Kieskeurig met eten rond 1 jaar fase?

<p>Mijn dochtertje van bijna 1 is sinds 2 weken ongeveer steeds kieskeuriger aan het worden met eten. Voornamelijk het avondeten maar nu begint ze ook met fruit. De ene dag wil ze wel en de andere niet. Met avondeten lijkt het alsof ze alleen de lekkerste dingen wil eten, zoals vlees. Groente wil ze eigenlijk niet meer, maakt niet uit of ik het in stukjes, geprakt of gepureerd geef. </p><p>Nu weet ik dat het rond deze leeftijd normaal is. Er komen ook tandjes door dus dat heeft er ook mee te maken. Maar ik vraag me eigenlijk af hoelang dit kan duren en hoe jullie ermee omgaan als jullie kindje iets niet wil eten. Een paar dagen geen of minder fruit/groente is nog niet zo'n probleem, maar voor langere tijd lijkt het me niet heel goed. </p><p> </p>
 
Ik vroeg me vandaag precies hetzelfde af dus lees graag mee.. Hier 1 van 13 maanden die geen korstjes vh brood meer lust, groenten alleen gepureerd, opeens geen rijstwafels meer en alleen banaan als fruit (maar niet de ronde uiteindes van de banaan ??). Hij wordt steeds kieskeuriger lijkt wel.
 
Ik heb een goed etende 4 jarige en een kieskeurigere, maar ook goed etende, dame van 15 maanden. Ik houd aan dat alles wat op het bord ligt even belangrijk is, vlees, groente en aardappels staan hier gelijk aan elkaar en het helpt als ik keuzes geef. Ik ga het er niet in proberen te proppen. Dat werkt uiteindelijk alleen maar tegen.
Gisteren aten we noodles met kip en gemengde groenten. Ze heeft de kip laten liggen en at qua groenten alleen de sojaboontjes. S middags had ze al wat rauwkost op, dus compenseerde daarmee de beperkte hoeveelheid groenten enigzins. 
Vanavond aten we pompoensoep met brood en ze heeft heerlijk van haar pompoensoep zitten smikkelen. Een zeer ruime hoeveelheid groente dus vandaag. Morgen krijgt ze op brood weer wat vleeswaren te eten (ham of kipfilet) om het weinige vlees te compenseren. 
Heeft ze een dagje geen zin gehad in fruit, dan maak ik de volgende dag havermout met banaan. Dat gaat er zeker in. Daarna nog gewoon een fruitmoment met meerdere soorten fruit waarvan ze zelf kiest wat ze wil eten. Soms 1 soort, soms alles. Momenteel zijn bramen, frambozen en blauwe bessen favoriet. 
Ik compenseer dus wel, naar niet wat ze doorheeft. Gewoon bij een ander eetmoment. Blijven aanbieden en varieren is wat je kunt doen. Geen strijd van maken. 
 
Mijn oudste dochter wordt binnenkort 2 jaar en eet ook al sinds haar 1e verjaardag zoooo slecht avondeten. Af en toe gaat het een paar dagen goed, maar 9 van de 10 keer eet ze (bijna) niks. Ze gaat heel vaak zonder eten naar bed, erg he.. maar ik weiger iets anders te geven en ze wordt niet wakker van de honger en groeit als kool, dus t zal wel goed zijn. 
Brood eet ze sommige dagen ook helemaal niet. Ik geef wel 2x per dag fruit omdat dat zo'n beetje het enige gezonde is wat ze wél eet. 
Dus het kan nog heeeeeeel lang aanhouden, succes!!! ;)
 
Bedankt voor jullie reacties. Dan ga ik er maar vanuit dat het nog wel een tijdje kan duren, kan het alleen maar meevallen. Ik bied ook niet meer iets anders aan als ze iets niet wil. Toevallig vandaag zat ze eerst te gooien met de banaan totdat ze door had dat ze niet wat anders kreeg. Toen at ze het ineens wel. 
 
Bedankt voor jullie reacties. Dan ga ik er maar vanuit dat het nog wel een tijdje kan duren, kan het alleen maar meevallen. Ik bied ook niet meer iets anders aan als ze iets niet wil. Toevallig vandaag zat ze eerst te gooien met de banaan totdat ze door had dat ze niet wat anders kreeg. Toen at ze het ineens wel. 
 
Terug
Bovenaan