Kijkoperatie?!! Wie heeft ervaring hiermee?

Hallo allemaal!

Ik ben een tijd geleden ook al aan het neuzen geweest op dit forum omdat wij gestopt waren met de pil.

Nu zijn we inmiddels anderhalf jaar verder en het is nog niet gelukt om zwanger te worden.

Gisteren dus maar naar de gynaecoloog geweest. Nu gaan we eerst een fertiliteitsonderzoek in en ik zal een kijkoperatie moeten ondergaan om de kijken of de eileiders en eierstokken open zijn.
Ik heb er natuurlijk over gelezen maar ik ben er toch wel een beetje huiverig voor!!!

Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes misty

bedoel je geen rongenfoto? dat ze contrastvloeistof in je baarmoeder spuiten om te zien of er verstoppingen zijn? want dat moet ik namelijk.

Het is trouwens wel raar dat ze hier gelijk mee komen, ik krijg namelijk eerst een inwendig onderzoek en een inwendige echo en aan de hand daarvan krijg ik vervolg onderzoeken.
Het lijkt mij in ieder geval geen pretje een kijkoperatie en wil je heel veel sterkte toewensen.

Liefs Vic

Hoi Misty,

Gaan ze een kijkoperatie (laparascopie) doen of gaan ze een HSG (rontgenfoto) maken? Ik heb met beide ervaring dus zal je er wat over vertellen.

De HSG heb ik het eerst gehad. Hierbij gaan ze kijken of je geen blokkades hebt in je eierstokken en eileiders en of je baarmoeder er goed uitziet. Ze doen dit door een contrastvloeistof in te spuiten en dan een rontgenfoto te maken. Ze brengen een ballonnetje met contrastvloeistof naar binnen en blazen dat op. Op het moment dat ze de contrastvloeistof in je spuiten voel je dat wel door een hele heftige menstruatiekramp. Deze is echter vrij snel weer verdwenen. Ik heb er weinig last van gehad en na de foto deed het ook helemaal geen pijn meer. Ik heb wel gehoord dat als je wel blokkades hebt, het wel pijnlijker kan zijn.

Een half jaar later heb ik de laparascopie gehad. Dat is wat intensiever. Het is een dagopname en je moet onder volledige narcose. Tijdens de laparascopie gaan ze kijken hoe je baarmoeder en eileiders en eierstokken eruit zien door 2 of 3 sneetjes te maken van een halve centimeter(in je navel en in je schaamstreek). Daar zie je overigens naar verloop van tijd niets meer van. De laparascopie is mij erg tegengevallen omdat ik erg last had van de narcose en omdat ze bij mij een cyste hebben verwijderd tijdens de kijkoperatie. Ik heb ook andere vrouwen gesproken die een laparascopie hebben gehad en die hebben er helemaal geen last van gehad, dus het is heel afhankelijk van hoe het gaat.

Ik hoop dat je hier wat extra informatie mee gehad hebt,

Groetjes, Esk (na 5 IUI's en 1 IVF mama van een zoontje)

Bedankt voor jullie reacties!

Ja ik bedoel geen rontgenfoto maar een laparascopie.
Ze komen daar meteen mee omdat ik helaas in het verleden Chlamidia heb gehad dus wilde ze dit dan gaan onderzoeken. Dan zou met een laparoscopie beter te zien zijn of alles nog goed is...
Met de inwendige echo was wel te zien dat ik een cyste heb maar volgens de gynaecoloog was dat niet erg.

Nou zit ik er wel mee of ik het op mijn werk moet gaan vertelllen en ook aan de ouders?
Hoe hebben jullie dat gedaan?

Groetjes Misty

Ligt eraan wat je wilt vertellen. Ik heb voor de laparascopie toen aan mijn werk gezegd dat ik een kijkoperatie moest, dat het niet ernstig was en dat ik die en die dagen er niet zou zijn. Dat vonden ze prima. Volgens mij heb ik alleen gezegd dat het om 'n buikoperatie ging vanwege een cyste. Dat was geheel de waarheid, maar ik heb er toen niet bijverteld waaróm we die operatie moesten (vanwege kinderwens). Pas toen ik ging voor IUI en IVF heb ik open kaart gespeeld. Het is dus maar net wat je zelf prettig vind.
Groetjes, Esk

@Misty

De gynaecaloog heeft nog geneens gevraagd of ik in het verleden een soa hebt gehad. Ik heb namelijk ook Chamidiya gehad. Ik vraag me echt af of ze kundig genoeg is. Ze vroeg ook niet hoe lang mijn menstuatie aanhoudt. Ik voel me hier best onzeker over en weet niet of ik nu wel goed geholpen wordt.

Succes en veel sterkte!

Liefs Vic

Terug
Bovenaan