kind bij de bevalling zijn

mijn dochter wil graag bij de bevalling zijn zegt ze nu wat zouden jullie daar mee doen ze is dan 6 jaar kan haar eigen goed bezig houden heb je eigenlijk geen omkijken naar om het zo maar te zeggen

wat vind jij zelf ,vind jij het prettig .
heb je haar ook uit gelegd dat het soms heftig kan zijn en dat jij natuurlijk pijn hebt kan ze dat aan .
ik zelf zou het niet doenmaar dat komt omdat ik als ik pijn heb zo min mogelijk mensen om me heen wil hebben , maar ik denk dat je er gewoon zelf goed over na moet denken en het goed met haar moet bespreken wat er kan gebeuren .
je komt er vast wekl uit volg je eigen gevoel dan doe je het goed .
succes met je beslissing .
liefs

Hoi Silvy. Je moet doen wat jij zelf wilt.
Mijn dochter is dan 8 jaar en hoe lief ze ook is en hoe goed ze zich kan bezig houden vind het toch geen prettig idee als ze bij de bevalling zou zijn.

Denk dat het voor het kind heel moeilijk is om te zien dat mama pijn heeft. I

Ik heb kennissen waarvan hun oudste kind de eerste paar maanden niks met de baby te maken wilde hebben want dit kleine mensje had mama heel veel pijn gedaan. Weet wel , is maar 1 van de vele verhalen.

Ik weet wel dat mijn dochter niet in de kamer mag zijn maar ze moet wel in de buurt zijn. Zij is de eerste (behalve de mensen bij me) die haar broertje of zusje als eerste mag zien !!

Succes met je beslissing!
gr Andrea

hey

hier een positieve ervaring!
toen ik van ons 3e kind beviel ging alles ineens super snel, de vk was net op tijd en op het moment dat ik begon met persen komt mijn dochter van 4 de trap op!
mijn moeder was aan het oppassen maar moest even iets pakken en ze is er stilletjes achteraan gelopen..
ze wilde het zelf ook heel erg graag maar ik dacht dat lijkt me niet goed, zodra de kleine er is dan mag het..
maar goed de Vk heeft dr naast mij op het bed gezet en heeft haar verteld wat er gebeuren ging... de kleine was er al voordat we ook maar iets verder uit konden leggen..
ze keek erg gespannen dus ik zei kijk je zusje.. wat vind je er van? ze begon te lachen en zei.. zie je wel ik mocht er wel bij zijn..
ze begon de kleine meteen te aaien en zei wat is ze mooi mama!
ze heeft dit als een super mooie ervaring ervaren en er helemaal niets aan overgehouden.. nu ik weer zwanger ben wil ze er weer bij zijn (ze is nu 6) ik beloof dr niets.. ik kijk hoe het loopt..
succes met je keuze!! het ligt enorm aan het kind zelf denk ik!

Hoi Silvy,

Ik reageer even, zit zelf bij het november forum. Ben nu zwanger van de vierde en heb nu drie geweldige dochters. De oudste vinden het ook leuk als ze erbij zouden zijn. Bij mijn derder bevalling ben ik heel de tijd thuis gebleven waar de kinderen ook waren. Ik heb gezorgd dat opa en oma er waren om voor hun te zorgen zadat mijn man echt aandacht had voor mij. Iedereen was dus gewoon thuis terwijl ik mijn weeen opving. De ene keer was dat rustig alleen op onze slaapkamer en/of badkamer. Soms kwam ik even naar beneden en dan waren daar dus de meiden. Zij hebben dat helemaal niet als eng ervaren. Wel heb ik natuurlijk alles goed uitgelegd. Dat je eerst veel buikpijn hebt als er een baby geboren wordt en dat het wel goed komt.
Ik heb alleen het persen zonder kinderen gedaan. Dat leek mij een beetje te heftig voor ze. Ik weet niet goed hoe ze zou reageren op bloedverlies en hechtingen enzo.
Het allermooiste moment, wat mijn hele leven bij me blijft was het moment dat de meiden binnenkwamen nog geen minuut nadat de baby was geboren. Met mijn drie meiden rond mijn bed een mooier moment was er echt niet. Meteen samen als gezin. De tranen liepen over mn wangen van geluk. Lijkt me juist heel natuurlijk als je andere kinderen snelbetrokken worden bij de nieuwe baby. Zou niks voor mij zijn om uren na mijn bevalling mn andere schatjes te zien. Maar iedereen is anders.
Maar ik heb dus een beetje voor een Tussenoplossing gekozen. Wel thuis met de meiden en met de vrijheid om nog keuze te hebben. (Als ik het niet had getrokken met de kids dan hadden opa en oma ze mee naar hun huis genomen)". Ook het persen heb ik dus niet met hun erbij gedaan maar dat is voor iedreen anders,.
Het ligt erook aan "hoe je bevalt" Als je vrij rustig blijft onder de pijn, niet zo'n drama maakt, en niet vloekt of tiert o.i.d. dan kunnen de kinderen er best tegen mamma in pijn te zien. (de mijne tenminste) Zelf ken je je kids het best en dus moet je zelf weten wat je doet. Wel je oudste goed voorbereiden natuurlijk.
Ik hoop over ca. vier weken van onze vierde te bevallen (onze eerste zoon!) en ik denk dat ik het precies weer zo ga doen. Lekker thuis blijven met mn meiden om me heen. zodra ons ventje geboren is wil ik mijn meiden om me heen!
Sorry, het is een heel verhaal geworden haha.
Succes met wat je gaat beslissen.
groetjes Hanneke

Hi ik heb wel eens gehoord dat Als een kind niet begrijpt Waarom mama zo een pijn heeft het een zeer traumatische ervaring kan zijn. Ik weet niet in hoeverre een kindje van 6 dit echt goed begrijpt? Dus ik denk dat je zelf een goede inschatting moet maken en Als die kleine bij nader inzien zich toch bedenkt bij t zien van zoveel emotie dat ze Dan weg kan.

ik moet zo i zo in het ziekenhuis bevallen als ik het haal laten we het zo zeggen dan eerst komt de verloskundige kijken of ik het nog haal ik wil dan zorgen dat er altijd iemand is die ik kan bellen die haar kan komen halen als ze niet meer zou willen ik wil haar van te voren ook een bevalling op tv of zo laten zien dat ze weet wat het ongeveer inhoud

net wat Hanneke zegt, het ligt er ook aan hoe je bevalt..
ik zelf beval heel erg kalm. mij hoor je niet ..
maar als ik soms bevallingen op tv zie waar dan ook kinderen bij zijn dan denk ik wel eens is dat wel slim? een gevloek en geschreeuw en gegil.
het is allemaal een heel natuurlijk iets maar het kind moet het wel aankunnen..
mijn dochter keek ook wel eens de bevalling op tv, ze vroeg erom! ik vind dat leuk zei ze..
ze wil dan ook verloskundige worden later.. haha
dus wie ben ik dan om haar daarin tegen te houden...;-)

Terug
Bovenaan