), maar ik heb die tijd niet als vervelend ervaren. Wandelen mag wel, dat heb ik wel gedaan, maar korte stukjes. Was erg moe. Nee, ik vond het niet vervelend. Wil nu best weer een kz, maar die krijg ik niet zomaar.

Als bij jou op voorhand al bekend is dat je een kz krijgt, vraag dan gewoon op tijd een gesprek aan. Laat een dossier maken waarin dit vast gelegd is. Je zult zien dat je dan uiteindlijk heel relaxed gaat bevallen. Wanneer ben je uitgerekend?

Heel veel sterkte.

Gr. Tamara.

Hallo rschaap,

Ik wil je even geruststellen. Als jouw gyn al heeft besloten dat het een keizersnede wordt zal dat ook zo zijn. Bij mijn eerste was sprake van een geplande keizersnede, maar de kleine diende zich toch eerder aan. In je dossier staat dan gewoon dat het een KS moet worden en dat zal ook zo zijn. Ik had de pech dat in het weekend de vliezen braken en heb daardoor lang moeten wachten op een plekje in de OK. Hierdoor heb ik zelf alle weeën gehad en had ik al volledige ontsluiting en moest aan de weeënremmers totdat de OK vrij was. Mijn herstel ging niet voorspoedig dus denk er niet te licht over. Maar je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je gewoon moet bevallen als je andere afspraken met je gyn hebt gemaakt.

Terug
Bovenaan