Kind van 2,5 praat nog niet

<p>Hallo iedereen,</p><p>Ik hoop echt dat ik niet de enige ben met dit "probleem"!</p><p>Ik heb een super leuke vent van 2,5 jaar. Sinds het nieuwe school jaar gaat hij naar de peuterspeelzaal waar hij het heel erg naar zijn zin heeft.</p><p>Nu komt het.. hij brabbeld de hele dag door in zijn eigen taal. Soms komt er een woordje uit of hij wijst erna.. Ik als moeder, of wij als ouders komen er wel uit van wat hij bedoeld.. maar in het bijzijn van anderen voel ik me zo machteloos dat anderen er raar van opkijken waarom hij nog niet praat en hoe komt hij uit zijn woordjes. Soms komt er in me op dat hij misschien wel helemaal niet kan praten? Wat doe ik fout??</p><p>Hij gaat al wekelijks naar logopedie ( sinds hij 2 is) en ook is zijn tongriem geknipt omdat we dachten dat het misschien hieraan lag.</p><p>Wie kan mij helpen en of tips geven wat ik eraan kan doen zodat hij echt begint met praten? Veel oefenen, herhalen,  aanwijzen en vertellen wat ik doe, hij doet of wat voor voorwerp het is doen we al. De hele dag samen praten en alles herhalen is al een standaard iets geworden.</p><p> </p><p>Wat kan ik nog meer doen?</p><p>#help!</p><p>Xx een bezorgde mama </p>

Hoi bezorgde mama!
Wat zegt de logo ervan? Zij zijn vaak de eerste professionals die hier kijk op hebben en eventuele vervolgstappen met je kunnen doorspreken. Je kunt is met haar overleggen of je kindje misschien gebaat is bij ondersteunende communicatie zoals gebarentaal (je kan al met een paar gebaren heel ver komen in de communicatie).
Ik werk zelf met kindjes die een TOS hebben, je zou hier eens informatie over op kunnen zoeken. Ik zeg niet dat je kindje dat ook echt heeft maar misschien geeft het wel herkenning en kun je er iets mee? Als dat namelijk het geval is kan hulp van professionals echt zorgen voor een sneller groeiende vooruitgang. 
Mijn advies is om je zorgen eens uit te spreken tegen de logo. Zij kan als professional het beste beoordelen hoe je kindje ervoor staat ? 
Lieve groetjes 

Ik herken het helemaal! Onze dochter is nu 3 jaar en 1 maand en was ook een langzame prater. Ze bezoekt wel 2x per week de PSZ (nu tijdelijk niet vanwege corona).
Ik maakte me ook heel erg zorgen dat ze achterlag en nog niet veel praatte met 2,5. De juffrouw van de PSZ maakte mij erop attent dat het kan liggen aan het karakter van het kind. Onze dochter Maud kijkt altijd de kat uit de boom, observeert heel erg en is soms ook wel perfectionistisch (papa ook). Dit zorgt ervoor dat ze dus eerst goed wilde leren praten voordat ze het ook echt uitsprak..

Ze heeft in de zomer (2 jaar 8 maanden) een enorme sprong gemaakt en is nu een echt kletskous die hele zinnen maakt.

Maak je vooral niet druk, oefen spelenderwijs, boekjes lezen, dingen benoemen etc.
Als je nummers wil uitwisselen of wilt praten mag dat..

Het komt goed!

Terug
Bovenaan