Keuze doorzetten bv of gedeeltelijk over naar kv bij werken?

<p>Hoi allen,</p><p>Onze kleine meid is nu bijna 8 weken oud. Over 4-5 weken mag ik weer gaan werken. Ik heb hier wel zin in omdat het erg goed gaat. Ze slaapt goed, drinkt goed, voldoende poep-/plasluiers en een lekker alerte, vrolijke meid. </p><p>Nu geef ik bv op verzoek wat goed gaat. Meestal tussen de 6/8 voedingen.  Tijden zijn ongeveer: 4.00-8.30-10.00-12.30-15.00-17.30-20.00-23.00. De avondvoeding lukt soms niet omdat ze slaapt. Kolven gaat ook redelijk goed maar weet niet of het voldoende is. Tussen de 60-100ml per keer. Ze drinkt goed aan borst maar ook fles. </p><p>Ik twijfel of ik zal gaan kolven op het werk. Hoe hebben jullie de keuze gemaakt? Wat heb je geregeld? Hoe vaak en veel kolf je? Hoe heb je je lichaam hierop voorbereidt? Ik wil graag bv blijven geven maar wil graag tips. </p>

Ik ga zo wel kolven, dacht zelf aan iets tussen 10 en 11 en 14 en 15 uur. Het kost me maar 10 min met een dubbele elektrische kolf. Heb ook al voorraad thuis. Door te kolven tussen 2 voedingen. Doe vooral wat goed voelt. Ik hoor ook van mensen dat ze alleen ochtend en savonds bv geven en voor de rest kv. Kan dus ook nog als je op je werk geen gedoe wilt. 

Het moet ook nog maar lukken hè? Ik wilde wel kolven, maar het is mij nooit gelukt om genoeg te kolven om alle voedingen die mijn kinderen misten te vervangen. 
Dat betekent niet dat ik ben gestopt met bv. Ik heb nog maandenlang een combinatie gegeven van bv en fv. Daar hoor je niet zoveel over, maar het kan zeker een mooie middenweg zijn.

Als jij wilt doorgaan met BV, dan moet jouw werk voor omstandigheden zorgen zodat jij dit kunt. Denk aan een afgesloten ruimte, koelkast, etc. Dat is wettelijk verplicht ;) Ik zelf ben doorgegaan met BV en heb gekolfd. Ik had standaard overproductie, dus qua hoeveelheid geen probleem. Ik had twee pauzes van een half uur verdeeld over de dag ingepland, zodat mijn ritme er nog steeds in zou zitten als ik thuis zou komen. Dit is wel belangrijk, omdat er anders te veel verschillen gaan zijn en dit je productie kan beïnvloeden. Ook de tijden van het kolven, daar heb je recht op, je kunt op internet vinden wat je rechten hierin zijn. 
Ik zou altijd aanraden om gewoon door te gaan met BV, maar natuurlijk is dat ieders keuze! Weet alleen wel dat je hier heel veel rechten in hebt en je werk veel wettelijke plichten. Het is alleen even de vraag hoe je daar zelf in staat.

Hallo,

Je mag 25 procent van je werktijd gebruiken voor te kolven / voeden. Hier heb je recht op totdat je baby 9 maanden is.
Ik ben ook weer begonnen met werken, ik woon kort bij het werk en ik ga tussen de middag naar huis om te voeden. 
Ik zou inderdaad doen waar je jezelf goed bij voelt! 

Dank jullie alvast. Ik weet dat het werk mee moet werken maar ben me vooral aan het bekijken of ik me er prettig bij voel en ik voldoende kan kolven. Ik heb geen overproductie en denk dat ik 2x moet kolven voor 1 voeding bij elkaar te krijgen. Kan evt ‘s avonds nog een keer thuis kolven en de komende tijd voorraad kolven. 
Als kolven onvoldoende lukt ga ik zeker gedeeltelijk bv geven thuis en kv/gedeeltelijk bv bij de oppas. 
Ik werk op verschillende locaties dus qua faciliteiten is het lastiger. Ga donderdag overleggen met mijn collega’s en leidinggevende dus wilde even een idee hoevaak anderen kolven op het werk. Ook ivm de aanschaf van een kolf. Nu gebruik ik nog de gehuurde medela kolf. Daar gaat het prima mee. 

Je kolft op de momenten waarop je anders je baby zou aanleggen. Dus als ze nu om de 3 uur komt, dan ga je om de 3 uur kolven.
Zou je aanraden om een dubbele elektrische kolf te gebruiken. Je bent sneller klaar en de opbrengst bij dubbel kolven is hoger dan bij enkel kolven. Ik heb de medela maxi swing en heb daar een medela kolfbustier bij gekocht om makkelijker dubbelzijdig te kunnen kolven. Duurt bij mij nog geen 10 minuten per keer. Ik kolf trouwens 2x op m'n werk (werk halve dagen).  

Hoi, 
Ik geef ook nog bv en mijn zoontje is 5 maanden. 
Ik kolf 3 keer op het werk (10-13-15 uur). In het begin kon ik er net aan 100 ml per keer uit krijgen maar kolfen op het werk is ook een kwestie van wennen en even handigheid in krijgen. Ik gebruik ook die oxytocine neusspray voor een betere toeschietreflex. Nu kolf ik 140 ml per keer. Mijn zoontje krijgt ook 3 flessen van 140 ml mee naar kdv. 
Als je minder vaak kolft dan dat je zou voeden kan het wel zijn dat je productie wat terug loopt. Maar ik zou het gewoon proberen, je komt er vanzelf achter wat voor jou werkt.. 
Wat betreft de hoeveelheid, dat kun je hier uitrekenen: 
https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/267-hoeveel-melk-in-een-fles
Ik heb een voorraadje in de vriezer waar ik de flesjes mee aanvul als ik mindere dagen heb qua productie, of ik geef een klein beetje kunstvoeding bij. Mijn ervaring is dat het goed te doen is. Ik probeer het kolven altijd zo aangenaam mogelijk te maken, muziekje erbij, kopje thee etc.. De sleutel is ontspanning, dan gaat het ook sneller.. :)
Als het nou heel lastig wordt om meerdere momenten te kolfen zou je ook nog bijv 1 of 2 keer kunnen kolfen om het op gang te houden en (deels) kunstvoeding mee geven. 
Via sommige verzekeringen kun je een bedrag vergoed krijgen voor een kolf. 
Succes!

Terug
Bovenaan