Kennismaking broer/zus

Hoi meiden,

even een vraagje voor de ervaringsdeskundigen onder ons , oftewel degene die al (meerdere) kids hebben. Hoe hebben jullie  de oudste voorbereid op de komst van een broer of zus ? Of hoe is het, voor diegene die al 2  of meer kids hebben, gegaan toen er een broer of zus bijkwam ? Hoe reageerden ze ? En hoe hebben jullie daar  weer op gereageerd ?
Een goeie voorbereiding helpt in het acceptatieproces heb ik weleens gehoord.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en natuurlijk naar eventuele tips.

Groetjes
Bibi

hoi, toen mij jongste dochter werd geboren, reageerde mijn zoon (toen 3,5) beetje verlegen vond het allemaal wel erg vreemd maar zijn zusje vond hij geweldig. hij kreeg van visite veel aandacht en kadootjes, dit is niet altijd goed vind ik. ze zeggen omdat ze zoveel krijgen bijna geen bedankt meer! later werdie wel wat baldadig. maar moet zeggen dat ik vond dat hij het goed oppakte! niet echt jaloers geweest. nu zal het straks wel anders zijn mijn dochtertje hangt heel erg aan mij, dus dat word denk veel brullen!! succes ermee

Hier ben ik ook wel heel benieuwd naar..... ervaringen en tips zijn welkom.

We betrekken haar nu overal bij en leggen alles uit, maar ze is pas 2,5 jaar. De box staat al een poosje in de woonkamer met haar babypop erin, de kinderwagen staat klaar, naast die van haar. Kinderkamer is klaar en daar komt ze ook regelmatig even kijken, maar een echte andere baby in de omgeving hebben we niet, die worden pas geboren na die van ons.....

We vertellen haar wel dat ze straks weer bij opa en oma gaat slapen en dat mama dan naar de babydokter moet (ze is altijd al mee geweest naar de gyn) en dan komen mama en papa terug met de baby..... We merken wel dat als we haar iets niet van te  voren vertellen ze helemaal overstuur kan zijn, terwijl als we het haar vertellen, dan is het normaal en niets aan de hand.

Ik scheel 2 jaar met mijn zusje, maar kan me niets herinneren van toen ze geboren werd.

Liefs Noah

Hey bibi,

Toen mijn jongste geboren werd was mijn dochtertje ook nog vrij klein. Ik heb toen wel eens een boekje uit de bieb voorgelezen over een zusje of broertje krijgen. Ook heb ik haar toen wel betrokken bij het inrichten van het kamertje enzo. Toen mijn zoontje werd geboren vond ze het gelijk heel leuk. Er is nooit jaloezie geweest maar wel wilde ze af en toe bij mij zitten als de baby aan het drinken was en snapte ze het in het begin niet zo goed dat dat dan niet ging maar dat naast me zitten wel een optie was en dat leerde ze heel snel. Na een paar dagen was het echt helemaal haar broertje en sloeg ze heel beschermend haar armpjes om hem heen als er kraamvistie kwam want dat vond ze maar niks al die mensen die naar hem wilde kijken enzo haha. Dat was zo lief hoe ze dat deed.

Ik weet nog dat mn tante een kusje wilde geven aan mijn zoon en dat mocht niet van mijn dochter, zo beschermend joh! Geweldig om te zien was dat.

Nu zijn ze een stuk ouder, mijn dochter is al 8 en mijn zoon 6. Voorbereiden hoeft niet want ze maken alles bewust mee haha. Ze kunnen niet wachten. Wel gaan we deze week nog even een kadootje kopen voor de baby van hun samen voor in het wiegje of ledikantje, een leuke knuffel ofzo. Ze vinden het hartstikke leuk allemaal.

Groetjes Peet

Enne succes met het laten wennen en voorbereiden maar dat komt vast helemaal goed. Als je ze niet buitensluit (voor hun gevoel) dan is er geen vuiltje aan de lucht. En af en toe de echte een op een aandacht die ze daarvoor ook kregen blijven geven dan gaat het allemaal vanzelf.

Bedankt voor jullie reacties.
Mijn zoontje is ook al een paar keer meegeweest naar de vk, maar hij begrijpt niet zo goed wat we daar doen, heb ik het idee. Wij noemen haar trouwens ook de babydokter, grappig. Hij vind het wel leuk als ik hem over de baby vertel en hij komt ook weleens spontaan een kus op mijn buik geven, zo schattig. Ik hoop dat hij het dalijk ook zo goed opneemt en dat hij niet jaloers wordt. De box staat hier uiteraard ook al, ik heb hem verteld dat dat voor de baby is, maar dan heeft hij zoiets van , o ja het zal wel. haha
We waren afgelopen weekend op kraamvisite en dan zie je dat hij eigenlijk niet goed weet wat hij ermee aan moet, het is dan zo klein. Hij kijkt wel, maar aanraken ofzo niet. Ik heb hem verteld dat dat ook een baby is, net als bij mama, maar hij vond dat dat geen baby was, maar een kindje, haha, lachen hè.
Ik doe mijn best om hem goed voor te bereiden en niet buiten te sluiten en dan maar hopen dat hij het allemaal leuk vind dalijk.

Hoi,
Ik denk dat het ook van de leeftijd, geslacht  en het karakter van je kind af hangt hoe het reageert op een nieuwe baby. Mijn zoon was 23 maanden toen onze dochter geboren werd. Nu is mijn dochter precies zo oud nu deze 3e baby komt. Je kunt ze het op deze leeftijd nog niet echt uitleggen.
Hij was erg jaloers en vroeg veel (negatieve) aandacht. Vooral als ik aan het voeden was (ze weten precies wanneer mama geen kant op kan).
Mijn dochter was geen makkelijke baby, huilde veel, sliep zeer weinig waardoor het moeilijk was om hem de aparte aandacht te geven die hij daarvoor ook had.
Nu wordt hij in feb. 4 en merk je al dat het anders is. Wel blijft het een aandachtvragertje en jaloers aangelegd. Dus ik ben benieuwd, hij snapt het in ieder geval beter dan 2 jaar geleden.
 In onze omgeving worden regelmatig babies geboren, een half jaar geleden hebben ze nog een nichtje gekregen. Daar is mijn dochter helemaal gek mee, mijn zoon vindt haar wel lief maar heeft het dan weer snel gezien en speelt lekker met zijn neefje.
Wel merk ik dat meisjes zorgzamer zijn dan jongens naar jongere kinderen/babies toe. Dus ook dat zal ik wel merken als de kleine geboren is, of dat nog een verschil is tussen mijn zoon en mijn dochter.
Spannend allemaal he?!

Groetjes,
Sonja

Hoi, Onze oudste dochter was 22 mnd toen de tweede kwam. Ze snapte er niks van, alleen wel dat alles anders was. Claimde (vooral toen de weeen waren begonnen) mij heel erg, terwijl ik eigenlijk zo rustig mogelijk deed, en zo weinig mogelijk liet merken, 't is een heel gevoelig meisje.
Toen onze tweede geboren was, vond ze het wel raar. Het kindje zag er uit als een pop, maar het bewoog enkon ook zomaar huilen, en dan deed onze oudste maar mee, want ze snapte er niks van.
De tweede of derde dag deed de kv de baby in bad, en de vk was er op dat moment ook net. Die tilde onze oudste op en liet haar kijken. ONze oudste en water is helemaal het einde, dus dat brak het ijs in dit geval. Heel voorzichtig gingen haar handjes in het water, daarna naar het buikje en daarna gingen de vingertjes naar het gezichtje. We lieten haar de oogjes en de neus en alles aanwijzen. Sindsdien vond ze het heel erg leuk.
Nu is ze 3,5 Er zijn in onze omgeving veel baby's geboren, ze is er erg mee bezig ook met de pop enzo. Baby's in onze omgeving vind ze erg leuk.
Ik ben wel benieuwd hoe nr. 2 reageert want die valt nogal eens jaloers uit als ik een andere baby op schoot heb.

Leuke toic Bibi   ! Ik ben ook heel benieuwd hoe Yara gaat reageren op haar broertje of zusje! Ik denk dat ze heel beschermend word, maar ja we wachten het wel af....Ze heeft wel veel zin om in de duo wagen een rondje te lopen; " ik ga voor de baby achter en dan gaan we naar oma toe" hahaha...lief!

Terug
Bovenaan