Kind 4 zeurt alleen maar

<p>hallo,</p><p> </p><p>mijn zoon van 4 1/2 kan alleen maar zeuren. Er komt tegenwoordig geen gewone vraag meer uit, maar alleen maar gezeur op een zeurderige toon. </p><p> </p><p>Als hij iets wil drinken vraagt hij niet of hij wat mag drinken, maar zeurt: ik heb doohooorst op een bijna huilende toon. </p><p>Ik blijf hem verbeteren en probeer het om te buigen naar vragen in plaats van zeurderige opmerkingen. Vraagt hij het en pak ik drinken, dan is de kleurt beker niet goed, of het is te warm, of het is te koud. </p><p>Wil hij geen slippers aan, zeurt hij om schoenen, pakt hij schoenen, zit er zand in. En alles op een bijna huilerige toon </p><p>Is dit normaal voor een kind van zijn leeftijd? Ik moet toegeven dat ik ook een zeur ben, maar probeer dit juist niet over te brengen. Ik ben echt bang dat hij gepest gaat worden. </p><p>Het is verder een ontzettend vrolijk en ondernemend kind, dus het gezeur is ook echt niet nodig  </p><p>Iemand tops om hier mee om te gaan?</p>
 
Zou het kunnen komen doordat hij is begonnen op school? De prikkels etc komen er dan thuis uit. Meestal zie je dat ze op school dan heel rustig zijn en thuis, waar ze zich veilig voelen, komt alles er uit. Het kan zijn dat hij misschien al een tijdje naar school ging, maar dat het er nu pas uit komt. Hij vraagt eigenlijk aandacht, negatieve aandacht is ook aandacht. Misschien vind hij het moeilijk op school (niet qua niveau, maar de prikkels) en vraagt hij onbewust troost op een voor jou vervelende manier. 
Ik zou hem even verwennen (niet met dingen maar met knuffels en kusjes). Gewoon lekker even bij je nemen en de aandacht volop aan hem geven. Benadrukken dat school, of vriendschappen op school, echt wel zwaar kan zijn en dat dat niet erg is. 
Je hoort dit heel vaak op deze leeftijd. Vaak komen de verhalen van de houding van het kind thuis en op school totaal niet overeen. Of op school juist heel rustig en thuis druk, of andersom. 
Trouwens, ik begrijp dat je je zoon wilt 'verbeteren' qua zijn zeur houding. Alleen waarschijnlijk heeft hij dit even nodig en zoekt hij de aandacht/troost die hij op dat moment even nodig heeft. Als hij thuis ook verbeterd wordt, wat natuurlijk al op school gebeurd, kan hij gestrest raken. Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel! 
Heel veel succes, het is altijd even zoeken.
 
Terug
Bovenaan