Kind past heel vaak

Hoi,

Mijn dochter is net 4 geworden en gaat binnenkort naar school. Ze is nu een jaar ongeveer zinderlijk. Dit gaat erg goed, behalve dat ze periodes heeft waarin ze ontzettend vaak naar de wc moet. In het begin had ze dit overal, daarna deed ze het thuis goed en plaste ze alleen nog veel bij het kinderdagverblijf of bij opa en oma. Soms gaat het overal goed. Het komt in fases waarop ze ineens weer overal heel veel plast. Meestal gaat het gepaard met spanning. Nu bv zitten we in een periode waarin ze bijna naar school gaat. Wanneer je met haar oefent om het langer uit te stellen of zegt dat ze nu even niet naar de wc kan, kan ze in paniek raken en roepen dat ze het niet kan ophouden. Wanneer ze in een goed periode zit kan ze makkelijk haar plas een tijdje ophouden.
Er komt trouwens elke keer ook wel een plasje uit.
Omdat het in periodes komt denken wij dat het psychisch is. Ze heeft pas 1 keer ooit in haar broek geplast dus je zou zeggen dat haar bekkenbodemspier het goed doet. Ze is heel bang om in haar broek te plassen ondanks dat iedereen haar duidelijk maakt dat het niks uitmaakt. De periodes waarin ze veel plast gaan steeds weer voorbij dus we zijn geneigd deze periode weer af te wachten, maar ik ben toch benieuwd of iemand dit herkend en tips of adviezen heeft.

Groetjes Romy

Herkenbaar! Mijn zoon had een fascinatie voor wc's leek wel. Thuis ging hij niet zo vaak, maar op school in de kleuterklas wel. Zijn juf gaf hem daarop iedere dag 5 of 6 steentjes. Iedere keer als hij naar de wc ging moest hij een steentje inleveren. Hij mocht dus gewoon als hij moest, maar het hielp hem wel te minderen. 
Dochter gaat soms tijden niet naar de wc, om dan 6 x in een uur te gaan. Zij neemt de tijd niet om goed uit te plassen denk ik. Van mij moet ze tot 10 tellen als ze klaar is met plassen. Daarna mag ze van de wc af. 

Terug
Bovenaan