Kind 2,5 ineens weer elke 2uur wakker

Hoi,
Zoals de titel al zegt, is ons zoontje van 2,5 sinds een week elke 2 uur wakker s nachts.
Eigenlijk is hij als sinds 2 weken aan het klooien met slapen. Overdag weinig tot niet slapen, als hij wel slaapt overdag dan 's avonds tot een uur of 9/half 10 keten in bed, veel eerder wakker dan anders...Ook wordt hij nu elke keer huilend wakker, terwijl hij al een poos riep 'mama, ik ben wakker!' en rustig bleef wachten tot 1 van ons bij hem was.

Hij lijkt nog niet toe aan overslaan van zijn middagslaapje, want vermoeidheid is er zeker!

Een mega goede slaper is het al niet vanaf zijn geboorte en hij heeft regelmatig een aantal nachten dat ie 1x of vaker wakker is, maar nu blijft t doorgaan.
'Normaalgesproken' slaapt hij van 13.00-max 15.00u en van 19.30-06.00/07.00u

Herkenbaar voor anderen? Iemand tips?

als tip, zou ik proberen het middag slaapje om half 1 doen en dan max 1,5 uur. zo slaapt hij wel maar zit er meer tijd tussen het savonds weer naar bed gaan. ze 'horen' ong 5 uur wakker te zijn. mijn dochter die werd steeds vroeger wakker en toen hebben wij het middag slaapje verkort (1 uur) of weg gelaten en sliep ze weer langer sochtends en minder spoken in de nacht. en wilt hij niet slapen (na het proberen) dan kun je samen een rust momentje doen. hopelijk heb je hier iets aan!

Tja toch dat middagslaapje overslaan of idd echt vervroegen en inkorten.

Mijn dochter is ook 2.5. Vanaf haar 2e verjaardag slaapt ze al niet meer elke middag, sinds 2 maanden eigenlijk helemaal nooit meer. Alleen als ze 6.00 of eerder wakker is, slaapt ze van 11.30-12.30.
Slaapt ze een middagdutje, ook al is dit maar 30-45 minuten, is het s avonds idd 21.00 of later voor ze slaapt.
Wakker blijven in de middag is soms even lastig want rond 13.30 kakt ze in en is ze echt wel moe, maar we chillen op de bank en gaan nog even naar buiten en zo is ze er wel overheen. En sinds ze het middagslaapje overslaat, slaapt ze tenminste om 19.00/19.15 direct en dat is me veel meer waard dan een klein middagslaapje en vervolgens elke avond tot laat ermee druk zijn...

Ik werk in de kinderopvang en rond 2.5 jaar is het middagslaapje vaak echt wel een beetje voorbij hoor. Ja, het is even pittig voor ze en ze zijn even moe, maar als je tot elke avond zo laat ermee bezig bent, is het echt een teken dat je kindje niet moe genoeg is s avonds.

Ik merk dat mijn dochter ook echt minimaal 7 uur wakker moet zijn voordat ze weer moe is. Dus na een slechte nacht is een dutje van 11.30-12.30 nog oké, want dan is is ze 19.30 weer moe. Maar slaapt ze van 13.00-15.00 is het s avonds echt 22.00 voor ze eindelijk slaapt!.

En tja, die nachten zijn hier ook nog steeds rommelig. Bijna elke nacht moet ik er nog minimaal 1x uit, afgelopen nacht lag ze bijvoorbeeld weer 2 uur lang te hoesten en te piepen. Of ze belandt halverwege de nacht in ons bed.
Opzich is dat ook niet heel gek hoor op deze leeftijd. M'n oudste dochter is 4 en slaapt ook nog niet elke nacht door. Hoort er gewoon een beetje bij met kinderen denk ik dan....

En door dat middagslaapje zit je in zo'n cirkel die zich herhaald.

Slechte nacht: dus laat je je kindje in de middag slapen. Daardoor is het s avonds wéér laat en heb je wéér een slechte nacht etc.

Terwijl als je kindje geen middagslaapje meer doet, hij het even taai heeft overdag maar wel nachten maakt van 19.00-6.30. Dan heb je dus een goede nacht en heeft hij z'n uren slaap per etmaal gewoon gepakt in de nacht.
Want een nacht van 12 uur én een middagslaapje van 2 uur lang wordt gewoon echt teveel op deze leeftijd...

Mn dochter valt soms wel in slaap in de auto als we s middags weg gaan, maar dan is het een dutje van 10-15 minuten en dat heeft geen effect op de avond. Een dutje van 30/45 minuten of langer betekend dus feest tot 21.00/22.00 s avonds en daardoor een korte nacht en dus weer moe de volgende dag. Dus hier werkt het echt het beste om even door te bijten, geen dutje meer overdag maar daardoor wel 12 uur slaap per nacht (ook al moet ik er in die 12 uur dus vaak wel 1-3x naartoe)

Dank voor jullie reacties! Ga inderdaad mijn gevoel volgen en het middagslaapje voor nu nog behouden. Wel heb ik hem vanmiddag eerder op bed gelegd, voor half 1. Hij was total loss, sliep gelijk als een blok. Om 2 uur wakker gemaakt. Ligt er nu sinds kwart over 7 weer in. Wel wat gerommel, de dag verwerken, maar slaapt nu. Zegt niks over de nacht en komende dagen natuurlijk, we gaan het zien.
Wat meer structuur er weer in kan ook geen kwaad, vast ritueel wat losgelaten door het slechte slapen, maar gaan we er nu weer meer aan houden.

De reacties hebben in ieder geval tips gegeven die we zeker gaan proberen.

Terug
Bovenaan