Keuze tweede kindje

<p>Hallo dames,</p><p>Ik hoop dat iedereen gezond is! Mijn man en ik willen graag een tweede kindje (onze zoon is bijna 14 maanden). Als het aan mijn man ligt was ik gisteren al zwanger haha, maar ik vind het een beetje spannend om meerdere redenen en ben deze ook tegen elkaar aan het afwegen. Ik weet dat het wel goed komt, maar zo’n beslissing is niet niks. </p><p>Nu ben ik benieuwd wat jullie redenen om waren om te zeggen ‘ik ga nu voor een tweede’? Wat hield jullie tegen of juist niet? <br /><br />Alvast bedankt voor jullie reacties!☺️</p>
 
Ik heb altijd gezegd: als het ons gegeven is dat we kinderen mogen krijgen, dan is het minimaal 2. 1 kind vind ik altijd een beetje zielig, haha. Maar goed, dat zeg ik vast omdat ik zelf uit een groot gezin kom en het me niet voor kan stellen dat er 1 kind in huis is, die altijd alleen moet spelen (of steeds ergens heen moet/iets moet regelen om met een ander kindje te spelen). Ik denk dat het voor kinderen heel leuk en gezond is om met meerdere kinderen op te groeien, of het nu goede vrienden worden of niet.
Ik wilde ook liever niet een te groot leeftijdsverschil dus zijn ook toen de oudste 14 maanden was voor een 2e gegaan. Ook omdat de oudste dan ''s middags nog sliep en dat leek me heerlijk, zeker in de 1e maanden van de zwanger. Even pauze!
Ik was snel zwanger, helaas bleek dit een mola zwangerschap en ging alles anders dan gedacht... Lang verhaal kort; ik ben nu ruim 11 weken zwanger van ons 2e kindje en de oudste is 2,5. Op een bepaalde manier is het makkelijker ze nu wat ouder is en straks net 3 als de baby komt. Maar doet geen middagdutje meer en dat vind ik wel even pittig nu! Ik denk dat ze het heel leuk gaat vinden als er nog een ander kindje in huis is straks, dat ze niet altijd met papa of mama moet spelen. (al wordt het natuurlijk niet altijd leuk, een broertje of zusje ?) Vanaf dat ze 2 jaar is, is ze echt haar wereld aan het vergoten en denk ik zo vaak: een broertje of zusje zou nu zo welkom zijn! Nog even 6 maanden wachten ?
Succes met je keuze! 
 
Tsja, na zo'n 6 maanden, keken we naar ons zoontje en naar elkaar en hadden allebei tegelijk 'ik wil er nog eentje'. We wilden wachten tot 9 maanden na de bevalling met proberen ivm het advies dat ik kreeg na de keizersnede, maar met 8 maanden had ik na een gescheurd condoom en geen morning afterpil (ivm nog geen cyclus en borstvoeding) een positieve test in handen. Dat liep helaas mis - een miskraam met zoveel bloedverlies dat ik daar eerst van moest herstellen (voor mijn gevoel veel heftiger dan het herstel van de keizersnede, toen kon ik na een week alweer een stukje lopen, na de miskraam was ik toen blij als ik rechtop kon zitten voor een kwartier zonder sterretjes te zien) voordat we het weer konden gaan proberen. Toen mijn zoontje 13 maanden was had ik geen bloedarmoede meer en konden we het weer gaan proberen. Toen duurde het nog 6 maanden voor het lukte om weer zwanger te worden. 
Ik heb altijd er snel voor willen gaan, mede omdat dat voor mij 'normaal' is (ik kom zelf uit een gezin met 4 kinderen in 4 jaar en een week tussen de oudste en jongste, zonder meerlingen, dus het maximale verschil tussen opeenvolgende kinderen was 18 maanden). Maar wel op een verantwoorde manier, dus ik had graag die 9 maanden afgewacht na de keizersnede en heb dus ook bewust gewacht tot ik geen bloedarmoede meer had voordat ik ging proberen opnieuw zwanger te worden. We hadden ook allebei zoiets van: zwaar wordt het toch wel, als we iets langer wachten hoeft dat niet per se beter te zijn, maar hoe eerder we ons gezin compleet hebben, hoe eerder ze allemaal zelfstandig genoeg zijn dat we ook weer wat meer tijd voor onszelf terug krijgen. Helaas heb je dan weinig te zeggen over hoe snel het ook daadwerkelijk lukt om zwanger te worden (en blijven). 
 
Hier ook lange afweging geweest. Veel problemen met de 1e zwangerschap waardoor ik er met 1 wel egt klaar mee was. Moest ook egt wel jaar wachten was het advies als we nog weer kindje zouden willen. Toen ik me na 1 jaar weer mezelf begon te voelen toch maar voor de 2e gegaan en nu wordt de oudste bijna 3 en de jongste bijna 1 en zelfs alweer 12 weken zwanger. Ik denk dat als je eraan twijfelt je wel toe bent aan een kindje. Als dat niet zo was was je er ook niet over aan het nadenken denk ik. Maar ik ben daar heel simpel in denk ik ook
 
Tussen ons zoontje en zijn zusje (verwacht begin maart te bevallen) zit dan 2,5 jaar. Bewust er voor gekozen om niet te snel er voorcte gaan, maar ook niet te lang te wachten. De oudste kan nu veel dingen zelf (trap op lopen, even zelf spelen etc). Dan heb je je handen ten minste vrij voor de baby. Een te groot leeftijdsverschil vonden wij ook niet leuk, al kan je je natuurlijk nooit helemaal plannen.
 
Mijn dochters schelen 21 maanden. Ze zijn nu alweer 2.5 en 4 jaar (en ik ben 16 weken zwanger van een 3e kindje!)

De eerste maanden vond ik heel pittig met 2 ukkies. De oudste was nog geen 2 jaar natuurlijk. Het was echt vaak puzzelen en voelde wel eens als overleven. De zwangerschap van nummer 2 vond ik daarentegen wel makkelijk omdat de oudste toen nog een middagslaapje deed!

Maar na die eerste pittige maanden werd het leuk en t werd echt steeds leuker. Nu ze 2 en 4 zijn is het echt super en ben ik heel blij met zo weinig leeftijdsverschil. Ze snappen elkaar zo goed, zijn echt vriendinnen en beste maatjes. Heerlijk! Ik vind het met 2 kinderen nu makkelijker dan met 1 kind..

Nu dus zwanger van de 3e. Bewust iets langer gewacht dit keer omdat ik geen 3 kindjes onder de 4 jaar wilde. Voordeel is dat m'n meiden straks ruim 4.5 en bijna 3 zijn zodra de baby geboren is. Echte grote zussen die al veel snappen, heerlijk.
Nadeel is dat niemand meer middagdutjes doet, geen moment rust overdag tijdens m'n zwangerschap en ik rust echt niet uit.

Dus tja, er is overal wat voor te zeggen. Ik ben blij dat er tussen nummer 1 en 2 weinig leeftijdsverschil zat, maar ook blij dat er tussen nummer 2 en 3 een jaartje meer zit haha :)
 
Hier net moeder van een tweede zoon, is nu 9 weken. De oudste is net 3 jaar. Hij doet gelukkig nog wel een middagdutje. En dat vind ik heel fijn!!! :D
Mijn man wilde liever nog langer wachten en ik had wel eerder een tweede gewild. Maar ben blij met hoe het nu is gelopen. Onze oudste is al heel zelfstandig en snapt al heel veel. Met een pittige zwangerschap was dat wel fijn. Mijn man vind de babyfase vreselijk een zag dat tegenop. Het leek hem ook makkelijker als de oudste naar school zou gaan. Nu gaat de oudste wel twee ochtenden naar de Peuterschool dus dat scheelt. Maar ik vond 4 jaar ertussen te veel. Denk dat ze nu, als je wat ouder zij wat meer aan elkaar hebben.

Maar je moet doen waar jij je goed bij voelt. Ik vind het nu soms ook best pittig en puzzelen. Dat blijft denk ik zo, ongeacht het leeftijdsverschil.
 
Terug
Bovenaan