kind 3,5 eet slecht

mijn kind is 3,5 en eet erg slecht, vooral 's avonds.
Nieuwe dingen weigert hij gewoon te proberen en als hij dus niks heeft gegeten vind hij het niet eens zo erg.
Sowieso eet/at hij al weinig maar meer op zijn bordje en het blijft staan.

Hoe stimuleer je eten?

(bv pasta met of zonder kaas, meneer begint er niet aan).
 
Hou het leuk aan tafel, eet hij niet, dan niet..... Eet hij wel, prijs hem duidelijk, maar ga niet de halleluja dansen!

Laat hem is meehelpen met koken, of laat hem kiezen tussen twee soorten eten. Eet net even iets vaker wat hij lekker vind zodat hij went aan een gevuld gevoel in zn maagje.

Je zou kunnen proberen om 3 babylepeltjes op zn bord te leggen. Al gevuld met eten en verder niets op zn bord. Hij is 3 jaar oud dus hij moet 3 schepjes eten. Als je alleen de lepeltjes kant en klaar gevuld op zn bord legt is het voor hem erg overzichtelijk. Als hij straks 4 wordt moet hij dus 4 schepjes eten. Als dat allemaal goed gaat kan je is grotere lepel gaan gebruiken

Eten jullie op tijd? Misschien is hij over zn honger heen of is hij al te moe om goed te eten? Wellicht zou je kunnen proberen om is tussen de middag warm te eten.

Het zijn maar een paar opties hoor, ik weet hoe frustrerend het is, hier ook een dame die weigert in alle tonen en dan heeft ze de volgende ochtend echt niet extreem honger. Sterker nog, dan eet ze vaak ook niet......... (Door middel van de eerste optie die ik gaf eet ze nu na ruim een jaar oorlog aan tafel gelukkig 4 soorten groenten)

Sterkte ermee!
 
m'n dochter van 2,5 wilde nooit pasta met saus eten en ook geen rijst met saus. Liefst alleen 'droge' pasta en 'droge' rijst met niets erdoorheen. Maar dat schiet niet op natuurlijk.
Nu ben ik er sinds 2 weken achter, dat ze stamppotten heerlijk vindt, dus ze krijgt nu alles wat met aardappelen is, geprakt. Dat werkt goed.

Verder hebben we nu als regel, dat ze een ijsje (waterijsje) krijgt als ze haar bord leeg-eet. Anders krijgt ze alleen een klein beetje yoghurt met niets erin. Dat werkt echt super! Ze eet nu ineens alles. En zelfs dingen waar ze nooit aan begon (bietjes bijvoorbeeld), probeert ze nu wel en vindt ze ook nog lekker.
 
Onze zoons eten ook het liefste droge rijst/pasta/aardappel etc.
Ik schep wel van alles een beetje op, laat ze hun gang gaan met eten. als ze helemaal geen groente eten, nemen we als toetje fruit.
Vaak eten ze zonder dat ze er erg in hebben toch meer. Ik hou er erg in dat ze 5 happen nemen en liefst van alles in elk geval 1 hap. Maar heb ze nooit gedwongen.
Werkt bij ons het beste, geen strijd aan tafel en die 5 happen gaan er eigenlijk altijd wel in + evt nog fruit na.
Hier zijn onze jongens wel dol op moet ik zeggen dus dat maakt het een stuk makkelijker.
Dit op cb een keer aangegeven dat ze of fruit of groente sowieso elke dag krijgen en volgens cb was dat voldoende
 
zelf heb ik een dochter die alles eet dus kan je ervaring niet delen
maar omdat overgewicht in de familie zit ben ik erg van het gezonde

ik heb bijvoorbeeld gedroogde groente bij zo een natuurwinkel gehaald
dat is haar tussendoortje
dus als je dat eventueel zou doen heeft hij in ieder geval al een beetje groente op

ik ben erg van het "aan tafel eten" maar ja dat werkt gewoon weg niet altijd
dus als ik ga koken geef ik haar alvast een stukje komkommer of tomaat

als ik iets nieuws heb zeg ik "oh kijk eens zo lekker" maar ja die van mij is 2 en die trapt daar nog in hihi

ik heb standaard van die knijpfruitjes en tutti frutti in huis

ik vind die tip met het eten op de lepel heel goed!
en misschien is hij idd te moe om te eten
kinderen zijn rond 5 uitgeteld hihi

ik hoop dat je er wat aan hebt
 
Bij ons geldt de regel dat het gezellig moet blijven aan tafel. Dus wij maken ons er niet druk over als de kinderen niet eten (hier ook met regelmaat zeer slechte eters).

Wij maken wel gebruik van een beloningsboord. Elke keer dat een kindje zijn boordje leeg eet mag hij - zij een sticker plakken, bij 5 stickers mogen ze zelf hun toetje kiezen. Maar wij zeuren niet om het leeg eten van de boord. Wij scheppen trouwens ook weinig op hun boordjes, dus ze hoeven zich echt niet vol te proppen om te mogen plakken.

Wat het beste werkt bij ons is de kindjes (2 en 4) mee laten helpen met koken. Wat ze zelf hebben gemaakt eten ze ook met veel trots!! De oudste mag groente snijden, de jongste mag gesneden groente op een boord leggen. Daar zijn ze altijd super trots op en het wordt ook altijd direct aan papa verteld als ze "hun" champignon of paprika terugvinden op de boorden!!

Een tijdje geleden heb ik met de oudste een afvink schema van groentes gemaakt, allemaal fotos van verschillende groentes opgeplakt en als ze die had geproefd mocht ze een stickertje erbij plakken. Werkte redelijk, ze ging wel dingen daardoor proeven, maar het bleef bij enkele hapjes.

Mijn ervaring is dat (niet) eten een machts spelletje kan worden, daarom besteed ik weinig aandacht aan het niet eten. Wel klappen wij allemaal erg uitgebreid als er een boordje leeg is (ook van papa of mama). De jongste heeft dit nu goed door en glundert vol trots als hij goed heeft gegeten en roept dan "klappen allemaal", daar wordt de oudste op haar beurt jaloers op (en dan gaat zij opeens ook goed eten).

Voordat je denkt dat ik geweldige eters heb, niks is minder waar. Er gaan heel wat dagen / weken voorbij dat er maar enkele hapjes naar binnengaan.
 
Oh oh wat herkenbaar... En allemaal handige tips maar hier na 2 jaar nix tot bijna nix eten zijn we er klaar mee. Sinds mr. 3 jaar is moet hij 3 hapjes eten. Doet hij dat niet krijgt hij geen toetje. Nu weer in een lastige huil fase. Nu moet ie naar bed als hij drama maakt aan tafel (na de gang optie.)
Weet dat het tegen het opvoedadvies in is maar het werkt wel. Hij eet echt nu wel 3 hapjes en gaat het zo vanzelf leren eten. De smaak moet immers wel binnen komen voor hij het echt kan proeven.
We eten wel elke week de dingen die hij lekker vind 1 x. Zoals pizza, patat, tomatensoep. Dan is het idgv 3 x in de week gezellig. Een paar andere gerechten gaan nu ook al beter dus hou rekening dat we niet te vaak dingen eten die hij echt niet lust zoals verse spinazie of bloemkool. Succes! Volg je gevoel.
 
Terug
Bovenaan