Kersthapjes peuters

Ik  draai al weer een tijdje mee  in de oudercommissie van de peuterspeelzaal en nu moeten we voor de kerstviering kleine hapjes verzinnen.

Zelf dachten we al aan:

worst en kaas in kerstfiguurtjes
mini-worstebroodjes
soesjes met een kerstmutsje
knakworstjes
kleine toastjes met muisjes
prikkers van worst en kaas in een komkommer die omgetoverd is als krokodil

Maar eigenlijk vind ik het allemaal nog niet helemaal speciaal. Het is wat mij betreft nog niet echt kerstachtig.  Heeft iemand van jullie wellicht een echt heel erg leuk idee, wat niet zo heel moeilijk uit te voeren is??

Ik wacht met smart op de gouden tip, hahaha

Fonske

Kerstkransjes

Benodigheden (50 stuks):

200 g bloem
150 g boter of margarine
100 g basterdsuiker
1 eigeel
1/2 ei om te bestrijken
150 g amandelen en/of een paar lepels suiker

Meng de bloem met de boter en doe er de basterdsuiker en het eigeel bij. Rol het deeg op een met bloem bestoven tafel uit tot een lap van 1/3 cm dikte. Steek hieruit kransjes met een uitsteekvormpje. Steek uit het midden van het kransje een klein rondje. Leg de kransjes 3 cm van elkaar af op een beboterd bakblik en bestrijk ze met losgeklopt ei. Bestrooi ze met amandelen en/of suiker. Bak de koekjes 20 minuten op 180 graden Celsius.

Hey Pauline,

Bedankt voor je recept en ik ga hem voor thuis gebruiken, maar het moeten hapjes zijn voor de avondmaaltijd......dus geen snoepjes!! Het eten op de PSZ is in plaats van het eten thuis...

Groetjes Fonske

Hier mijn idee/tip (ook een goede tip voor ons pannekoekenmonster Nelleke, hihi)

Maak pannekoeken (kant en klaar of vers gebakken) en maak met vormpjes kerstfiguurtjes. Leg deze figuurtjes op een klein gekleurd bordje en strooi er poedersuiker overheen (de poedersuiker kan er je ook met een mal in de vorm van een kerstboom of ster op strooien). Steek er een prikkertje met zo'n palm eraan in de figuurtjes en klaar is je feestbord.

Voor recepten etc. kijk ik vaak op www.webchef.nl

als je daar "kerst" en "kinderen" intypt krijg je een lijst met mogelijkheden. En verder zou ik de Boodschappen (AH) en die andere supermarktmagazines in de gaten houden!

Groetjes,
Ellen mv Julian

Hiya Fonske!

Ik heb ook wel een aantal receptjes, maar het zijn vooral (uiteraard) op amerikaanse kerst gebaseerde gerechten. maar wie weet heb je er toch wat aan.

Kleine cranberry pudding (individuele porties, dit recept maakt ongeveer 3 porties)

100 gram verse cranberries (ik weet dat je die in Nederland ook kan krijgen, ze groeien geloof ik ergens op Texel of Vlieland ofzo)
25 gram suiker
2 afgestreken eetlepels maisbloem (uhm bestaat dat?)
200 ml. volle melk

Was de cranberries en doe ze in een sauspan
Voeg de suiker toe en verwarm op een laag vuur, roer af en toe totdat de cranberries openbarsten en/of zacht zijn (dat duurt ongeveer 10 minuten)
Maak in een apparte pan een dikke saus van de maisbloem en de melk
Nu kan je de gekookte cranberries door een zeef toevoegen aan je melk/bloem saus.
Verdeel het mengsel over verschillende schaaltjes of glaasjes of waar je het ook in wil doen en zet het in de koelkast. Je kunt eventueel ook wat gekookte craberries achterhouden zodat je die later mooi boven op de puddingkjes kan leggen (kook dan wel wat meer berries uiteraard)

Oke..nog een "The sandwich Yule log"

Zal eerst ff vertellen wat een Yule Log is. Hier in de States heb je op Kerstmorgen al jaren lang traditioneel de "Yule log" op TV. Het is een knapperend openhaardvuur met een enorm blok hout (de Yule log) dat lekker opbrand, haha sfeervol he?! een openhaard op TV. Oh en Yule is oud engels voor Kertmis ofzo.

Anyway, neem een snee brood (liefst bruin) en snij de korsten eraf. Neem dan een deegroller en rol de boterham uit...niet TE dun want anders donderd de hele boel uitelkaar.
Je kunt in principe elk broodbeleg op de boterham doen wat je maar wilt. zoet hartig...hartig EN zoet ..whatever. Rol daarna je belegde boterham op (in de vorm van...je raard het al een boomstammetje, of een 'log") Je kunt een hoop boterhammen maken en die later in Sushi stijl rondjes snijden ofzo. (Wat hier een succes is qua beleg, cranberry jam met kalkoen)

Zoete Aardappel is hier ook een traditioneel Kerst (en thanksgiving) ingredient. En Ik moet zeggen...zoete aardappel maken HEERLIJKE frietjes. Dus als je zelf frietjes kan maken, dan is dat ook heel geen slecht idee

Veel succes alvast met wat je ook gaat maken.
Ajuus, ilja

Vond er net nog een......pita pizza

Bestrijk een kant van je pita broodje met olijf olie en tomatensaus, en wat je verder wilt. Bijvoorbeeld geraspte mozzarella kaas en champignons, of plakjes peperoni of reepjes (gekookte) kip. Of wat je zelf anders lekker vind op een pizza.
Zet de oven op grillen stand, niet te heet (haha geen idee hoeveel graden medium is...maar de oven moet op medium voorverwarmd worden) schuif de pita broodjes in de oven, wel de broodjes bedekken met wat aluminium folie. Na ongeveer 5 minuten is het klaar. Je kunt voor de laatste paar seconden (30 seconden ofzo) de folie er afhalen zodat de kaas knapperig wordt.

Ajuus, ilja

Terug
Bovenaan