Kind van 5 wil niet in eigen bed slapen.

Hoi,

Ik heb sinds kort een nieuwe relatie. Mijn vriend heeft een zoontje van 5 jaar die hoofdzakelijk bij zijn moeder woont.

Ik begrijp dat moeder altijd als zoontje naar bed gaat, langs hem gaat liggen en daar ook de nacht doorbrengt, in bed. Niet van zijn zijde wijkt. In de ochtend samen op staat.

Kindje heeft geen gezondheidsproblemen. Dit is hem zo aangewend.

Als zoontje bij papa is slaapt hij bij papa in bed. Papa probeert er niet de hele avond bij te blijven liggen. Ze gaan samen naar bed en wacht tot zoontje slaapt en gaat dan naar beneden. Maar 9.5 van de 10x wordt hij wakker en gaat m'n vriend er alsnog langs liggen, dus ook begint aan z'n nachtrust. Soms dus ook al om 20.00!!!!

Zoontje weet dat papa weer naar beneden gaat als hij slaapt en dat er altijd een camera aan staat om te zien als hij wakker is, papa meteen naar boven komt. Ja! Camera staat echt aan!

Ik kan nooit blijven logeren, omdat zoontje in bed ligt..


Ik loop hier erg tegenaan. Sws vind ik het ook een issue/probleem dat we in augustus op vakantie gaan met z'n 4en (vriend, zoontje, mijn zoon en ik) en dan verwacht ik hetzelfde probleem. Ik zie echt niet zitten om op een aparte kamer te gaan liggen, omdat zoontje bij papa wil slapen.

Ex van m'n vriend heeft 6 kinderen (1 dus van mijn vriend) en dit gedrag heeft zij bij alle 6 in stand gehouden. Mijn vriend heeft vaker aangegeven dat dit geen gezond gedrag is hij het graag anders wil. Maar zij heeft er geen oren naar.

Dus mijn vraag is...wat kan ik doen?? Ik neig nl echt om dus niet op vakantie te gaan hierdoor. Maar ja..voelt dan ook als straffen, maar ik weet me geen raad..

Hebben jullie advies???

Groetjes Liesbeth
 
Tja... ik kan me voorstellen dat het voor jou vervelend is maar dit is volgens mij gewoon een verschil in opvoeden. Samen slapen is in veel culturen heel normaal en het wordt hier ook steeds normaler. Dat hoeft natuurlijk niet iedereen te vinden maar er zijn mensen die er bewust voor kiezen, en tot welke leeftijd bepaald elke ouder voorzich of samen met het kind. 
Als je vriend het zelf niet ziet zitten dan kan hij daar denk ik best met zijn zoontje over praten. Hij is 5 dus kan denk ik al goed aangeven wat hij nodig heeft om wèl te kunnen slapen zonder papa in bed. 
Maar als vriendin van zou ik me er toch buiten houden. Tuurlijk kan je vertellen hoe jij je erbij voelt maar hoe je vriend ermee omgaat is toch echt aan hem. Als je het echt vervelend vind kan ik me wel voorstellen dat het je vakantieplezier in de weg staat en niemand heeft er wat aan als je het daardoor niet naar je zin hebt.. ik zou er eens een gesprek over hebben met je vriend en dan kan je altijd nog beslissen om je vakantie anders in te richten. Dat is dan geen straf, maar kiezen voor jezelf. Voor een vakantie waar jij ook van oplaadt. 
 
Ik zou ook niet meegaan op vakantie op deze manier. Hoe zij 2 kun kind opvoeden is wel aan hun en kun je weinig aan veranderen maar op vakantie zou ik daar ook geen trek in hebben
 
Ik moet idd ook opladen, daar is tenslotte een vakantie voor. Heb het ook echt nodig. We gaan pas 23 aug weg..maar maak me nu al druk...dat is niet echt vakantie voorpret..
En ik ben altijd heel begripvol en zet mijzelf altijd al aan de kant. Maar vind dit heel lastig. 
Ik laat het ook bij mijn vriend, maak het ook echt bespreekbaar. Hij zegt gewoon het is wat het is.
Hij geeft aan...misschien dat ik het verschil kan gaan maken, zoontje wel dingen van mij aan neemt. Ik veranderingen kan aanbrengen. Maar ik vind dat nogal wat. Ik wil me niet bemoeien bij hun opvoeding. Is niet aan mij toch. Vind het ook nogal makkelijk om dat te zeggen..
 
@Bo-Belle: je geeft aan vakantie anders inrichten...ik zou niet weten hoe. Heb je tips?
 
Als je je vakantie anders wilt inrichten zoik zeggen, of samen met je zoon alleen op vakantie, of niet op vakantie met zijn allen en alleen dagtrips maken

Je vriend heeft makkelijk praten om te zeggen dat jij daar iets in kunt betekenen, weet niet hoe lang jullie samen zijn maar een kind neemt niet zomaar iets van een stief aan.
Mijn man heeft mij dat ook eens gevraagd om met zijn 18 jarige dochter te praten over mijn ervaringen in een bepaald onderwerp. Dat heb ik gedaan maar zei had echt zo iets van het zal wel waar bemoei je je mee. Dus ik zou daar voorzichtig mee zijn

Maar ik liet niet mijn vakantie verpesten door een verwend kind, dan nog liever alleen op vakantie met mijn zoon, want als je samen gaat slaap je ook alleen en zit je alleen de hele avond.
 
Kan me voor stellen dat dit voor jou niet tof is, maar eerlijk heb je hier eigenlijk niks over te zeggen. Dit is echt iets tussen de ouders rn zullen zij samen afspraken over moeten maken. Zou me er dan ook zeker niet mee bemoeien want dan heb jij het dalijk gedaan. Bekijk het maar eens vanuit de moeder, ik zou het ook niet prettig vinden als de nieuwe vriendin van papa iets van de opvoeding vind. Mijn kinderen hebben ook altijd veel bij mij in bed geslapen, daar is niks mis mee. Toevallig denk jij er anders over maar dat is niet perse de juiste manier. Aan jou dus nu de keus of je wel of niet samen op vakantie gaat. Gelukkig kun je dit wel zelf bepalen.
 
Terug
Bovenaan