Kerstdiners

<p>Hoe gaan jullie om met kerstdiners? Wij eten met kerst altijd bij onze families, maar ik merk dat ik het erg lastig vind om de controle over het eten uit handen te geven... Herkennen jullie dit? Mijn schoonouders en ouders hebben in het gehele kerstdiner rekening gehouden met mijn zwangerschap (geen rauwe producten). Maar toch kan ik het niet laten om zo nu en dan even in de keuken te checken hoe het eraan toegaat en te helpen. Mijn schoonvader doet alles graag zelf en toen ik hem gister alles (inclusief rauwe kip) op dezelfde snijplank zag snijden, begon ik me weer zorgen te maken... ik heb daarom alleen verhitte producten gegeten muw een sausje met yoghurt, knoflook en bieslook. Toen ik vannacht veel last had van mijn maag en darmen bleef ik maar malen. “Hij zal toch niet ook de bieslook en knoflook op diezelfde plank hebben gesneden”. Ik word gek van mezelf en mijn eigen alertheid en gedachten, helemaal met nog een kerstdiner vandaag... Zouden dit de hormonen zijn? herkennen jullie dit en hoe gaan jullie hiermee om? Ik heb dit overigens ook wanneer ik iets eet in een restaurant. Iedereen doet zo zijn best om rekening met me te houden maar toch blijf ik ongerust...</p>

Hoi ik ben nu 9 weken. Ik herken het helemaal niet ? maar gelukkig hadden we gisteren gourmet ? heb gewoon alles extra lang erop laten liggen. Vandaag kook ik zelf met een vriend maar die weet ervan. Dus gelukkig geen zorgen hier. Heb sowieso niet het besef dat ik zwanger ben want voel me niet anders dan anders. Wel herken ik het van gister avond... ik had ook last van mijn darmen! Pffff gewooon te veel gegeten denk ik Haha!! Succes vandaag!!! Xxx

Ik ben dan niet zwanger maar ik herken het! Ben heel erg gesteld op hygiene en durf ook bijna nergens te eten altijd bang om ziek te worden hahah. Snap ook dat als je zwanger bent extra alert bent. 

Misschien  kan je vanmiddag vragen of deze mensen voor jou willen opletten met snijden van rauwe producten. Of dat je voorstelt om zelf te helpen snijden. Verder kan je je geruststellen met het idee : als hun niet doodziek zijn geworden van een hele kip, dan zal jij dat ook niet zijn van kruisbesmetting. Niet elke kip bevat de salmonella bacterie, dat is ook prettig om te weten. Het blijven percentuele risico's,  maar de kans dat er wat gebeurt is ontzettend klein.Wat restaurants betreft zou ik mij ook geen zorgen maken, 90% van alle horeca gelegenheden zullen echt hun uiterste best doen om ervoor te zorgen dat er niemand door hun ziek wordt.. dan kunnen ze de tent wel sluiten! Sowieso staat hygiëne hoog op de lijst en in een beetje knap restaurant heb je een warme en koude kant keuken, dat wil zeggen dat je (bijvoorbeeld) links de koude gerechten snijd, koelt en voorbereid zoals groente, salade en toetjes. Rechts de warme kant voor alles wat gebakken gaat worden zoals vlees, vis en patat. In extreem kleine keukens waar dat niet mogelijk is letten ze des te beter op. Los van de "koude en warme kant" werken ze allemaal ook met gekleurde snijplanken dus fouten maken is haast onmogelijk. En een kok heeft 9 van de 10 keer een eigen messenset waar hij/zij super zuinig mee is. Die gaat echt niet met zijn kipmes de groente snijden, dan kan je na een jaar al een nieuwe kopen..  Bij twijfel kan je altijd even bellen met het restaurant. Voor vanavond alvast eetsmakelijk en veel plezier 

Terug
Bovenaan