Kind steeds ziek met koorts

Dag allemaal,

Mijn dochtertje is 2 en is om de 3 weken ziek met koorts. Koorts houdt dan ook echt 10 dagen aan. Verder gaat het wel goed met haar maar ik maak me enorme zorgen. Huisarts maakt zich geen zorgen en wil ons niet verder verwijzen naar de kinderarts. Zijn er ouders bekend met een kindje die zo vaak koorts heeft?

beste ACS, wat vervelend dat je dochtertje vaak last heeft van koorts. Ik snap dat je je zorgen maakt. Ik vind op de site van het Tergooi Medisch Centrum het volgende: ''Bij jonge kinderen (onder de vijf jaar) komen infecties met koorts vaak voor. Soms wel acht keer per jaar. Dit komt omdat bij jonge kinderen het afweersysteem nog 'in training' is. Het lichaam leert virussen en bacteriën te herkennen en te bestrijden.''

Dus mogelijk dat daarom jouw huisarts zich daarom nog geen zorgen maakt en dat je het misschien toch nog even moet aankijken de komende tijd. Ik denk zelf wel, als jij je er niet prettig bij voelt en jij denkt dat er wel wat aan de hand is, altijd naar de dokter gaan. Zelf ga ik altijd, wanneer ik twijfel ook. Jij kent je kind het best.

Ik heb hierbij ook nog informatie over kinderen en koorts kunnen vinden op Ouders van Nu.nl, hier staat ook veel nuttige informatie in over kinderen en koorts:

https://www.oudersvannu.nl/peuter/alles-over-koorts-bij-je-kind~1b4ab8b

Heel veel succes en sterkte! We leven graag met je mee de komende tijd!

beste ACS, wat vervelend dat je dochtertje vaak last heeft van koorts. Ik vind op de site van het Tergooi Medisch Centrum het volgende: Bij jonge kinderen (onder de vijf jaar) komen infecties met koorts vaak voor. Soms wel acht keer per jaar. Dit komt omdat bij jonge kinderen het afweersysteem nog 'in training' is. Het lichaam leert virussen en bacteriën te herkennen en te bestrijden. Dus mogelijk dat daarom jouw huisarts zich niet zorgen maakt. Ik denk zelf wel, als jij je er niet prettig bij voelt en jij denkt dat er wel wat aan de hand is, altijd naar de dokter gaan. Zelf ga ik altijd, wanneer ik twijfel ook. Dit geeft jou de meeste rust en ik geloof erin dat je als ouder altijd extra ziet/voelt als er wat aan de hand is! Ik heb hierbij ook nog informatie over kinderen en koorts kunnen vinden op Ouders van Nu.nl: https://www.oudersvannu.nl/peuter/alles-over-koorts-bij-je-kind~1b4ab8b Succes en sterkte!
Heel erg bedankt voor de informatie!
Ja maak me echt zorgen, ga ook vaker naar de huisarts als ze koorts heeft. Ik blijf zeggen dat ik me toch zorgen maak en de huisarts blijft aanhouden dat hij niet denkt dat er wat aan de hand is.

Het blijkt vaak voor te komen bij kleine kinderen, echter vind ik het zelf zo moeilijk in te schatten. Jij kent je kind het best. Mogelijk een second opinion aanvragen bij de huisarts?

Gaat je kindje naar het kinderdagverblijf of peuterspeelzaal? Ook dan is het normaal dat je kindje van het ene in het andere virus rolt. Wat bedoel je trouwens met 'ziek'? Waar heeft je dochter last van? Verkouden? Hoesten? Benauwdheid?

Je kan betrouwbare informatie vinden op thuisarts.nl.

Onze dochter liep het eerste jaar op het kdv wekelijks een nieuw virus op (niet allemaal ernstig, maar vooral opvallend wegens corona tijd). Met twee was dat al wel een stuk minder. Maar misschien is je kindje pas met 2 jaar na het kinderdagverblijf/peuterspeelzaal gegaan? Dan heeft het nog een hoop in te halen.

Welke thermometer heb je? Wij dachten een zeer goede te hebben gekocht, maar die zat te hoog met de temperatuur. Dus wij voor niks naar de HAP.
Dat zou een koorts van 10 dagen wellicht ook verklaren.

Onze meid van 1 jaar pikt ook elk mogelijk virusje op met koorts en alles erop en eraan om de week lijkt het soms wel. Nog niet genezen van het ene en het andere begint al. We hebben ze zo onlangs 2 weken thuis gehouden van de opvang zodat ze echt kon uitzieken. Niet eenvoudig te regelen natuurlijk met werk maar het hielp wel even. Na 1 dag terug in de opvang had ze natuurlijk weeral een nieuw virus met koorts te pakken. Wij waren er ook telkens mee naar de huisarts gegaan en uiteindelijk ook naar de kinderarts. Wij zitten ook met een achtergrond van RSV en longontsteking toen ze net 4 maanden was. Bij de kinderarts was de boodschap dat sommige kindjes nu eenmaal vatbaarder zijn voor virussen dan andere kindjes, maar dat we ons geen zorgen hoefden te maken. Ik herkende het immers ook niet van bij onze oudste dochter. Die was ook wel vaak ziek maar niet zó vaak. Als je je echt grote zorgen maakt, gewoon terug naar de huisarts gaan en aandringen op een doorverwijzing of, zoals hierboven een keer gezegd, op zoek gaan naar een second opinion. Ik snap wel heel goed dat deze situatie heel vermoeiend en vervelend is en dat je bezorgd bent over je kindje.

Terug
Bovenaan